sticky Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 lurer på om jeg sparer mye plass ved å kompremere hardisken, å hvor mye tregere vil det gå? Lenke til kommentar
LeD Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Var vel i de gode gamle DOS-dager at komprimering av harddisken var et interessant tema. I disse dager er det nok mer lønnsomt å kjøpe en ny harddisk. Koster vel rundt 10kr pr GB... Skulle du få plassmangel kan du brenne ting ut på CD, eller pakke dem ned med f.eks. pkzip (som gir minst like bra effekt som disse harddiskkomprimeringsprogrammene.) LeD Lenke til kommentar
sirius Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 20:59, sticky skrev:lurer på om jeg sparer mye plass ved å kompremere hardisken, å hvor mye tregere vil det gå? Du kan få oppimot dobbel så stor plass. Det vil gå litt tregere, men ikke så mye nerkbart. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 hvordan fungerer det? ikke alle filene kan komprimeres, så for eksempel divX, mp3, jpg, gif og zip-filer kommer jo til å ta dobbelt så mye plass? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Quote: sjanten skrev (2002-06-19 14:03):hvordan fungerer det? ikke alle filene kan komprimeres, så for eksempel divX, mp3, jpg, gif og zip-filer kommer jo til å ta dobbelt så mye plass? Nei, tverti i mot. Vet ikke om FAT støtter komprimering, men NTFS gjør det i allefall. Jeg kjørte komprimering på min Half-Life mappe og sparte nesten 200mb på å komprimere den. Men det er lite lønnsomt å komprimere filmer, noe som du sparer utrolig lite på. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Komprimering av harddisk fungerer som om du pakket alle filer på harddisken med f.eks. pkzip. Er altså ingenting å tjene på filmer, mp3 og denslags. Kan altså bli svært uforutsigbart hvor mye ledig plass det er på disken. Det er også ytelsestap knyttet til å pakke opp/ned filer etterhvert som de skal brukes. Som sagt; med dagens harddiskpriser er komprimering unødvendig. LeD Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 19. juni 2002 Del Skrevet 19. juni 2002 Og dessuten får du ikke den plassen du "sparer" ved å bruke Windows 2000/XP sin komprimering til bruk. Windows reserverer den plassen til utpakking av det som har blitt komprimert. Særdeles teit spør du meg, hva svarte skal man med den komprimeringen hvis man ikke får brukt plassen man frigjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå