Gå til innhold

Studere på NTNU - klarer jeg å komme inn

Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Hadde aldri trodd at jeg skulle vurdere å bli student, men så feil kan man ta. Har peilet meg inn på NTNU, det virker som en glimrende skole i en bra by. Jeg går for tiden 3. påbygg og er p-i-s-s-l-e-i skolen. Sliter litt med karakterene; har beveget meg fra 5 i snitt ned mot 4. Saken er: jeg trenger en del studiepoeng, over 50, for å komme inn på film på NTNU. Så vidt jeg vet regnes studiepoengene ut ved at man tar snittet og ganger med 10, samt plusser på eventuelle ekstrapoeng (noe som jeg har lite av, foreløpig). Kan ta utgangspunkt i vitnemålet (kompetansebeviset) jeg fikk da jeg var ferdig med media:

Samfunnsfag: 4

Mattematikk 1M: 5

Naturfag: 5

Norsk S: 4

Norsk M: 4

Engelsk: 6

Kroppsøving: 5

MIS: 5

MD: 5

MP: 5

Tverrfaglig eksamen: 6

MIS: 4

MD: 4

MP: 5

Uttrykkshistorie: 5

Prosjektarbeid: 6

Tverrfaglig eksamen: 4

Valgfag - Ballspill: 5

Valgfag - Ballspill: 6

Sum 93 / 19 = ~ 4.9 x 10 = 49

Med dette snittet så er jeg god på vei. Karakterene som står i bold, kommer også på vitnemålet, det vil si at jeg drar med meg et snitt på nesten 5 fra VK1. Nå går det imidlertid ikke like bra og jeg regner med at jeg havner like over 4. La oss si jeg får 4.5 i snitt til sommeren, da må jeg ha 10 ekstrapoeng, for å være sikker. 3 får jeg i militæret, da mangler jeg 7. Det jeg lurer på er hvor jeg kan sanke ekstrapoeng? Ikke si høyskole.

Kan dere anbefale NTNU forresten? Vet det er en del av dere her, hadde jo deres egen tråd og greier. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Gjennomfører du førstegangstjeneste (sivil eller militær) eller folkehøgskole eller får 60 studiepoeng (høgskole eller universitet) får du 3p. I tillegg får du 2 alders poeng hvis du blir 20 i det året du søker.

Lykke til !

Lenke til kommentar

Filmvitenskap eller medieproduksjon du har tenkt deg inn på?

-Først får du 3 poeng for militæret eller folkehøyskole. (Kan også få det ved 1 fullt år høyere utdanning, men det skjønner jeg er uaktuelt)

-2 poeng for hvert år du fyller fra og med det året du fyller 20. Altså får du 2 alderspoeng etter et år i militæret. Du kan få til sammen 8 alderspoeng, så til slutt kommer du inn, men det er jo ganske så kjipt å komme igang med utdannelsen veldig sent da...

-Fordypningspoeng fra videregående er verdifullt, er det aktuelt for deg å ta vgs. fag som privatist til neste år?

NTNU kan anbefales :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Filmvitenskap eller medieproduksjon du har tenkt deg inn på?

Filmvitenskap.

Er det mulig å raske med seg mer enn 3 poeng fra militæret?

Lenke til kommentar

Indirekte får du jo 5p for fullføre førstegangstjeneste (sett at du blir 20 det året du søker). Du får (som nevnt over) 3p for å fullføre førstegangstjeneste i tillegg får du 2 alderspoeng. 3p fra militæret er med andre ord maks.

Endret av t_man
Lenke til kommentar

Er det noen som har god orden på dette med privatist fag? Jeg er på Media VK1, men kunne gjerne tenkt meg å hatt fag som historie og mer samfunnsfag (er god i disse fagene, men har kun hatt 2 timers samf. til nå på disse 2 årene)

Kan jeg være privatist i et hvilket som helst fag eller er det diverse regler inne i bildet her?

Gjerne legg ved kilder om dere har :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det noen som har god orden på dette med privatist fag? Jeg er på Media VK1, men kunne gjerne tenkt meg å hatt fag som historie og mer samfunnsfag (er god i disse fagene, men har kun hatt 2 timers samf. til nå på disse 2 årene)

Kan jeg være privatist i et hvilket som helst fag eller er det diverse regler inne i bildet her?

Lag din egen tråd?

Lenke til kommentar
Tror forøvrig ikke at eksamenskarakterer skal regnes med i poengutberegningen.

På kompetansebeviset/vitnemålet er karakterene delt opp i standpunkt eller eksamenskarakter, og det er vel standpunkt karakteren som brukes.

Skal de tikke bli gjennomsnittet av de to?

Helt riktig! Det er dette som kalles middelverdi, slik at dersom du har 4 i standpunkt og 5 på eksamen i samfunnslære, så er det 4,5 som skal regnes med i gjennomsnittet.

Når det gjelder hva som er mulig å få av tilleggspoeng så er det faktisk ganske greit:

- inntil 3 poeng for fullført militærtjeneste/siviltjeneste/60 studiepoeng på høgskole eller universitet/ett år på folkehøgskole.

- inntil 8 alderspoeng (2 poeng fra og med det året du fyller 20, til og med det året du fyller 23)

Og det er det.

Lenke til kommentar

Her gjelder det å holde tunga beint i munnen...

Ved opptak til universitet og høgskole gjelder følgende:

1) Dersom du får skolen din til å føre fagene inn på vitnemålet ditt så kan de inngå i snittet.

2) Du kan uansett gi fag som gir deg fordypningspoeng eller realfagspoeng i tillegg.

Dersom du kommer med et vitnemål fra medialinjen + et kompetansebevis med løse karakterer, så vil KUN disse karakterene bli regnet med dersom de gir forsypningspoeng eller realfagspoeng, mens dersom du får alle karakterene inn på vitnemålet ditt så bruker vi alle karakterene i utregningen.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt en "generell" eksamen i Salg og Service, samt en generell eksamen i IKT Driftsfag, skal jeg da ta begge disse karakterene med i poengsummen? :dontgetit:

Det er litt vanskelig å svare på uten at jeg vet hvilket løp du har fulgt. Har du gjort noen linjebytter underveis, altså at du har flere grunnkurs eller VKI?

Lenke til kommentar
har kun tatt et år med GK og et år med VK 1, samt at jeg skal ta påbygg neste år, så da stiller jeg vel gnaske så likt med wh1te.

OK, da henger jeg med... Målet ditt da er å komme ut i andre enden med et vitnemål for alle tre årene.

I utgangspunktet skal da alle karakterene regnes med, også de "generelle". Jeg regner med at dette er en tverrfaglig eksamen, dvs. at du prøves i alle fagene du har hatt ved en og samme eksamen?

Når det gjelder karakterer som skal regnes med så er det likevel noen som faller bort. For på påbygg tar du f.eks. 14timers-norsken og da vl norskkarakterene fra GK og VKI strykes, siden dette er det som kalles "allmenne fag" - og her er det kun karakteren på høyeste nivå som skal regnes med. Men de linjespesifikke fagene du har fra GK og VKI vil ikke bli strøket - de skal telle med (dette er tross alt "studieretningsfagene" dine).

Tar du påbygg på samme skole, forresten? Dersom du ikke gjør det så husk at du må få samlet alle tre årene på ett vitnemål - hver sommer ser jeg en rekke søkere som ikke får plass fordi de kun har tre årskursbevis, og dette gir ikke generell studiekompetanse for de som tar påbygg. Her trenger du altså det fysiske vitnemålet. Det er dette som sier at du har fullført alle tre årene, og har gått et løp med GK, VKI og VKII - og at dette henger sammen.

Lenke til kommentar
NTNU er uten tvil landets beste universitet (let the flame begin). Suverent studentmiljø, liten og fin by.

Gidder ikke :!: NTNU er god på enkelte ting, mens andre universitet er bedre på andre. Det kommer helt an på hva du vil studere. Personlig liker jeg Tromsø best dersom vi skal sammenligne byer (og jeg har ikke engang vært student der...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...