Steina Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Når er en bil veteran? Etter 30år? Etter 31år? Etter 32år? Og kan man øvelseskjøre med en veteran? Lenke til kommentar
trra Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Når bilen er 30 år gammel. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Og kan man øvelseskjøre med en veteran? Ja. Veteran eller ikke, alder på bilen har ingenting å si, er andre faktorer som avgjør om bilen kan brukes til øvelseskjøring eller ei. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Og kan man øvelseskjøre med en veteran? Ja. Veteran eller ikke, alder på bilen har ingenting å si, er andre faktorer som avgjør om bilen kan brukes til øvelseskjøring eller ei. Jepp. Eksempelvis kan utgamle volvoer med håndbrekket på venstre side for føreren IKKE brukes til øvelseskjøring. (sa min gamle far da jeg som 17 1/2-åring sto og hoppa entusiastisk ved hans strøkne 164) Mine første øvelser ble begått med hhv DAF 55, og Morris Minor. Skikkelig stilig. Jeg arva Daf'en da jeg fikk kortet. Enda stiligere. (og her drypper det av ironi, bare så det er sagt) T'Weed Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Når bilen er 30 år gammel. Jeg tror det er fra 1. januar det året bilen fyller 30 år som registrert..? Altså; man skal slippe å betale veiavgift for bilen hele det året (og noensinne igjen da..)? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Når bilen er 30 år gammel. Jeg tror det er fra 1. januar det året bilen fyller 30 år som registrert..? Altså; man skal slippe å betale veiavgift for bilen hele det året (og noensinne igjen da..)? Man betaler ikke årsavgift i den forstand på biler som er tredve år eller eldre, men det som er nytt for i fjor, er innførselen av "personskadeavgift" pålydende 175 kroner (for 2004). Personskadeavgiften, som før ble innkrevd gjennom forsikringa, får man nå en egen faktura for. Personskadeavgiften blir innkrevd for veterankjøretøyer, mopeder og traktorer. Det vil si at kjøretøyer som før var "avgiftsfrie" nå ikke er det lengre. Det som mange veteranbileiere og mopedeiere nå frykter, er at staten vil oppjustere personskadeavgifta kraftig, slik at det ikke lenger vil være fordelaktig på noen måte å eie veterankjøretøyer og mopeder. Heia Norge! Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Man betaler ikke årsavgift i den forstand på biler som er tredve år eller eldre, men det som er nytt for i fjor, er innførselen av "personskadeavgift" pålydende 175 kroner (for 2004). Per år eller måned? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Er det ikke en regel som sier at man må ha et annet kjøretøy (ikke veteran) til "vanlig" bruk hvis man har veterankjøretøy?? Lenke til kommentar
trra Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Man betaler ikke årsavgift i den forstand på biler som er tredve år eller eldre, men det som er nytt for i fjor, er innførselen av "personskadeavgift" pålydende 175 kroner (for 2004). Personskadeavgiften, som før ble innkrevd gjennom forsikringa, får man nå en egen faktura for. Personskadeavgiften blir innkrevd for veterankjøretøyer, mopeder og traktorer. Det vil si at kjøretøyer som før var "avgiftsfrie" nå ikke er det lengre. Det som mange veteranbileiere og mopedeiere nå frykter, er at staten vil oppjustere personskadeavgifta kraftig, slik at det ikke lenger vil være fordelaktig på noen måte å eie veterankjøretøyer og mopeder. Heia Norge! OT : Skjønner ikke problemet, du har jo betalt de 175 kr før uansett, eneste forskjellen er at de går på årsavgiften og ikke forsikringen, men 175 kr er kanskje mange penger å betale for at alle som blir skadet\invalide får en skikkelig erstatning. Skjønner deg hvis personskade avgiften blir mangedoblet, men sånn som det er nå er det jo ikke noe dyrere enn før, du har vel betalt personskade avgift selv om bilen er veteran via forsikring før. Vultur Gryphus, stemmer nok det, hvertfall mange forsikring selskaper som krever at du har en "bruksbil" for å få billigere forsikring på veteran. Endret 3. februar 2005 av trra Lenke til kommentar
Welve88 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Men jeg var på kjøreskolen å spurte om det er lov å øvelseskjøre med veteran, da fikk je til svar at det ikke var lov, at bilen ikke kunne veie mer enn 3700kg og at det ikke er lov til å øvelseskjøre med amrikaner... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Men jeg var på kjøreskolen å spurte om det er lov å øvelseskjøre med veteran, da fikk je til svar at det ikke var lov Bare tull av biltilsynet å si slikt. For å ta et eksempel: Hva er forskjellen på en 74mod.(veteran) vw Golf og en 80 mod(ikke veteran)? Svaret er; ingenting. Om det er en amerikaner skal ikke ha noen verdens ting å si sålenge den ikke har rattgir. Btw; klasse B er 3500kg ikke 3700 Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Det med amerikanske biler er at de ofte har fotbrekk. Dvs. en egen pedal istedet for håndbrekk mellom setene. At en bil har rattgir, automatgir osv har ingen som helst betydning. Så lenge bilen oppfyller kravene om håndbrekk, speil og hva det måtte være så kan man øvelseskjøre i den uansett hvor gammel den er. Man bør imidlertid sjekke hva forsikringsselskapet sier. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 OT : Skjønner ikke problemet, du har jo betalt de 175 kr før uansett, eneste forksjellen er at de går på årsavgiften og ikke forsikringen, men 175 kr er kanskje mange penger å betale for at alle som blir skadet\invalide får en skikkelig erstatning. Skjønner deg hvis personskade avgiften blir mangedoblet, men sånn som det er nå er det jo ikke noe dyrere enn før, du har vel betalt personskade avgift selv om bilen er veteran via forsikring før. Sant nok. Men det mange frykter, er nettopp som du sier at personskadeavgiften VIL bli høyere, og at staten etter hvert vil komme til å kreve "årsavgift" for veterankjøretøyer. Det er jo velkjent at staten helst vil bli kvitt gamle og forurensende biler, og ved å innføre avgifter på veterankjøretøyer, gir de et signal om at bevaring av historiske kjøretøyer ikke er ønsket. Dette er en prinsipiell kamp mot avgiftsøkning på veterankjøretøyer, jeg har ikke noe i mot å betale 175 kroner for at trafikkskadde skal få en skikkelig erstatning. (Det gjelder jo å kjempe i mot da, når man har 6 veterankjøretøyer i garasjen ). Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Er det ikke en regel som sier at man må ha et annet kjøretøy (ikke veteran) til "vanlig" bruk hvis man har veterankjøretøy?? Man må være klar over at det er klare vilkår for å få veteranforsikring. Som du nevner, må man i mange selskaper ha "vanlig" bilforsikring for i det hele tatt få bilforsikring. Hvis man skal ha veteranforsikring på et kjøretøy må det være i helhetlig god orginal stand, og ikke påmontert feilaktige deler, som bredfelger, uorginal motor, skjørt, o.s.v. Man godtar ikke rust, derunder heller ikke overflaterust. Kjøretøyets tilstand skal dokumenteres med min. 4 bilder og ved søknad. Det er restriksjoner for hvor langt man kan kjøre i året, mange selskaper har 5000 km som maks. Det heter seg at bilen ikke skal være i daglig bruk, så hvis du f.eks.: kjøper en kostmalt Volvo 144 til slit-og-sleng-bil, hente-unga-i-barnehagen-bil, glem veteranforsikring. Det er dessverre nok av de som ødelegger for de seriøse entusiastene Lenke til kommentar
Opus Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Det med amerikanske biler er at de ofte har fotbrekk. Dvs. en egen pedal istedet for håndbrekk mellom setene. At en bil har rattgir, automatgir osv har ingen som helst betydning. Uff ja, det var brekket jeg mente. Lenke til kommentar
Yapija Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) OT : Skjønner ikke problemet, du har jo betalt de 175 kr før uansett, eneste forskjellen er at de går på årsavgiften og ikke forsikringen, men 175 kr er kanskje mange penger å betale for at alle som blir skadet\invalide får en skikkelig erstatning. Skjønner deg hvis personskade avgiften blir mangedoblet, men sånn som det er nå er det jo ikke noe dyrere enn før, du har vel betalt personskade avgift selv om bilen er veteran via forsikring før. Problemet her var jo at denne avgiften var på 100,- når forsikringsselskapene krevet den inn, i hvert fall noen forsikringsselskaper som hadde denne prisen. Når staten tokk over ble det da 75,- ekstra. I tillegg holdt forsikringsselskapene samme priser som tidligere. Derfor blir regnestykket på dette. 175,- mer i året. Og det er faktisk IKKE å se bort i fra at personskadeavgiften vil øke fra år til år... tro meg! Endret 4. februar 2005 av Yapija Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå