Gå til innhold

PC finner ikke harddisk

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop kjøpt en ny Pc, som jeg fikk idag. Når jeg skal innstalere Windows, går første del av innstallasjonen greit, men når den restarter, er det som om den ikke finner hardisken. Jeg kan heller ikke finne hardisken i BIOS. Men dette skjedde før jeg trykket på F7, som er noe tilsvarende restore defaults. Det var først etter det jeg ikke fant hardisken...

Jeg har et slikt hovedkort. Jeg er veldig takknemmelig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, beskriv oppsettet; hvilken type disker IDE (bred, flat kabel) eller S-ATA (smal flat kabel) og hvordan de er koblet. Rett på hovedkort? På kontrollerkort som står i pci-spor osv?

Da blir det lettere å beskrive innsillingene i bios du må sjekke...

Lenke til kommentar
Regner med at du har installert SATA driveren?

Nei, jeg har ingen SATA driver på diskett. Jeg fant heller ikke noen driver på deres hjemmeside. Men i første del av innstalasjonen kan jeg lage partisjoner osv...men når den restarter dukker bare den samme "checking hardware" e.l skjermen opp, og jeg kan på nytt lage partisjoner.

Er det kanskje en idè å slå av RAID?

Lenke til kommentar

Personlig så ville jeg gått nøye gjennom BIOS, med manualen i handa. Ifølge manualen så kan du enable og disable SATA, RAID o.l. Pass på her at du får det riktig. Dersom du ikke kjører raid så skal denne være disablet. Er denne påslått så er det mulig at den leter etter flere disker eller noe i den duren.

Sørg for at sata er enablet (egentlig default). Sørg også for at alle kabler er skikkelig festet.

Lenke til kommentar

SATA bruker ikke master og slave slik som PATA. SATA har kun en disk pr kabel så akkurat det slipper du å tenke på. Imidlertid så kan man på det kortet enable/disable SATA 1 og SATA 2. jeg ville sjekket hva som var 1 og hva som var 2, sett hva jeg hadde koplet disken på og enbalet den som jeg brukte (og disablet den andre).

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen! Bra å se at det er så mange hjelpsomme folk her. Jeg klarte det til slutt:

Nforce 4 controller driver , First you need the motherboard driver CD, a blank floppy diskette, and a working PC to create a driver disk.

1. Place the motherboard CD into a working PC.

2. Place the blank floppy into the floppy drive.

3. On the motherboard CD, go to " BOOTDRV" folder, and to "Menu" file, double click on the "menu" file, and choose the driver that you need to make by pressing the number /letter key. For instance, if you want to create a NVIDIA native RAID driver disk, and the correspondence option for the driver is letter "E", all you need to do is insert a good formatted floppy diskett to floppy drive then press "E” on the keyboard, and the PC will copy the driver files onto the diskette for you automatically.

Note : to make things easier here I send you the driver just unzip it to a good formatted floppy disk do not remove any file

After the O/S is installed, install the mother drivers by placing the mother driver CD into the PC and select the "Express Installation" option and click on the "Go" button it install all drivers belong to mother board .

Lenke til kommentar

Takker å bukker for denne posten her.

Den har hjelpet meg masse. Hadde nøyaktig samme problem, men etter en liten titt på denne samt noen andre plasser ordnet alt seg.

Men som det blir nevnt: Gigabyte må sannelig lære seg å dolumentere bedre.

Lykke til til en hver enkelt som har det samme problemet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...