Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjelp til å planlegge et wlan til tvstreaming?

Anbefalte innlegg

Hei

jeg driver å planlegger et lite lokalnett mellom her og naboen vår, muligens flere hus etter hvert.

så jeg lurer i den sammenheng på noen ting. det har seg sånn, at vi har tenkt å streame et tvsignal over det nettverket, men jeg er litt usikker på hvor mye båndbredde man trenger. har hørt at under 10mbit er ikke å satse på?

siden jeg bor i en liten bygd i nordnorge, så er det ganske langt fra hus til hus, så ca avstand i luftlinje er rundt 500meter, og det er en del hindringer i veien, litt trær, busker og noen stein her og der. nå kan vi flytte på plassen det blir aktuelt å ha evt basestasjon eller aksesspunkt, og trær har ikke sjans mot motorsaga, men det er litt upraktisk. så jeg lurte litt på hvordan det er med wlan, HVOR nøye er det på fri sikt?

jeg tenkte som så, at hvis jeg hadde tatt en Tsunami MP.11a (Artikkel Nr: 5054-BSU-EU)

og brukt som basestasjon, og pekt en 21 dBi Parabol Antenne

(Artikkel Nr: SP60/24)-

(alle varenr er hentet fra www.wlansupply.no)

-opp mot den (basestasjonen blir stående et stykke opp og unna alt av hus..men strøm er ikke et problem), hadde det blitt signal nok til å streamet et tvbilde? hvordan hadde det blitt med NIC da? må det spesielle wlan kort til for å bruke den antennen?

om jeg har beregnet overkill for å få wlan på 500meter, så er det for at jeg har store planer om at dette MÅ være oppe å gå teoretisk 24\7. men en basestasjon med rekkevidde på 10km (er det retningsbestemt forresten?) er vel litt svært....finnes det en litt mindre, litt rimeligere utgave med ikke fullt så rå specs som den der(jeg tenker rekkevidde 1.5km kanskje) , men likevel endel i overkant for mitt bruk?

jeg har veldig mange andre spørsmål om dette, men skal ikke spørre alle hos dere.

det hadde vært av meget stor hjelp om dere tok dere tid til å svare på noe av jeg har spurt om, for sånn som det er nå, er det jo snakk om en del penger..:ohmy:

på forhånd takk for svar :)

ps; om denne posten er lik mange andre, så synes jeg den skilte seg ut fordi den skal streame tvbilde, og må ha et absolutt minium av nedetid

Endret av Rocket
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...