porcelaiN Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 God ettermidag! Ja, dere tenker sikkert; «Enda en tråd om første gang med Linux, SLETT!!!11!» Men jeg fikk egentlig ikke alle svarene på søkene mine. Anyways... Jeg skal da installere Debian, som jeg har blitt anbefalt på denne PCen. Jeg har hatt Mandrake før, men jeg har ikke særlig mange erfaringer med UNIX-systemer. Sååå.. Hva krever Debian av en PC? Jeg har ikke noe særlig nytt hardware på denne maskinen her. Så lurer jeg også på om det er vanskelig å få internett-tilgang til å fungere, får det er noe jeg er avhengig av. Og sist men ikke minst; Er det veldig vanskelig? På forhånd takk! Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Tror ikke det krever så alt for mye. Hvis ikke jeg tar helt feil burde det vel holde med 500MHz og 128MB ram. Internettilgangen slet jeg litt med i begynnelsen (isdn) Men isdn4linux og conf-isdn-account fiksa det. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Jeg tester Skolelinux på en gammel bærbar akkurat nå. 233Mhz 128MB RAM (Maskinen hadde 64 i utgangspunktet) 4GB HD Hadde mine tvil om hvordan dette skulle gå, men etter å ha installert alt sammen og valgt IceWM som standard vindubehandler, må jeg si at jeg syns det gikk overraskende greit. Så at kysrjo nevnte i en annen tråd at Linux generelt er mer avhengig av RAM en CPU-kraft. Dette stemmer helt og holdent med mine erfaringer; jeg satte i 64 MB ekstra RAM, og merket en vesentlig ytelsesforbedring. Maskinen støvler (eller booter som det heter på svensk) treigt, men når først IceWM er oppe og hopper, er det ingen problemer med noe som helst. Tar også litt tid å fyre OpenOffice, men også her er tilfellet at når først programmet har startet, fungerer det meget fint selv på denne antikviteten av en maskin. Har ikke dog ikke tørt å prøve noen spill. Edit: Stygge leifer Endret 3. februar 2005 av Svendheim Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Login boksen min her hjemme er en gammel laptop med 200Mzh P-MMX og 32 Mb RAM. Den kjører debian (testing) uten noen problemer i det hele tatt. Nå er det jo en selvfølge at en ikke installerer ting som X på slike bokser, men jeg kjørte denne laptopen i en testbed for noen andre greier en stund og da kjørte jeg X med fluxbox fom wm. Det funket "helt greit" - men er ikke noe å annbefale til daglig desktop bruk Men om du kun skal ha en serverboks tror jeg nok greit ting helt ned i >60Mzh land vil kunne funke greit. Om en har litt mer RAM enn de 32 jeg har er det nok også en fordel Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Takk for fine svar Jeg har en 500mhz Pentium III prosessor og 384mb RAM, så da skal vel det gå greit. Men nå som jeg har ADSL så skal det vel ikke være noen problemer? Har foresten tenkt litt på å kjøre Fedora førtst p.ga jeg har hørt det passer mer for «nybegynnere» som meg. Vi får se. Igjen; takk Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Takk for fine svar Jeg har en 500mhz Pentium III prosessor og 384mb RAM, så da skal vel det gå greit. Men nå som jeg har ADSL så skal det vel ikke være noen problemer? Har foresten tenkt litt på å kjøre Fedora førtst p.ga jeg har hørt det passer mer for «nybegynnere» som meg. Vi får se. Igjen; takk På den maskinen kan du kjøre det meste av distroer. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Takk for fine svar Jeg har en 500mhz Pentium III prosessor og 384mb RAM, så da skal vel det gå greit. Men nå som jeg har ADSL så skal det vel ikke være noen problemer? Har foresten tenkt litt på å kjøre Fedora førtst p.ga jeg har hørt det passer mer for «nybegynnere» som meg. Vi får se. Igjen; takk prøv debian-installer, da skulle det gå greit. Den finner de fleste av driverne automatisk under installasjon. Du kan jo forsøke Ubuntu Linux, som er basert på Debian også? ubuntulinux.org Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 prøv debian-installer, da skulle det gå greit. Den finner de fleste av driverne automatisk under installasjon. Du kan jo forsøke Ubuntu Linux, som er basert på Debian også? ubuntulinux.org Jepp. Men følger det med norsk «språkpakke» til Ubuntu? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 prøv debian-installer, da skulle det gå greit. Den finner de fleste av driverne automatisk under installasjon. Du kan jo forsøke Ubuntu Linux, som er basert på Debian også? ubuntulinux.org Jepp. Men følger det med norsk «språkpakke» til Ubuntu? Ja, nynorsk og bokmål. Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Da har jeg bestemt meg for å kjøre Fedora Core, ihvertfall 75% sikkert. Om ingen har noen gode grunner til å ikke bruke Fedora blir det Fedora på den maskinen Som sagt før, p.ga at det skal visstnok være lettere enn de Debian baserte OSene. Jeg har bare 1 spørsmål ang. partisjoneringsdelen. Under installasjonen skal jeg lage en egen partisjon for Fedora, men formaterer den hele hardisken før den lager linuxpartisjonen? Jeg har en NTFS stasjon om det skal ha noe å si. Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg har en 800-maskin som jeg prøvde å installere Fedora Core3 på, men jeg fikk melding om at fedora ikke støttet hardwaren min.. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Jeg har en 800-maskin som jeg prøvde å installere Fedora Core3 på,men jeg fikk melding om at fedora ikke støttet hardwaren min.. Eldre maskiner (som din og Stishs) er ofte bedre støttet enn helt nye, så du har vel vært uheldig. Endret 4. februar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg har tenkt å installere Fedora Core 2 først, vet egentlig ikke hvorfor. Det kan godt være tåplig, men jeg følger en guide som gjelder for versjon nr.2. Men noen som kan svare på spørsmålet mitt? Hadde blitt veldig takknemlig Jeg har bare 1 spørsmål ang. partisjoneringsdelen. Under installasjonen skal jeg lage en egen partisjon for Fedora, men formaterer den hele hardisken før den lager linuxpartisjonen? Jeg har en NTFS stasjon om det skal ha noe å si. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Du bør slette partisjonen (så du har så så mye diskplass som ikke er partisjonert). Fedora lager (sikkert?) partisjoner selv under installasjonen... Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Jepp, det jeg håpet på Ja, da får jeg vel bare takke alle sammen for hjelpen. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg vil gjerne komme med en kjapp kommentar: I trådens første innlegg virker trådstarter som om han er redd for reaksjonen fra denne delen av forumet. Det har han ingen grunn til. Tråden og dens spørsmål er godt formulert, gjennomtenkt og bærer absolutt ikke preg av latskap. Det er slike poster vi (i hvertfall JEG) liker å svare på, og det er slike personer det er hyggelig å hjelpe. Et prakteksemplar! Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg vil gjerne komme med en kjapp kommentar: I trådens første innlegg virker trådstarter som om han er redd for reaksjonen fra denne delen av forumet. Det har han ingen grunn til. Tråden og dens spørsmål er godt formulert, gjennomtenkt og bærer absolutt ikke preg av latskap. Det er slike poster vi (i hvertfall JEG) liker å svare på, og det er slike personer det er hyggelig å hjelpe. Et prakteksemplar! Hyggelig å få sånne kommentarer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå