Gå til innhold

Mobil og ID-kort innebygd i hånden

Anbefalte innlegg

Dette høres kanskje helt unaturlig og fremmed for mange, men faktum er at forskere i dag holder på å utvilke en chip som kan fungere som både mobiltelefon, bankkort og ID-kort, men mulighetene er mye mer.

Chipen settes inn litt ovenfor håndleddet og vil være operativ ved hjelp av varmeutvikling fra din egen kropp. Den vil faktisk kunne være på døgnet rundt.

Meningen med denne oppfinelsen og teknologien er at hele verden snart skal kunne vite hvor hver enkelt person befinner seg. Ved hjelp av chipen vil datasystemer kunne logge og følge med din aktivitet konstant. Det stilles fortsatt stor skepsis til dette - mange mener det er en krenkning på enkeltmenneskets verdier og rett til å være anonym.

Fordelen med dette systemet vil være at handling m.m. vil foregå mye lettere; man bare går forbi en sensor i betalingskassa - og dermed er handelen gjort. Den store forenklingen vil være banebrytende på alle måter, og det ventes at denne oppfinnelsen vil være i bruk om bare 6-7 år.

Det vil derfor etter hvert stilles store krav til trådløs teknologi som muliggjør denne typen ressurskrevende nettverk. Hastigheten må være så rask at man kan få beskjed like etter kjøp at varen er betalt. Antallet mennesker på Jorda sier litt om omfanget til dette nettverket - kanskje må Visa gi seg snart?

Jeg håper det ikke vil bli for mange idiotsvar - dere tapere som skriver slikt bør ha bedre ting å gjøre.

Takk til meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er god lesning. Har sett fram til dette lenge og det kommer i en eller annen form. Sikkerhet er i høysetet så det er mange saker og ting som må diskuteres (kan jeg skjære av en arm og bruke den i minibanken, eller blir den "sperret" hvis ikke blodtilførselen er iorden?) før det kan bli virkelighet.

Det er fredag og jeg er sliten av jobb. Ellers skulle jeg skrevet lange avhandlinger om dette særdeles fasinerende emnet.

Lenke til kommentar

Må jo fortsatt ha en form for bekreftelse.

Blir for teit hvis dert holder at noen går forbi en sensor eller noe så har de betalt, fingeravtrykk eller lignende må jo nesten bli krevet.

Ellers er det for lett å få folk til å kjøpe ting de ikke veit de har kjøpt.

Derfor er det kansje ikke noe vits for visa å være først ute med en løsning som er ca like krevende som å dra kortet.(ok, sette i kortet på de nye)

Liker å betale med penger jeg da, får på en måte ikke noe særlig begrep om hva penger er verdt når man har den på et papir istede for i hånda.

Lenke til kommentar

til pabelo: er helt enig med deg at det er mye bedre å betale med penger kontant, men dette systemet er ikke bare beregnet som betalingssystem.

Faktisk er hovedsaken med denne oppfinnelsen at man vet hvor alle befinner seg og at det fungerer som en identifikaskjon. Har du for eksempel gjort noe kriminelt, slipper du ikke inn på mange steder.

Men hele systemet er jo foreløpig bare på forskningsstadiet. Vi har ikke noe å frykte før om noen år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...