Gå til innhold

Spm. om overspenningsvern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget med overspenningsvern, er å fjerne spenning fra utstyret du vil beskytte.

Si da at pc'en har en motstand på 100ohm, og overspenningsvernet kortslutter og får da en motstand på 0ohm.

Hvor høy spenning kan det maks være til pc'en da?

Kan de som innbiller seg å ha peiliing svare på dette?

Lenke til kommentar
UPS er dårlig som overspenningsvern.

Vern uten jord vil den fungere akkurat motsatt av en sikring.

Umm, kvifor fungerer ein UPS dårleg som overspenningsvern?

Så lenge du har puttet nok penger inn i den så fungerer den perfekt som overspennings vern. I.e. at UPS'en er ein online og ikkje ein offline ein.

Lenke til kommentar
Ja, men slike typer vern må vel ha jord? En kan vel ikke sette avlastingskomponentene mellom + og - på 230V?

Er ikke + og - på vekselspenning, og avlastningen kan skje mellom fasene.

Det fører til at overspenningsvernet går til h......, men bedre det enn at pc'en gjør det.

På de billige ups'ene er det ihvertfall veldig simpel overspenningsbeskyttelse.

De som koster noen kroner funker sikkert bedre, men er vel uansett uaktuelle for de fleste her.

Lenke til kommentar

God Morgen alle sammen.

Det må da finnes en eletriker her inne på dette forum ?

Men siden jeg er så heldig og har "grovern" på sikringskapet, skal jeg fortelle hva "min" eletriker snakket om.

Jeg har 400 Volt AC inn til huset og dette blir fordelt ut slik at det blir 240 Volt AC ut.

TNC tror jeg vedkommende snakket om. Men i den kommunen jeg bor i er det påkrevd med jordet kontakt / føringer over det hele på ny instalasjon.

Der hvor husene er "gamle" er visst nok den ene fasen kalt O-null fasen og blir brukt som Jord.

Så i følge "min" eletriker varierer dette fra kommune til kommune, og hva som ligger inne som krav på ny instalasjon eller påbygging av "gammelt" anlegg.

Så sjekk med "din" lokale strømlevrandør eller "din" lokale eletriker.

Selv om eletrikerne er "dyre" gjør de en meget god jobb, synes jeg.

Jeg er også så "heldig" at alle rommene i huset har hver sin "kurs", og på konteret ligger 3 kurser alene, som er "silet" ut. Med mulighet for "finvern" om jeg ønsker dette. Men det koster selvsagt ?! Men det blir for sure tusenlapper om PC`en eller AV anlegget slår til H****e.

El skapet er selvfølgelig instalert med jordfeilbryter.

Håper at dette kunne bidra Deg ?

Vennlig Hilsen

WB

Lenke til kommentar
Poenget med overspenningsvern, er å fjerne spenning fra utstyret du vil beskytte.

Si da at pc'en har en motstand på 100ohm, og overspenningsvernet kortslutter og får da en motstand på 0ohm.

Hvor høy spenning kan det maks være til pc'en da?

Kan de som innbiller seg å ha peiliing svare på dette?

Jeg innbiller meg å ha litt peiling ;-)

For det første er 0 ohm ganske håpløst å oppnå, men nesten 0 ohm går greit.

Når det gjelder det (dårlige) eksemplet som du skisserer med 0 ohm i kortslutning mellom spenningslederne til maskinen, og 100 ohm inn på maskinen, vil det være strømstyrken som avgjør spenningen.

Siden strømstyrken i en overspenning fororsaket av lyn kan være ganske stor, vil det selv om motstanden er nesten 0 ohm komme en del spenning inn på maskinen.

Dessuten vil ofte overspenningsvernet gå i brudd ved store strømstyrker, og da vil en del av spenningstoppen komme igjennom.

Uten jord vil dessuten bare en overspenning mellom lederne kunne reduseres. Er det like stort potensiale på begge lederne, men alikevel høyere enn jord, vil spenningen vandre rett igjennom. Dette fordi avleding mot jord ikke fungerer uten jordet tilkobling.

Så konklusjonen er at et overspenningsvern type løse kontakter som ikke er tilkoblet jord vil ha en effekt, men ikke optimalt.

Skal man ha best sikring kreves et grov vern montert i sikringsskapet, og så et jordet overspenningsvern ute på de apparater som skal beskyttes. Det er også ganske vanlig at disse tingene må byttes etter en smell, det er ikke noe som kan brukes mange ganger.

Hilsen Nettulf

Lenke til kommentar
Ja, men slike typer vern må vel ha jord? En kan vel ikke sette avlastingskomponentene mellom + og - på 230V?

Er ikke + og - på vekselspenning, og avlastningen kan skje mellom fasene.

Det fører til at overspenningsvernet går til h......, men bedre det enn at pc'en gjør det.

På de billige ups'ene er det ihvertfall veldig simpel overspenningsbeskyttelse.

De som koster noen kroner funker sikkert bedre, men er vel uansett uaktuelle for de fleste her.

Akkurat det der tviler jeg på...

Det er jo en grunn til at produsenter for seriell-baserte overspenningsvern er sett på (eller i alle fall reklamert for) som et mer sikkert vern. Om man har et paralell-basert avlastingsvern kan andre enheter i huset med jordfeil gå til helvete... av samme grunn vil jeg tro at det ikke er mange overspenningsvernprodusenter som tillater seg å bruke (og vekselstrøm har poler - ja, de er bare litt varierende, hehe) de to polene på 230V til avlasting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...