Kurium Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg har prøvd å sette opp et trådløst nettverk med en 3Com office connect wireless 11g cable/dsl router og en bærbar maskin med integrert nettverk for en gammel mann. Jeg har ikke erfaringer om nettverk, men ville gjerne hjelpe... Jeg får kontakt med routeren, men kommer ikke på internett. 3com routeren står koblet til et Zyxel (600?) router fra isp, med kabel fra lan-porten på Zyxel'en til DSL på 3com'en. Alle lamper indikerer at alt er ok, men internett fungerer som sagt ikke. Jeg har forandret ip-adressen til 3com routeren slik at den ikke er i konflikt med adsl-modemet, så jeg tror ikke det er feilen. Har forresten ikke god innsikt i ip-adresser og hva som gjelder der, men forandret adressen fra 192.168.1.1 til 192.168.1.10. På 3com routeren var det også et sett instillinger som het "Internet settings" der jeg skrev inn alle ip-adresser, gatewayer osv som krevdes. Desse opplysningen fant jeg på et ark fra isp. Er dette virkelig nødvendig for routeren, det er vel Zyxel routeren som tar seg av den biten? Skal dette kobles om på en annen måte? Sikkert dumme spørsmål for dere som kan det, men jeg er helt grønn og trenger sårt hjelp. På forhånd takk. Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 1. Kabel fra zynet går vel inn pa wan porten på 3com router? 2. Dersom han ikke trengte å skrive passord eller kjøre noe pålogging fra maskinen tidligere så setter du innstillingene i 3com router til dynamisk ip i internet settings. 3. Dersom han må skirve passord så stiller du internet settings til PPPoe (dersom ikke noe annet er anngitt) å skriver inn brukernavn og passord. Dersom det er telenor så må du huske å skrive hele brukernavnet, dvs [email protected]. Lenke til kommentar
Kurium Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Takker for svar, skal prøve dette i morgen. Må 3com routeren settes til bridge når en kobler slik? Vil instillingene i internet settings ha noe som med adsl-tjenesten å gjøre, eller behandler de bare koblingen mellom 3com router og Zyxel router? Han har ikke PPPoe oppkobling, men fast ip-adresse.Skal jeg i tilfelle bruke static i IP allocation mode og alle ip-adressene fra ISP siden han har fast IP, eller er det uansett dynamic som skal velges der? Endret 4. februar 2005 av Scandim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå