navido82 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Noe svært uheldig har skjedd.. I en av slotene mine på hovedkortet har jeg et kort som er for diodelys. Ledningen av denne var kuttet hang utafor bak pcen. Da jeg slo på pcen og fiklet med ledninger bak pcen så kom jeg borti denne ledningen og den kom borti en annen slot ..og vips så jeg et gnist og pcen slo seg av. Så da lurte jeg på hva som er kortslutta? er det bare hovedkortet jeg må skifte? Er det ikke den som gir strøm da? har prøvde å switche on/off på strømforsyning og tatt ut strømledning og prøvd igjen uten hell.pcen slår seg ikke på engang. Hvordan er det med harddisk? Kan noen gi meg hjelp.? Lenke til kommentar
tozer Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Prøv først å åpne PSU, let etter en sikring der å se om den er ødelagt. Hvis ja, skift den ut. Hvis nei, Koble fra alt bortsett fra -PSU -HK -RAM -CPU -Skjermkort, så prøv å starte maskina da. Hvis den starter, koble til en og en komponent for så å finne ut hva som er ødelagt. Hvis den ikke starter da. Se om du kan prøve bytte skjermkort, ram, cpu og hovedkort. eller du bare kan prøve med en ny PSU hvis du kan. EDIT: mer utfyllende svar. Det ser ihverfall ut at noe er kortsluttet og derfor ødelagt, hva kan være forskjellig fra gang til gang. Det første som ryker er som oftest i denne rekkefølgen. Sikring i PSU Hovedkort. PSU CPU/MINNE Skjermkort Harddisk Invertere til feks katoder osv. CD-ROM/Diskett stasjoner. Endret 4. februar 2005 av tozer Lenke til kommentar
navido82 Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Prøv først å åpne PSU, let etter en sikring der å se om den er ødelagt.Hvis ja, skift den ut. Hvis nei, Koble fra alt bortsett fra -PSU -HK -RAM -CPU -Skjermkort, så prøv å starte maskina da. Hvis den starter, koble til en og en komponent for så å finne ut hva som er ødelagt. Hvis den ikke starter da. Se om du kan prøve bytte skjermkort, ram, cpu og hovedkort. eller du bare kan prøve med en ny PSU hvis du kan. EDIT: mer utfyllende svar. Det ser ihverfall ut at noe er kortsluttet og derfor ødelagt, hva kan være forskjellig fra gang til gang. Det første som ryker er som oftest i denne rekkefølgen. Sikring i PSU Hovedkort. PSU CPU/MINNE Skjermkort Harddisk Invertere til feks katoder osv. CD-ROM/Diskett stasjoner. takker for svar.. hmm..hvordan ser en sikring ut i psuen? er det små lignende batteriene lissom? Har du et bilde? har ikke aning... og hvordan ser jeg om en sikring er ødelagt? er den svart/brun? Lenke til kommentar
Musty Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) sikringene er forhåpentligvis små glass "beholdere" som har metallsko på endene... inni glasset er det en liten metall-tråd, og hvis den er brutt er sikringen gåen.. edit: ser omtrent slik ut: Endret 4. februar 2005 av Musty Lenke til kommentar
tozer Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 En sikring er blank ( også sikrings feste ) sølvfarget. dette er en såkalt glass sikring. dvs. den er gjennomsiktig, du kan se tråden inni den. Du ser om den er ødelagt ved. - den er svart - tråden er brutt Glemte å nevne at det kan være en fordel å se etter fysisk skade på hovedkortet, i psu osv. se etter svidde plasser. Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Og ta ut nettledningen før du åpner PSU! Lenke til kommentar
navido82 Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 En sikring er blank ( også sikrings feste ) sølvfarget. dette er en såkalt glass sikring.dvs. den er gjennomsiktig, du kan se tråden inni den. Du ser om den er ødelagt ved. - den er svart - tråden er brutt Glemte å nevne at det kan være en fordel å se etter fysisk skade på hovedkortet, i psu osv. se etter svidde plasser. takker tozer..skal prøve å gjøre som du sier og gir deg beskjed..håper du hjelper videre.. Lenke til kommentar
navido82 Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 En sikring er blank ( også sikrings feste ) sølvfarget. dette er en såkalt glass sikring.dvs. den er gjennomsiktig, du kan se tråden inni den. Du ser om den er ødelagt ved. - den er svart - tråden er brutt Glemte å nevne at det kan være en fordel å se etter fysisk skade på hovedkortet, i psu osv. se etter svidde plasser. takker tozer..skal prøve å gjøre som du sier og gir deg beskjed..håper du hjelper videre.. Hmm..veldig rart..har nå sett etter den sikringa i minst 40 min men finner seriøst ingenting. Jeg har et chieftec 340 w psu. Kan noen please sende meg et bilde av hvor denne sikringa holder til. Rart at jeg ikke ser den men kanskje den er annerledes enn beskrivet her. Send bilde til [email protected] takker.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hmm..veldig rart..har nå sett etter den sikringa i minst 40 min men finner seriøst ingenting. Det er ganske vanlig at det ikke er noen sikring. Lenke til kommentar
navido82 Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Hmm..veldig rart..har nå sett etter den sikringa i minst 40 min men finner seriøst ingenting. Det er ganske vanlig at det ikke er noen sikring. så hva betyr det? vet jo ikke om det er psu som har ryka eller hva? Må vel være noe som tyder på det? Finner ikke noe svarte merker eller noe på psu..hmm..men er det heller ingen som har bilde av en sikring i psuen sin? må bare se det.. Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 er ikke noe sikring i den PSU,en...vær meget forsiktig når du holder på med den...du kan få deg en karamell selv om nettledninga er kobla fra...! sett et skrujern på rette plassen og ..swapp..! prøv med en annen PSU.! Lenke til kommentar
navido82 Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 er ikke noe sikring i den PSU så jævla dårlig..kan jo ikke vite om psuen er gåen eller hovedkortet? kan vel bruke et hvilket som helst strømforsyning bare det er nok watt ikke sant? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Heisann! Jeg har gjort omtrent akkurat det samme som deg, da tok hoverkortet kvelden. Du kan sjekke med å sette inn en annen PSU, hvis det ikke virker da er det rimelig å anta at hovedkortet er ødelagt. Hvis ikke så er PSU ødelagt. Ang. sikringer: "Moderne" PSUer har ikke glasssikringer, men er sikret på andre måter. De synes ikke like godt... Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Skjønner ikke hvorfor ingen har foreslått å prøve å jumpstarte PSU, for å se om det er liv i den, jeg... Det du gjør: trekk ut ATX-kontakten fra hovedkortet (og eventuell 12V ekstrakontakt) og andre kontakter, som det ikke bør komme strøm på når ikke hele greiene starter.. Så kortslutter du den grønne ledningen på ATX pluggen, med en av de sorte. Da skal strømforsyningen starte hvis den ikke er fukket Lykke til! Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Min Tagan PSU har sånn flatstift-type sikring i plast som man finner i mange moderne biler. Men dette har jeg aldri sett før. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Explorer, det er ikke en entydig test av PSU. Du kontrollerer bare at den kan "skru seg på". Min nettopp avdøde PSU skrudde seg på, men ga ikke nok effekt. Resultatet var en utrolig ustabil PC. Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Joda, men den gir iallefall en indikasjon om det er noen vits å prøve å åpen den, og feilsøke inni.. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Explorer, det er ikke en entydig test av PSU. Du kontrollerer bare at den kan "skru seg på". Min nettopp avdøde PSU skrudde seg på, men ga ikke nok effekt. Resultatet var en utrolig ustabil PC. Men det er uansett en start. Kommer man inn i bios med en defekt strømforsyning så vil man i alle fall kunne se dette på spenningene, eventuelt i windows xp med det riktige overvåkningsverktøyet. Tror uansett at det beste du kan gjøre i dette tilfellet er å sjekke komponent for komponent i en annen pc, det er nok den beste måten å feilsøke på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå