Defekt Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Hei, må først og fremst beklage hvis det kommer 2-3 sånne threads i uka. Prøvde søkefunksjonen, men fant ingenting, så jeg tar sjansen: Jeg har tenkt å kjøpe meg et kamera (d'oh), men erfaringsmessig så er gode billig nesten utelukkende et spørsmål om timing for folk med såpass beskjedne fotokunnskaper for meg. Øyeblikk vet man sjelden når dukker opp og de varer ofte ikke særlig lenge. Derfor er jeg ute etter et kamera som: Ikke koster alt for mye, slik at jeg ikke er dritredd for å miste det (typisk rundt tusenlappen) Rask responstid, både menyer og til å ta bilde. Hvis kameraet bruker 5 sekunder på å finstille seg for å få skarpest mulig er ofte motivet ødelagt. Ikke nødvendigvis har så fryktelig høy mulighet for bildeoppløsning. Jeg tar bilder for å legge dem ut på internett, ikke for å skrive dem ut. Jeg har overhodet ikke bruk for 5 megapixler. Jeg kan knapt seg meg bruke 2 megapixler. Har akseptabel batterilevetid. Muligheter for å bytte/kjøpe på minnekort (flash er vel det beste enda?). Blitz (kjekt å være i stand til å ta bilder inne). Har dessverre ikke så brutal peil på digitalkamera, så håper noen her kan hjelpe meg. Alle innspill mottas med takk! På forhånd takk, Jøran. [Edit: La til en liten ting] Endret 3. februar 2005 av Defekt Lenke til kommentar
Eivind_bh Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg er ikke så altfor erfaren selv, men kan anbefale Casio Exilim Z-50 hvis du vil ha et flott "party kamera". Hvis dette blir i den øvre prisklassen for deg kan du sjekke ut Casio Exilim S-100. Veldig lite og lett kamera med 3,2 mp, og 2,8 optisk zoom. Robust stål og alt det der. Du kan lese en enkel test her. Begge kameraene bruker henholdsvis Secure Digital flash kort (SD). Billig og fleksible kort. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Casio Z50 er vel lige i overkanten af Defekts budget, da det koster omkring 3000,-og Casio S100 har så horribel billedkvalitet at det burde fjernes fra markedet med det samme! Hvis du vil have et godt billigt kamera, så vælg fra en anerkendt producent: Nikon, Olympus, Canon, Kodak, etc. I klassen lige over 1000,- finder du flere rigtigt gode kameraer med ca. 2-3- megapixel, ex.: Canon Powershot A400 Nikon Coolpix 2200/3200 Olympus C310/370 Kodak 7330 Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Hei, takker for forslagene. Har kikket litt på dem i prisguiden (for erfaringer og omtaler) her på akam.no. Problemet er at de omtalene som er lagt inn virker en smule ukritiske, spesielt med tanke på responstid på å ta bilder (dette går kanskje like mye på innstillingene som på kameraet). Hadde vært veldig kjekt om noen som hadde et kamera som ligger omtrent i den klassen (enten det er kjøpt nytt nå, eller kjøpt mens det var high-end), slik at det er litt mer personlige erfaringer en generelle tips. Ellers høres det ut som en god idè å kjøpe en gammel modell fra velkjente produsenter. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Du får ikke et kamera med de egenskapene til rundt tusenlappen om du ikke er utrolig heldig og kommer over et godt tilbud. Styr for Guds skyld unna merker som Mustek, Trust, Vivitar og lignende, og merker som HP og Kodak i de lavere prisklassene (rundt 1000). Finner du et Nikon, Canon eller Fuji til rundt tusenlappen, bør det være helt ok. Nikon Coolpix 2200 vet jeg har kostet ned mot 1000 kroner, men er vel gått ut. Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Ok, takk for tipset. Er veldig nærme å kjøpe Kodak CX7430. Det er litt over den prisklassen jeg tenkte, men er jo kjekt å få et som jaffal holder litt mål. Noen som har noen erfaringer om dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå