Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen min stopper opp. Når den vil, hvor den vil.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et stort irriterende problem.

Datamaskinen min klikker, altså den stopper opp og du kan ikke gjøre NOE utenom trykke RESET.

Litt historie...

Jeg restartet PCen etter at den hadde vært på i mange dager for å få tømt minne, og aktivere noen nye innstillinger og slikt... Hadde ikke gjort noen endringer, kanskje installert noen småprogrammer, eller noe, men ikke noe stort. PCen starter på nytt, men under oppstart får jeg en meget hyggelig melding. "NTDLR mangler, trykk CTRL+ALT+DEL for å starte på nytt." - Gøy, tenkte jeg.. Heldigvis fant jeg Windows XP CDen min og kopierte de filene som manglet med Windows Recovery Console. Restartet igjen, og vipps.. så funket PCen igjen. Jeg var lykkelig, men ikke lenge.

Jeg startet DC++ og lot det kjøre mens jeg slo av skjermen og la meg til å sove. Neste morgen slår jeg på skjermen igjen og ser til min store forbauselse at musen, eller tastaturet ikke kan brukes, og at PCen har låst seg helt. Pytt pytt, tenkte jeg. Trykket RESET og ventet vanlig oppstart. Da Windows XP logoen (i oppstartskjermen) kom frem, tok det ikke lange tiden før jammen denne også låste seg. Rett som det var slo jeg av PCen og tok ut strømmen og gikk på skolen.

Da jeg kom hjem skulle jeg selvfølgelig teste PCen igjen.

Noen ganger startet den opp normalt, men klikket etter få minutter, mens andre ganger startet den opp delvis. Krasj når den var kommet i Windows hendte også, mens andre ganger bare tok den spontan-restart hele tiden.

Jeg hadde ikke merket noen problemer med PCen før dette skjedde. Det eneste var små "poff" i høyttalerne av og til. Hav dette var har jeg ingen anelse om.

Jeg prøvde feilsøking. Tok ut Raidkontrollerkortet (IDE). Nope, krasjet igjen.. etter få minutter eller med en gang. Prøvde med kortet igjen. Tok ut lydkortet.. ingen krasj.. Tok i kontrolleren igjen... krasj.. tok ut kontrolleren og inn med lydkortet... krasj og ikke krasj. Prøvde med uten lydkort, men med integrert lydkontroller. Krasjet først ikke, men så skjedde det igjen.

Temp. på CPU var aldri mer enn 52 - 55C på tidspunktene... Skjermkortet sin vifte går helt rundt og har nokså fri lufttilgang.

Jeg har aldri tidligere hatt noen spesielle problemer med maskinen, og det er viktig for meg å ha den (viktige prosjekter på skolen).

Hvis noen av dere har noen tips, eller kommentarer, skriv. Trenger hjelp, virkelig hjelp.

Spesifikasjon burde være tilgjengelig på profilen min. Se under "Hoved PC"

Endret av resn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

::UPDATE::

Jeg tok ut RAID kontrollerkortet og startet opp PCen.. Opp til flere ganger. Den funker fint nå, men uten de harddiskene som RAID kontrollerkortet driver, ja da er det ikke så mye å hente frem på PCen...

------

Testet kortet i en annen PC og her er det ingen problemer. Hva kan da være gale med "Hoved PCen"? Har prøvd i to forskjellige PCI slotter, men det samme skjer, enten krasj eller restart.

Endret av resn
Lenke til kommentar

Hadde et lignende problem med en pc før. Prøvde 'alt', det viste seg at det var prosessoren - en Athlon 1 GHz - som var årsaken. Pc'en låste seg fullstendig, kunne ikke bruke tastatur eller mus, og den eneste løsningen var å resette. Det kom ofte opp mange rare feilmeldinger under oppstart, noen ganger måtte jeg resette mange ganger før xp lastet inn skikkelig. Feilen oppsto vilkårlig, under oppstart, etter 2 minutter, etter 2 timer....

Se om du ikke kan få testet pc'en med en annen prosessor.

Lykke til :thumbup:

hmmm.. leste ikke den updaten din skikkelig.....

men ville prøvd med en annen cpu

Endret av Geir72
Lenke til kommentar

Har du prøvd å oppdatere bios?

Kan hende det er bios som har funnet ut at den ikke liker raid kortet..

Har du forresten gjort endringer i windows av noe slag? kan jo f.eks. være at hvis du har lagt swapfila på raid diskene at windows sliter da.. selv om problemet ditt ikke virker som et windows problem.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill, men jeg har ikke funnet ut av problemet, men jeg er heldigvis blitt kvitt problemet! :)

Tok en reinstall av Windows XP og nå funker alt som det skal. Men hvorfor PCen begynnte å tulle seg, ja det vet jeg ikke.

Takker for all hjelp i alle fall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...