Gå til innhold

LED's, hvordan koble til? Oppkoblings skjema!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har 5 led's her fra Clas ohlson, de er på 2.2 volt, hvordan skal jeg koble for å få de alle sammen koblet opp? 12 volt'ern er vel den som er lettest å bruke?

Noen som kan tegne et koblings skjema?

Hvor mange volt kommer forresten ut av usb porten? Hadde vært litt artig å bygge seg et slags lys med strøm fra den :p

PS: er dette riktig kategori, eller ville PSU og elektronikk passet bedre? Flytt vist feilpostet!

Endret av H.kon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slike poster hører egentlig hjemme under psu og elektronikk...

det kommer 5V ut av USB, da vet du det...

men som CaZiO sier, vi kan ikek hjelpe deg uten å vite hvor mye strøm de skal ha..

jeg har forresten akkurat skrevet koblingssjema for en som ikke visste hvordan han skulle koble leds, der skrev jeg også hvordan han skulle regne ut seriemotstand, du kan jo prøve å se der...

det er han som skal ha leds i RC bil.. :)

Lenke til kommentar

du kan lese litt om kobling av LED's her, og her kan du regne ut motstand, eller hvor mange du kan ha i en seriell eller paralell kobling..men når du skal regne ut, må du vite hvor mange mA hver LED trekker. Det står på siden til Chlas Ohlson, her. håper du finner ut av det da ;)

edit: enda en link med litt lesestoff

edit2: Bare hyggelig :)

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar

ddd-king, jeg synes ikke det, ettersom hele pc'en min kjører et svart-rødt theme!

Men, det er smak og behag. Jeg synes ikke din kommentar i denne tråden hadde noe vettig å si, så da kunne du egentlig holdt det for deg selv!

Back to topic:

Takk for link z10b! Hjelper meg en god del!

Endret av H.kon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...