førstegangsbygger Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hei, Har en fujitsu-siemens D 1840 bærbar datamaskin som har vært plaget endel med virus etter at lillebroren min intetanende åpna et kjipt vedlegg. Win XP er nå så tregt at vi ønsket å ta en reinstallasjon. Kjørte gjenopprettingscden som fulgte med maskina. Etter ca "detekterer maskinvarekonfigurasjonene.." blir skjermen svart, og maskinen står bare og durer. Det samme skjer når jeg booter med en vanlig WinXP-cd. Har en liten Fedora Linux-installasjon på maskina som jeg ikke har brukt på et halvår. Regner med at dette har noe å gjøre med at det ikke funker. På tidligere datamaskiner har jeg brukt kommandoen "fixmbr" fra winXP-cden for å fjerne linux' oppstartslaster, men fordi cden ikke vil boote får jeg ikke til dette. Maskina har ikke diskettstasjon. Ser for meg to alternativer, men vil spørre folk før jeg herper maskina. 1. Kjører fdisk fra en linux-live-distro, og sletter alt som finns av linuxpartisjoner. Dog vil oppstartlasterne fortsatt være der, spm er om det er den som er problemet eller ikke. 2. Kjører en linuxinstallasjon og reformaterer hele harddisken. Satser på at gjenopprettingscden funker denne gangen. Nokså usannsynlig at det gjør noen stor forskjell. I tillegg er jeg usikker på om gjenopprettingscden henter filer fra en skjult partisjon, slik var det i hvert fall på en kamerats compaq. Trenger hjelp, tør ikke å føle meg fram i blinde! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Recovery tar ikke dritten som ligger på disken, bare gjenoppretter fabrikkinst. Aller beste hadde vært full formatering og nyinstallasjon av Os osv... Nr.2 er vel riktig alternativ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå