Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

24 porters Gigaswitch (igjen)

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en 24 porters Gigaswitch (som jeg har hatt en tråd ute på før;

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=357877&st=0.

Bestemte meg da for en switch, men den ser kanskje ut til å bli forsinket (til mitt behov).

Derfor spør jeg noen som har greie på tekniske detaljer og spesifikasjoner, om å vurdere den beste switchen (til mitt behov - les lengre ned):

Dette haster (dessverre), derfor tar spør jeg nå.

Alternativ 1:

DLink 24-port 10/100/1000 Switch DGS-1224T

Alternativ 2:

SMC EZ Switch 8524T 24P gigabit SMC8524T EU

Alternativ 3:

ZyXEL Dimension GS-1124 switch

Alternativ 4:

3Com Baseline Switch 2824 24P gigabit

Slik jeg vurderer det (men jeg har lite peiling på det):

D-Link gir mest for pengene, mens 3Com er best kvalitet (og mindre for pengene).

Store muligheter for at jeg tar feil, så det er her DERE kommer inn i bilde.

Hvilken av disse burde jeg gå for nå?

(ut i fra mine behov)

Ikke start noen lang debatt over dette, da jeg føler mye (nyttig) ble tatt opp i min første tråd (se linken øverst).

Her gjentas mitt behov (kopiert fra min første tråd):

************************'

Switchen skal brukes til LAN party som backbone.

I dag har vi 3 stk. 8 porters gigaswitcher, og bruker en av de som backbone.

Siden vi ikke har så peiling på switcher, så er det tilfeldig hvilke av de som vi bruker som backbone.

Vi har én stk. D-Link GigaExpress DGS-1008D og to stk. CNet CGS-800 .

På den vi bruker som backbone, kobler vi på 4 filerservere og vanligvis 4 stk. 8 porters gigaswitcher.

Sist LAN party synes vi nettet gikk ustabilt og til tider veldig treigt, og derfor ønsker vi nå å kjøpe en litt større switch til backbone.

Tenkte som så at kjøpte vi er 24 porters, kunne de fleste av oss som har gigNIC koble oss på samme switch og kanskje unngå disse problemene (og få bedre fart).

Jeg ønsker toppen å bruke max. 8000 kroner på en slik switch.

Siden det tydeligvis er såpass kvalitetsforskjell og andre tekniske forskjeller på swichene, er det kanskje bedre å kjøpe en mindre switch som er beregnet på backbone, i stedet for å kjøpe en stor (24 porters) som ikke er beregnet på det.

Hva anbefaler dere?

************************'

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det kun ZyXEL som viser backplanet, og jeg tviler på at 3Com er bedre men jeg er jo ZyXEL mann så det blir jo ikke akkurat objektivt.

Ser uansett ut som om D-linken er best da du får en managed gigaswitch for minst penger (nesten). Om den ikke er bare ræl så skal det mye trafikk til for at den blir en flaskehals. Selv om du kanskje ikke har behov for den funksjonaliteten nå, kan det hende du får det.

Gi gjerne tilbakemelding etterpå om det var noen problemer og evt. hva de var.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så veldig relevant, men har 6 d-link 48-port switcher, og der henger management delen seg titt og ofte. Switchdelen funker, men management på de slutter å fungere titt og ofte. Selv med siste firmware upgrade.

Om dette reflekterer kvaliteten til d-link så vil jeg kanskje styre unna de om du har brukt for management på switchen.

Lenke til kommentar

Vi har en liten gjeng (10-12 stk) som har et mnd. LAN og vi kjøpte inn en Zyxel Dimension GS-108 her i vår, men den erfaringen vi har med den er at den kneler om en bruker alle portene og laster mye data samtidig. Vi kjøpte inn en 3Com 2816 switch her på nyåret og på det _ene_ linket vi har hatt siden oppførte den seg eksemplarisk.

3Com sin spec er: 1000 Mbps Gigabit speeds and a switching capacity of 48 Gbps meet the performance needs for even the most bandwidth-hungry applications.

D-link som vi også vurderte er på 32 Gbps.

Men nå kan det jo være vår Zyxel erfaring var uheldig og blant få, men en erfaring er vel en erfaring.

*Merk at disse spec`ene er til 16-porter, ikke 24 som Dere skal ha.*

Endret av drseafood
Lenke til kommentar

Ville ha valgt Zyxel'en, kun fordi at den er den eneste som skryter av høy intern båndbredde.

Ytelse

32Gbps forwarding bandwidth, non-blocking switching fabric

F.eks. så vil en intern ytelse på f.eks. 5Gbps på en annen switch medføre at switchen blir flaskehals i nettet under høy belastning.

Lenke til kommentar

Mmmm.

Det ser ut som det da enten blir;

ZyXEL Dimension GS-1124 switch

eller

3Com Baseline Switch 2824 24P gigabit

Begge har 48Gbps, men det er kanskje andre ting for skiller de som ikke jeg ser (forstår).

Skal bruke helgen til å bestemme meg, for på mandag jeg bestille (LAN neste helg).

ZyXEL har fremdeles ubekreftet dato 4.2(!) på min ordre (har ikke slettet den enda).

Vel,.... jeg får leite litt etter erfaringer folk har på ZyXEL og 3COM switcher.

Kvalitet under stress osv.

Håper det sammenbruddet som drseafood opplevde med ZyXEL ikke er representativ, da jeg egentlig har "forelsket" med litt i den. :blush:

Takk for synspunktene så langt. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...