Gå til innhold

Treg lesing med NEC 3520A

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for litt siden en NEC 3520A, og har vært fornøyd med brenninga fra den. Men jeg har opplevd at den leser veldig tregt. Her om dagen skulle jeg rippe en av DVD-filmene mine, og det tok 18:59 minutter. Etterpå testet jeg å gjøre det samme med den gamle DVD-romen min (en Pioneer DVD-116, 16x DVD hastighet), og den brukte 7:54 minutter. Så begge disse skal teoretisk lese av like raskt. Men NEC'en bruker altså over dobbelt så lang tid.

Tester deretter med en annen DVD-plate, og programmet Nero CD-DVD speed.

nec.png

Her er resultatet for NEC 3520A

pioneer.png

Og her er resultatet for Pioneer DVD-116, under nøyaktige like forhold

Noen som vet hva dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NEC ND-3520A har en såkalt "riplock". Dvs at alle trykte DVD plater som inneholder et VIDEO_TS dir (altså alle DVD filmer) leses med senket hastighet, ca. 2X min og 5X max. Grunnen til dette er at det ikke er nødvendig at spilleren leser disse i 16X max, for å avspille film, og dermed lage unødvendig slitasje og støy fra spilleren. Det kan jo spekuleres i om det er for å forhindre kopiering også, men ikke særlig effektiv sperre i så fall.

Om du ønsker å fjerne denne hastighetssperren er det bare å flashe med modifisert firmware.

Trond

Lenke til kommentar
NEC ND-3520A har en såkalt "riplock". Dvs at alle trykte DVD plater som inneholder et VIDEO_TS dir (altså alle DVD filmer) leses med senket hastighet, ca. 2X min og 5X max. Grunnen til dette er at det ikke er nødvendig at spilleren leser disse i 16X max, for å avspille film, og dermed lage unødvendig slitasje og støy fra spilleren. Det kan jo spekuleres i om det er for å forhindre kopiering også, men ikke særlig effektiv sperre i så fall.

Om du ønsker å fjerne denne hastighetssperren er det bare å flashe med modifisert firmware.

Trond

Jasså. Dette visste jeg ikke. Har oppgradert til firmware 1.25 nå. Men hvis dette bare gjelder DVD-filmer så er ikke dette et stort problem. Er det noen andre fordeler man får ved å bruke modifisert firmware, eventuelle risker?

Lenke til kommentar

Hva fordeler man får kommer jo an på hva som er modifisert i firmwaren. Men støtte for opp til 16X brenning uansett media er en vanlig modifisering, også støtte for bitsetting på DVD+R/RW, enten auto eller via valg.

Skal ikke være noe problem å bruke modifisert firmware. Mulig det går utover garantien? Og selv om du kan få støtte for 16X brenning på all media, så er det ytterst variabelt resultat man får ved å brenne over platents sertifiserte hastighet.

Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...