Gå til innhold

Død pixel på netshop notebook1557als


kash

Anbefalte innlegg

Kan ikke fatte hva du egentlig griner om. Netshop har her retten på sin side. ÈN pixelfeil kan være irriterendes nok, men likevel er ikke skjermen å betrakte som defekt i henhold til en standard alle LCD produsenter opererer med. Skulle ALLE lcd'r vært garantert uten pixelfeil hadde de kostet 4 ganger så mye.

 

Get on with it..

Feil. Samsung har akkurat satt null toleranse på alle sine skjermer. Èn død pixel fører til at den er defekt. Så det er ikke "alle" som følger de avtalene dere prater om her.

Håper egentlig flere produsenter følger etter Samsung på dette. Blir for dumt å måtte godta en feil på et produkt.

 

Edit; Legger til link Hardware.no artikkel

Deres null-toleranse gjelder jo ikke døde pixler, men pixler som lyser feil hvis jeg leste artikkelen riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes du er passelig barnslig jeg og en aldri så liten sytepave.

 

1 pixelfeil er da over gjennomsnittet på slike skjermer har jeg inntrykk av. Kjøpte selv en slik til en kamerat og den hadde 2 døde pixler.

du mener vel UNDER gjennomsnittet?! :ermm:

 

"kjøpte selv en slik ...2 døde pixler"

 

slik hva da? 1557?

 

du verden... :hmm:

 

hvis det dukker opp ENDA flere kjøpere som klager ang 1557, så burde vi vel kalle dem.... ;):tease:

Endret av vinagunner
Lenke til kommentar
Jeg skjønner jo nå at å kritisere netshop på dette forum var som å banne i kjerka! Det er visst mange fornøyde sjokolade kunder her på forumet.

 

Skal det være nødvendig å måtte ringe for å forvisse seg om at skjermen er shipshape? Jeg mener at det ikke burde være nødvendig.

 

Jeg takker for alle innspill og tips herfra. Jeg skjønner jo nå hvordan dette gjøres fra netshop!

 

Dersom du bestiller en maskin uten noen oppgraderinger fra deres side, så får du en uten pixel feil. Bestiller du en med, og de har en med pixel feil som de må bli kvitt,så får du den for da kommer dette i "build to order" prinsippet hvor de kan ta 1500-2500 fra kunden når de ønsker å benytte seg av angre fristen. Men jeg har fått en lærepenge nå!

 

@JonTj

Og ps! En ape er ikke lur selv om den bruker briller ;)

 

EDIT: skriveleif

Jeg må bare kommentere den "banning i kjerka" metaforen din.

 

Det har ingenting med at alle beskytter netshop.no. Det har noe med at du stiller krav til noe du ikke HAR krav på. Er det rart folk ikke er enige med det? Jeg har selv hatt 5 laptops. 3 av dem har hatt døde pixler, jeg kan jo ikke klage til produsentet/nettbutikken selv om dette er tilfellet? Det står jo at de følger en standar, ferdig med den saken

 

Håper at du i fremtiden tar dette opp med butikken du har kjøpt varen hos før du klager forumet full av urimlige krav. :nei:

Lenke til kommentar
1 av 10 lcd skjermer har minst 1 eller flere pixel feil (gjennomsnitten). Blir selv meget irritert på folk som syter om 1 pixel feil, skjermene er slik, og det har de vært siden de kom i produksjon.

ikke umulig at de resurssterke konsernene tar seg råd til å velge ut de beste skjermene til sine dyrere modeller, mens resten "b-varer" selges videre eller brukes i billigere modeller.

 

samme utvelgelsesprosess finner vi bla i produsenter av rør-forsterkere (for de som vet hva det er :) ). kort fortalt så kjøper en høyprofilert rørforsterkerprodusent inn et kvanta av kurrante rør, de tester ut alle og klassifiserer dem selv. ca 10% blir plukka ut til å bruke i de dyreste modelllene. resten (som fortsatt er godt innenfor STANDARDEN!) brukes i de billigste modellene, sendes i retur eller selges videre (med tap) til produsenter av andre mindre kritiske produkter.

Lenke til kommentar
Det har noe med at du stiller krav til noe du ikke HAR krav på. Er det rart folk ikke er enige med det? Jeg har selv hatt 5 laptops. 3 av dem har hatt døde pixler, jeg kan jo ikke klage til produsentet/nettbutikken selv om dette er tilfellet? Det står jo at de følger en standar, ferdig med den saken

Det mest interessante i denne saken er jo for det første om Netshop har rett i at det er snakk om et tilvirkningskjøp, og for det andre om de i såfall har rett til å kreve så mye som 1500-2500 kroner av en kunde som benytter seg av angreretten.

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar

Jeg må si at det at det må være et visst antall pixelfeil før skjermen kan byttes har alltid virket absurd for meg. Godt å se at noen produsenter begynner å gi 100% garanti. Jeg skjønner godt at trådstarter er frustrert. Bruker du maskinen til f.eks grafisk arbeid, kan en prikk ødelegge mye.

Endret av squabbish
Lenke til kommentar
Jeg må si at det at det må være et visst antall pixelfeil før skjermen kan byttes har alltid virket absurd for meg. Godt å se at noen produsenter begynner å gi 100% garanti. Jeg skjønner godt at trådstarter er frustrert. Bruker du maskinen til f.eks grafisk arbeid, kan en prikk ødelegge mye.

Ja, en lysende prikk midt på skjermen kan være mer irriterende enn hundre døde pixler plassert fint på en linje helt ute langs kanten på skjermen. Jeg skjønner godt at han egentlig vil bruke angreretten. Men det er klart at dersom Netshop har rett til å ta 1500-2500 kroner for at han skal kunne benytte seg av angreretten, så ville nok jeg heller ha levd med det permanente "rusket" midt på skjermen.

Lenke til kommentar
Det har noe med at du stiller krav til noe du ikke HAR krav på. Er det rart folk ikke er enige med det? Jeg har selv hatt 5 laptops. 3 av dem har hatt døde pixler, jeg kan jo ikke klage til produsentet/nettbutikken selv om dette er tilfellet? Det står jo at de følger en standar, ferdig med den saken

Det mest interessante i denne saken er jo for det første om Netshop har rett i at det er snakk om et tilvirkningskjøp, og for det andre om de i såfall har rett til å kreve så mye som 1500-2500 kroner av en kunde som benytter seg av angreretten.

Helt enig!

 

Det er jo dette som er interessant, ikke hva en ISO-standard sier. Hensikten med angreretten er at man skal kunne returnere produkter man ikke er fornøyd med. Følgende gjelder f.eks. hos Zepto:

"Dersom det er inngått en internetthandel er det 14 dagers full returrett på varen. Dette gjelder også dersom varen har vært åpnet."

 

Hva som gjelder hos andre leverandører har jeg ikke sjekket.

 

Jeg ser ingen grunn til å forsvare Netshop i denne saken.

Lenke til kommentar

De har nok sett pixelfeilen, men de har nok latt være å gjøre noe med den da de ikke trenger å bytte den ut. Ifølge ISO 13406-2 standarden som produsentene må forholde seg til er det et visst antall pixelfeil for at LCD skal kunne betegnes som defekt eller ikke.

LCD paneler er dyre å prudusere, og feilproduksjoner forekommer...

 

 

Sjekk denne artikkelen i dinside.no

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=96190&=katnav

 

De har nok ikke oversett "feilen", men simpelthen ikke sett på det som en feil.

 

Sjekk isostandarden her:

 

http://fsc-pc.de/KnowHow/Start_GB_Notebook..._Grundlagen.htm

Lenke til kommentar
§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

      Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

      Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

 

Her ligger hele angrerettsloven:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...titt=angrerett&

Lenke til kommentar

Sitter her med en Samung 173T, en skjerm som kostet med 5000 i fjor. Den hadde 3 pikselfeil når jeg mottok, erget meg veldig over dette i begynnelsen, hadde tenkt å sende den tilbake igjen, men så begynte jeg å tenkte klart igjen, den skjermen jeg da bestiller kunne jo også ha piksel feil, ble til at jeg beholdt men skjerm. I dag angrer jeg ikke på det, elsker skjermen min. Men pikselfeilene mine er ikke midt i skjermen.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt ville det gått greit å returnere pc'en hos Zepto, og slik jeg tolker betingelsene til Dell[1] går det greit også hos dem. Hos begge kan kundene tilpasse pc'ene. Retur ville også gått greit hos Apple, men det skulle bare mangle med de prisene de har ;)

 

Når det gjelder Netshop, går det veldig klart frem at angrerett på Netshop PCer dyrt. Ser ut til at Komplett har tilsvarende praksis.

 

[1] Dell: "Forbruker har rett til å angre sitt kjøp og returnere Produktet innen 14 dager etter at Produktet er mottatt og vil da få tilbakebetalt kjøpesummen. For å gjøre dette må Forbruker informere Dell skriftlig og omgående returnere Produktet i orginal forpakning sammen med returseddel og kjøpsbevis. Forbruker er selv ansvarlig for returforsendelsen og kostnadene ved denne. Eventuelle lovfestede forbrukerrettigheter påvirkes ikke av denne avtalen."

Lenke til kommentar
§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

       Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

       Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

 

Her ligger hele angrerettsloven:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...titt=angrerett&

Dersom butikken for eksempel bare skal sette inn ekstra minne i maskinen kunden kjøper, så er det sikkert ikke snakk om noe tilvirkningskjøp. Dersom butikken derimot skal sette inn prosessor, minne, harddisk, wlan etc , så er det kanskje snakk om et tilvirkningskjøp, med mindre kunden velger et veldig vanlig oppsett som de allerede har satt sammen: feks. Dothan 1.7 Ghz, 512 MB RAM, 60 GB 7200 rpm HDD.

 

La oss si at vi konkluderer med at Netshop har rett i at det i "vårt" tilfelle er snakk om et tilvirkningskjøp: Er ikke da 1500-2500 kroner likevel altfor mye? En av debattantene lenger opp i tråden mener at en trenet person klarer å sette sammen de aktuelle delene på 15 minutter. Og det er vel slik at dersom man velger å bygge laptopen selv så får man kun et avslag på rundt 350 kroner. Stemmer ikke det? Det vil i såfall si at en person som bruker angreretten i et tilvirkningskjøp av denne typen, også kun burde betale 350 kroner + fraktkostnader.

Lenke til kommentar

Jeg er utrolig glad for at jeg ikke fikk pixelfeil på min laptop. Lcd skjermer til stasjonær kunne godt ha den iso standarden, men en laptop er litt mer "kompakt" og laget til arbeid som trenger et godt bilde på hva man driver med. Derfor mener jeg at pixelfeiler på laptoper ikke skal være tillatt.

Lenke til kommentar
§ 16. Oppgjør ved tilvirkningskjøp m.v.

 

      Ved annet fjernsalg enn telefonsalg av varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren kan det avtales at tilvirkningen eller tilpassingen påbegynnes før angrefristen løper ut, med den virkning at forbrukeren ved bruk av angreretten betaler for utført arbeid og medgåtte materialer.

 

      Slik påbegynnelse skal avtales særskilt. Påbegynnelse kan ikke skje før selgeren har gitt de opplysninger som kreves etter kapittel 3 på foreskreven måte.

 

Her ligger hele angrerettsloven:

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...titt=angrerett&

Dersom butikken for eksempel bare skal sette inn ekstra minne i maskinen kunden kjøper, så er det sikkert ikke snakk om noe tilvirkningskjøp. Dersom butikken derimot skal sette inn prosessor, minne, harddisk, wlan etc , så er det kanskje snakk om et tilvirkningskjøp, med mindre kunden velger et veldig vanlig oppsett som de allerede har satt sammen: feks. Dothan 1.7 Ghz, 512 MB RAM, 60 GB 7200 rpm HDD.

 

La oss si at vi konkluderer med at Netshop har rett i at det i "vårt" tilfelle er snakk om et tilvirkningskjøp: Er ikke da 1500-2500 kroner likevel altfor mye? En av debattantene lenger opp i tråden mener at en trenet person klarer å sette sammen de aktuelle delene på 15 minutter. Og det er vel slik at dersom man velger å bygge laptopen selv så får man kun et avslag på rundt 350 kroner. Stemmer ikke det? Det vil i såfall si at en person som bruker angreretten i et tilvirkningskjøp av denne typen, også kun burde betale 350 kroner + fraktkostnader.

Spørsmålet er hvordan man regner forringelse av delene som har gått med i tilvirkningen av varen, og hvor mye av dette man kan pålegge kunden å betale...

(Se min utheving av angrerettloven)

Lenke til kommentar
Jeg er utrolig glad for at jeg ikke fikk pixelfeil på min laptop. Lcd skjermer til stasjonær kunne godt ha den iso standarden, men en laptop er litt mer "kompakt" og laget til arbeid som trenger et godt bilde på hva man driver med. Derfor mener jeg at pixelfeiler på laptoper ikke skal være tillatt.

En skjerm er en skjerm, og en død pixel er fortsatt irriterende enten det er på en bærbar eller en stand-alone skjerm.

 

Og jeg tør påstå at jeg trenger et like godt bilde av hva jeg holder på med på denne maskinen, som jeg gjør på min (soon-to-be) bærbare...

 

Altså gleder jeg meg til den dagen vi for OLED uten pixel feil....

Men synes fortsatt det er greit at det er samme standard for LCD skjermer, uansett tilkoblingstype...

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
Dersom butikken for eksempel bare skal sette inn ekstra minne i maskinen kunden kjøper, så er det sikkert ikke snakk om noe tilvirkningskjøp. Dersom butikken derimot skal sette inn prosessor, minne, harddisk, wlan etc , så er det kanskje snakk om et tilvirkningskjøp, med mindre kunden velger et veldig vanlig oppsett som de allerede har satt sammen: feks. Dothan 1.7 Ghz, 512 MB RAM, 60 GB 7200 rpm HDD.

 

La oss si at vi konkluderer med at Netshop har rett i at det i "vårt" tilfelle er snakk om et tilvirkningskjøp: Er ikke da 1500-2500 kroner likevel altfor mye? En av debattantene lenger opp i tråden mener at en trenet person klarer å sette sammen de aktuelle delene på 15 minutter. Og det er vel slik at dersom man velger å bygge laptopen selv så får man kun et avslag på rundt 350 kroner. Stemmer ikke det? Det vil i såfall si at en person som bruker angreretten i et tilvirkningskjøp av denne typen, også kun burde betale 350 kroner + fraktkostnader.

Jeg er enig i at det er i det drøyeste laget, men det er nå det Netshop har valgt.

 

Kostnadene skal da dekke produksjon, installasjon og testing før utsendelse fra oss og demontering av PC-en etter den er kommet tilbake. Totalkostnaden vil variere litt mellom type produkt, men vil typisk ligge i størrelsesorden 1500,- til 2500,- inkl. mva. Beløpets størrelse vil bli fastsatt etter medgått tid, og fratrukket beløpet som betales tilbake til kundens konto ved behandling av returen.

 

Regner med at det blir gitt informasjon om dette i mailen man mottar etter man har bestilt.

Lenke til kommentar
Kan ikke fatte hva du egentlig griner om. Netshop har her retten på sin side. ÈN pixelfeil kan være irriterendes nok, men likevel er ikke skjermen å betrakte som defekt i henhold til en standard alle LCD produsenter opererer med. Skulle ALLE lcd'r vært garantert uten pixelfeil hadde de kostet 4 ganger så mye.

 

Get on with it..

Feil. Samsung har akkurat satt null toleranse på alle sine skjermer. Èn død pixel fører til at den er defekt. Så det er ikke "alle" som følger de avtalene dere prater om her.

Håper egentlig flere produsenter følger etter Samsung på dette. Blir for dumt å måtte godta en feil på et produkt.

 

Edit; Legger til link Hardware.no artikkel

Gjelder i 14 dagers tid etter kjøp...Jaja. Hadde ikke forventet noe mer av Samsung egentlig.

Men jeg tviler egentlig ganske sterkt på at flere produsenter vil følge samsung på dette område. Er delvis enig med at og godta en feil på et produkt er dumt, men når det gjelder LCD skjermer så er det greit at det kan være en pixel feil.

Endret av joa1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...