diskvask Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg regner med en god del av de som kjører linux og XP/2000 på samme partisjon bare har satt av en mindre del til linux, og da typisk helt på slutten av disken. XP på første partisjon, så kanskje en eller to til spill/MP3 og til slutt linux + swap. Og siden disker av natur er raskest lengst fremme, så går man glipp av harddiskytelse man kunne ha hatt. Jeg tror det er lett å glemme denne faktoren... Jeg flytta min partisjon fremover og hdparm buffered read fikk en vesentlig økning. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Bra tips Også et tips å plassere / først på disken hvis du har / på en partisjon og /home på en annen. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Eller, hvis du har to disker, kan du ha en til hvert OS... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hm, korleis flyttar du partisjonen då? Eg tok ein "hdparm -t " på NTFS partisjonen (/dev/hda1) og på ReiserFS partisjonen (/dev/hda3) og ReiserFS hadde eindel betre resultat. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg fant ut at Partition Magic ikke støttet ReiserFS (som jeg også bruker), så det ble litt styr for å få det til. 1. Brukte sysresccd til å mounte linuxpartisjonen min og en smb-share 2. tarret/gzippet ned partisjonen til smb-share 3. Inn i windows og Partition Magic for å omrokkere på plass (krympet en stadig mindre brukt ntfspartisjon, og flyttet den ledige plassen fremover). Godt mulig dette er gjennomførbart med sysresccd, men jeg er mer fortrolig med Partition Magic. 4. Sysresccd; opprettet reiserfs på den nye partisjonen og pakket ut fila som ble lagret på smb-share. Oppdaterte fstab. 5. Bootet grub med manuelle innstilliger for den nye partisjonen 6. Vel inne og etter at alt så ut til å ha gått greit ble grub sin menu.lst oppdatert så og grub-install kjørt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå