anders888 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Hei! Er ikke sikker på om dette er riktig postet, men jeg får no prøve. Jeg hadde en diskusjon med en venn av meg, vi var litt uenig i hva som var datamaskin eller ikke. Så er det noen som kan si hva definisjonen på en datamaskin er og komme med noe eksempler? Endret 3. februar 2005 av anders888 Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 "Datamaskin (eng. computer), maskin for elektronisk behandling av data. 1644 konstruerte Pascal en mekanisk regnemaskin, i 1833 beskrev Babbage den teorien som ligger til grunn også for moderne d. Hullkortmaskinene som ble tatt i bruk på slutten av 1800-tallet, var de første eg. d. Men først ved utviklingen av halvlederteknologien ble det mulig å lage mer kompakte d. Selv de billigste personlige d. har i dag større regnekraft enn de dyreste maskinene hadde for en generasjon siden. De fleste d. bygger på at operasjonene foretas én for én, men det arbeides med å utvikle maskiner som kan utføre mange beregninger parallelt, såk. parallellprosessering." Henter fra Caplex.no Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 google "define:computer" Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Bør vel ikke være nødvendig å spørre hehe... datamaskin = maskin som behandler data computer = a device that computes compute = to determine a number via mathematical means her er forøvrig definisjonen fra dictionary.com: "A device that computes, especially a programmable electronic machine that performs high-speed mathematical or logical operations or that assembles, stores, correlates, or otherwise processes information." -Stigma Endret 3. februar 2005 av Stigma Lenke til kommentar
anders888 Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Så xbox er vel en datamskin? Lenke til kommentar
JanSaxhaug Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Ei datamaskin er ei maskin som behandlar data, rett og slett. Du gjev den data som input, den behandlar data og du får data som output. Endret 5. februar 2005 av JanSaxhaug Lenke til kommentar
Den normale mann Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) Vil det si at cd-spillere, tver, radioer, xbox, playstation, mp3-spillere, mobiler, rutere, walkie-takie, videokamerar, forsterkere ol. også er datamaskiner? Endret 5. februar 2005 av hahaha2 Lenke til kommentar
JanSaxhaug Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Mye av det du nevner der er jo avspillere som gir output fra eksterne kilder. Men X-box og mobiler er datamaskiner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå