Gå til innhold

Hva er Ghost?

Goliath

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norton Ghost er ett program som lager en perfekt kopi av harddisken til en fil slik at du kan sette disken tilbake til da du laget imaget.

Dette er veldig greit hvis du har tyve like maskiner. Legg inn win på en pc og ghost resten med filen (malen). Eller hjemme så lager du ett image når pcn er i tipp topp stand, og når du må formatere bruker du bare malen (filen) for å få den tilbake til hvordan den var sist du laget imaget

Lenke til kommentar

Så hvis jeg har en fresh install av min c:, kan jeg så ta en kopi slik den er da, med alle drivere og slikt? Så når jeg neste gang formaterer, slipper jeg å installere hver eneste driver?

Men må man installere Windows XP først uansett og så bruke Ghostfilen for opprettelse eller ligger også Windows på denne Ghostfilen?

Lenke til kommentar

"Så hvis jeg har en fresh install av min c:, kan jeg så ta en kopi slik den er da, med alle drivere og slikt? Så når jeg neste gang formaterer, slipper jeg å installere hver eneste driver?"

- Ja. Du bare installerer Windows, drivere og programmer. (Og Ghost). Så kan du lage en image-fil av hele installasjonen. Denne imagefilen kan lagres enten på cd-r(w), nettverksdisk eller lokal partisjon. Jeg for min del lagrer imaget på en egen partisjon lokalt, for da kan jeg enkelt gjenopprette det ved å boote fra Ghost-cd'n min

"Men må man installere Windows XP først uansett og så bruke Ghostfilen for opprettelse eller ligger også Windows på denne Ghostfilen?"

Windows ligger også på ghost-imaget, hvis man har gjort som jeg beskriver ovenfor

Lenke til kommentar
hvordan booter man egentlig fra en Ghost fil?

Jeg har gjort det slik at jeg lagrer Ghost imaget på en egen partisjon (2 - 2,5 gb størrelse på imaget). Når jeg skal gjenopprette booter jeg fra den ferdig bootbare ghost-cd'n (samme som man bruker til å installere ghost med). Da får man opp et skjermbilde hvor man blir tilbudt å gjenopprette. Videre gir man bare beskjed til ghostprogrammet hvor imaget ligger lagret og velger "ok". Da går resten av seg selv, og neste gang maskinen starter opp er det med en ny og frisk Windows/driver/programvare-installasjon. Har brukt denne metoden i mange år nå. Tidligere het Norton Ghost "Drive Image 2002" og "Drive Image 7". Dette var før Norton kjøpte opp programmet fra Power Quest (Det er altså utviklet av de samme som har utviklet Partition Magic) - og kalte det for Ghost...

Endret av pmarius
Lenke til kommentar
Tidligere het Norton Ghost "Drive Image 2002" og "Drive Image 7". Dette var før Norton kjøpte opp programmet fra Power Quest (Det er altså utviklet av de samme som har utviklet Partition Magic) - og kalte det for Ghost...

Hmm.. det kan ikke stemme?

Brukte da Norton Ghost lenge før dette?

Lenke til kommentar

Nei, det stemmer nesten men ikke helt.

Norton Ghost har eksistert i mange år, og en konkurrent var PowerQuest Drive Image. Symantec (som eier Norton) kjøpte Drive Image, og Ghost 9 er den nye versjonen som er videreutviklet Drive Image. Du får samtidig med Ghost 2003, som er den vanlige Ghost versjonen som også fungerer i DOS.

Lenke til kommentar

må jeg minne om at firmaet ikke heter Drive Image, men PowerQuest? dvs. Symantec kjøpte opp PowerQuest slik at nå heter Drive Image Symantec Drive Image og PowerQuest Partition Magic heter Symantec Partition Magic.

kunne faktisk tenkt meg å installert Norton Ghost selv. har den 9.0 versjonen liggende her en plass. har nå Drive Image 2002 inne, er forsåvidt fornøyd med den da. gidder for all del ikke å legge inn 2003 versjonen iallefall.

Lenke til kommentar
Nei, det stemmer nesten men ikke helt.

Norton Ghost har eksistert i mange år, og en konkurrent var PowerQuest Drive Image. Symantec (som eier Norton) kjøpte Drive Image, og Ghost 9 er den nye versjonen som er videreutviklet Drive Image. Du får samtidig med Ghost 2003, som er den vanlige Ghost versjonen som også fungerer i DOS.

Det var jo det jeg mente, at Norton Ghost er en videreutviklet versjon av Drive Image 7. Kanskje jeg forklarte meg litt dårlig. Vet at Norton Ghost også eksisterte før dette, i en DOS-versjon. Men denne fins ikke på Ghost-cd'n min. Der er det bare GUI-versjonen, altså gamle DI7...

Lenke til kommentar
må jeg minne om at firmaet ikke heter Drive Image, men PowerQuest? dvs. Symantec kjøpte opp PowerQuest slik at nå heter Drive Image Symantec Drive Image og PowerQuest Partition Magic heter Symantec Partition Magic.

kunne faktisk tenkt meg å installert Norton Ghost selv. har den 9.0 versjonen liggende her en plass. har nå Drive Image 2002 inne, er forsåvidt fornøyd med den da. gidder for all del ikke å legge inn 2003 versjonen iallefall.

Er det noen som har sagt at firmaet heter Drive Image?

På mange måter gjør du lurt i å beholde Drive Image 2002 fremfor å installere Ghost 9. Denne bruker mye mindre ressurser og fungerer akkurat like bra, hvertfall hvis man kun skal lage et image av installasjonen,. og lagre denne. Den har også den fordelen at man slipper å sette i cd'n og boote fra denne når man skal gjenopprette imaget. Med ressursbruken til Ghost9, så mener jeg hovedsaklig den servicen den installerer, som bruker over 20 mb minne hele tiden. Kan ikke huske at DI 2002 hadde noen service som krevde så mye ressurser...

Endret av pmarius
Lenke til kommentar

Hei jeg har brukt ghost å laget et image av en volum partisjon som inneholder oprativsystemet mitt med alle programmene.Det ble 3 stk dvd plater.Nå har jeg imidlertid et problem og det er at jeg ikke vet om den imagen jeg har laget virker.Når jeg setter inn den første disken så får jeg bare beskjed om å sette inn den siste og når jeg har satt inn den siste disken får jeg beskjed om å sette inn den første igjen.Sånn bare fortsetter det.Hva er galt? og hvordan får jeg sjekket om imagefilen virker ?? :ermm:

Lenke til kommentar
Hei jeg har brukt ghost å laget et image av en volum partisjon som inneholder oprativsystemet mitt med alle programmene.Det ble 3 stk dvd plater.Nå har jeg imidlertid et problem og det er at jeg ikke vet om den imagen jeg har laget virker.Når jeg setter inn den første disken så får jeg bare beskjed om å sette inn den siste og når jeg har satt inn den siste disken får jeg beskjed om å sette inn den første igjen.Sånn bare fortsetter det.Hva er galt? og hvordan får jeg sjekket om imagefilen virker ?? :ermm:

Hvis du får til å åpne imaget ditt i "backup image browser", som følger med Ghost - så kan du kjøre Verify backup Image. Da finner den ut om imaget ditt er i orden eller ikke

Lenke til kommentar

Hei jeg har brukt ghost å laget et image av en volum partisjon som inneholder oprativsystemet mitt med alle programmene.Det ble 3 stk dvd plater.Nå har jeg imidlertid et problem og det er at jeg ikke vet om den imagen jeg har laget virker.Når jeg setter inn den første disken så får jeg bare beskjed om å sette inn den siste og når jeg har satt inn den siste disken får jeg beskjed om å sette inn den første igjen.Sånn bare fortsetter det.Hva er galt? og hvordan får jeg sjekket om imagefilen virker ??

Hvis du får til å åpne imaget ditt i "backup image browser", som følger med Ghost - så kan du kjøre Verify backup Image. Da finner den ut om imaget ditt er i orden eller ikke

Det er det jeg prøver.Jeg setter inn disken og da starter image browser og så skjer det som jeg beskrev over.Hvordan skal det egentlig fungere? jeg får bare beskjed om å bytte cdene hele tiden,men jeg tror imaget er ok det stod iallefall at brenneprosessen var ok når jeg brant cdene,men skulle gjærne fått sjekket om det fungerer.

Jeg har foresten 2 disker i maskinen en liten 15gig som inneholder 3 partisjoner c.d.e uten noe operativsystenm på og så har jeg en disk på 200gig som har 5 partisjoner (volumer) f.g.h.i.L. Jeg har instalert xp pro på L og det er den jeg har forsøkt å lage et image av.Kansje det ikke fungerer hvis partisjonen er et volum??? noen som kan hjelpe?? :cry:

Lenke til kommentar

At OS skal ligge på C: er en gylden regel i Windows!

btw, alle partisjoner er volumer. Volumer på harddisken er synonym til partisjoner på harddisken.

men tyvärr kan jeg ikke hjelpe deg med ditt Ghost spm, var jo jeg som startet dette emnet så Ghost er ikke akkurat mitt sterkeste side :p

Lenke til kommentar

At OS skal ligge på C: er en gylden regel i Windows!

btw, alle partisjoner er volumer. Volumer på harddisken er synonym til partisjoner på harddisken.

men tyvärr kan jeg ikke hjelpe deg med ditt Ghost spm, var jo jeg som startet dette emnet så Ghost er ikke akkurat mitt sterkeste side

Grunnen til at jeg ikke har noe på c er at jeg hadde win 98 der før og når jeg instalerte xp så ville jeg ha det liggende på den nye store disken min og kjøre 2 operativsystem.dessverre ble noen filer borte og win 98 ble ikke bootbar.

Det seom er litt rart er at det er kun på den store disken at partisjonene vises som volum og på den gamle disken står det ikke volum foran bokstavene c.d.e.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...