Gå til innhold

Ny PC til studentsøstra mi.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal bygge en ny PC til søstra mi som flytter til en hybel med superrask internettoppkobling. Jeg har ikke fulgt helt med på hva som er det beste for tida (det gjør jeg som regel kun når jeg skal oppgradere min PC), så jeg lurte på om dere kunne tipse meg om hva jeg burde skaffe.

Søstra mi kommer vel mest til å bruke PCen til å chatte, surfe på nett, og skrive, og det trenger man selvfølgelig ikke rare PCen til nå for tida. Men jeg synes det er viktig at hun har en stor HD for nedlasting og en god CD-brenner (sånn at jeg kan brenne til meg selv :smile:). Prisen må ligge mellom 6-7000 kr uten skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søstera di bør jo helt klart satse på en (litt duyrere) bærbar løsning. (det skal nå ihvertfall søstera mi gjør). Da får hun en mye større fleksibilitet og det er jo meget praktisk å bruke den bærbare pc'en til å ta notater fra forelesningene. Sats på en bærbar med trasmeta-prosessor. ikke akkurat den feteste ytelsen (noe søstera di ikke har behov for), men en lydløs pc som egner seg godt hvor det bør være stille...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-18 19:40, blanc skrev:

Søstera di bør jo helt klart satse på en bærbar løsning.

Men hvis du skal ha stor lagringsplass da må man jo kjøpe svindyre eksterne firewire-disker eller noe.

Og hvis man skal ha cd-brenner og hele pakka blir det jo fort ganske dyrt.

Lenke til kommentar

tror en student drar mer nytte av en bærbar løsning enn en 80 kontra 20gigabyte harddisk, og en usb2 løsning går vel fint an til brenner. Hvis hun ikke har behov for den helt enorme brennehastiheten så går det jo fint med en 4x USB-brenner. En kan jo chatte mens en brenner anyway...

Lenke til kommentar

Kan noen være så grei å vise meg en bærbar PC til 6-7000 kr INKLUDERT en CD-brenner? I såfall ønsker jeg meg en sånn en...

En løsning med den nye Celeron'en er kanskje ikke helt borte vekk? Kanskje et hovedkort med integrert lyd, skjerm og nettverk også er noe å tenke på?

Lenke til kommentar

Husk at det er colombo230 som vil at søstra skal ha stor harddisk og cd-brenner slik at han får leechet warez-en sin.

Isåfall bør vel du, colombo230, betale en del :razz:

Forøvrig; tror du at hun skal bruke studietiden på å laste ned og brenne til deg, når hun egentlig skal "studere" og feste? :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-18 20:04, borre skrev:

Husk at det er colombo230 som vil at søstra skal ha stor harddisk og cd-brenner slik at han får leechet warez-en sin.

Isåfall bør vel du, colombo230, betale en del :razz:

Forøvrig; tror du at hun skal bruke studietiden på å laste ned og brenne til deg, når hun egentlig skal "studere" og feste?
:grin:

LOL, dette trodde jeg var klart som dagen for de fleste.

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare ta en tur innom f.eks komplett.no, multicom.no eller psdata.no og sjekke prisene på forskjellige komponenter?

Husk at AMD krever socket A hovedkort med enten SD eller DDR RAM og INTEL sine løsninger for nyere CELERON og P4 krever socket 478 og enten SD, DDR eller RDRAM. Gå for en DDR-løsning sier nå jeg. Ellers er det vel bare å si at hun IKKE bør investere i en IBM harddisk med tanke på alle de som har hatt problemer med disse i det siste. Ellers bør du tenke på å integrere skjermkort, lydkort og nettverkskort på hovedkortet da dette gjerne blir billigere enn separate løsninger selv om det egentlig ikke er en optimal løsning.

Raske brennere koster omtrent ikkeno' nå, så det skulle ikke være noe problem.

Lykke til! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-18 20:14, knutivarr skrev:

Kan du ikke bare ta en tur innom f.eks komplett.no, multicom.no eller psdata.no og sjekke prisene på forskjellige komponenter?

Husk at AMD krever socket A hovedkort med enten SD eller DDR RAM og INTEL sine løsninger for nyere CELERON og P4 krever socket 478 og enten SD, DDR eller RDRAM. Gå for en DDR-løsning sier nå jeg. Ellers er det vel bare å si at hun IKKE bør investere i en IBM harddisk med tanke på alle de som har hatt problemer med disse i det siste. Ellers bør du tenke på å integrere skjermkort, lydkort og nettverkskort på hovedkortet da dette gjerne blir billigere enn separate løsninger selv om det egentlig ikke er en optimal løsning.

Raske brennere koster omtrent ikkeno' nå, så det skulle ikke være noe problem.

Lykke til!
:grin:

Der ja! Endelig et konstruktivt svar! Synes du jeg ellers kan velge det som passer? Bør jeg kjøre AMD i stedet for Intel? Tenkte på å kjøpe AMD Athlon XP 1800+ jeg. Bør jeg velge Maxtor eller er WD et bedre alternativ? Når det gjelder hovedkort er det vel kun nForce chipsettene som gjelder hvis jeg skal velge integrert grafikk, lyd og nettverk ?

Lenke til kommentar

AMD Duron 1.1 GHz OEM (200 MHz bus)

Socket A prosessor Tilgang 456,-

Morgan kjerne, billig, mer enn nok

-----------------------------------

LG CD-brenner IDE 32x/10x/40x Retail

"Super-Link" (GCE-8320B) Intern Retail Tilgang 783,-

NEC Diskettstasjon 3,5" 1,44MB FD1231H

Floppydisk Intern Tilgang 136,-

Hvis du har en liggende selv så bruker du den

Seagate Barracuda IV 40GB IDE 7200RPM

ATA/100 harddisk 2MB cache ST340016A Tilgang 742,-

Støysvak, billig, hurtig

MSI KT3 ULTRA-C Hovedkort for Socket A

VIAKT333, ATA/133, lyd, ATX, DDR, Bulk Tilgang 1.097,-

Med Lyd, ytelse. Andre HK i tilsvarende prisleie, sjekk tester !

Chieftec Dragon Midi Tower

Kabinett m/300W DG-01W P4 / AMD Bekreftet

2002-06-20 638,-

Bra kvalitet som kjent. viften er støysvak som bare det i 360W versjonen, sikkert bra her og, undersøk!

TwinMOS PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5

Minne 184-P (for DDR-PC266MHz) Tilgang 439,-

10kr mer for twinmos ram, likegreit å gå for det mht kvalitet. 256 er mer enn nok til hennes bruk ihvertfall

Logitech Cordless Desktop Optical PS2

(Norsk) Trådløst tastatur/mus, Retail Tilgang 1.102,-

Denne delen vil nok hun bli MEST fornøyd med på hele maksinen. veldig viktig ettersom det er denne hun vil bruke mest og merke mest.

SMC Kort EZ Card 10/100 PCI TPO

Nettverk Full Duplex RJ-45 Tilgang 131,-

Til bredbånd

Hercules 3D Prophet 4500 32MB

AGP, STM KYRO2, Tv-Out Retail. Tilgang 606,-

Bra 2d, billig, kan brukes til lett spilling (når du er der eller hvis hun skulle bli hekta :wink:

HP Blekk Skriver Deskjet 845C

Skriver Tilgang 691,-

Sjekk tester osv. bare et forslag

TaiSol CPU-Vifte Socket A/7/370/FCPGA

CEK733092, Opp til 1,3GHz, samt XP1600+ Tilgang 73,-

Billig bra, vurder ny mer støysvak vifte.

EKL PAPST Kabinett Vifte 120x120x25mm

Vifte m/5,25" kontakt Tilgang 203,-

Ypperste kvalitet, sjekk støynivå, tror det er 12dB verjsonen, og den er lydløs HELT lydløs

Er rimelig sikker på at dette er midt i blinken

Lenke til kommentar

ok

kjøp ett billigt kabinett ca 500kr

Nvidia nforce hovedkort intergert nettv.kort geforce2mx lyd osv... ca 1300kr

Amd Duron 1000Mhz ca 450kr

Teac 40/10/48 ca 1300kr

Wd 120gb ca 1700kr

17" skjerm

256 ddr ram ca 400kr

=7150

Lenke til kommentar

Okey, takk skal dere ha alle sammen!

Da har jeg kommet frem til at dette er løsningen for ny PC til søstra mi:

Hovedkort: Microstar K7N420Pro, Socket A nforce420 ATX, integrert lyd, grafikk og nettverk 1177 kr.

Prosessor: AMD Duron 1.2 GHz Socket A 200 FSB 445 kr.

Minne: Apacer 256 MB PC-266 DDR 395 kr.

HD: Western Digital 120 GB 7200 rpm 1695 kr.

Kabinett: Aopen Midi 250 W 535 kr.

Brenner: Teac 40X/12X/48X Internal bulk 1039 kr.

Høyttalere: Labtech speaker Pulse-420 3-set/23 W 469 kr.

+ en eller annen vifte som er stillegående.

Er dette ett bra oppsett? Er det noen av delene som ikke passer med det andre ?

Trenger jeg forresten en kabinettvifte oxo ?

[ Denne Melding var redigert av: colombo230 på 2002-06-18 21:34 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...