TEE Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Her i høst så røyk modemet pga ble en feil på telefon linjen.. (lyn nedslag) Modemet røyk ikke pga feil på telefonledningen, men pga lynnedslag altså. En ganske vesentlig forskjell det der. Jeg lurer på om det er jeg som skal svi for det modemet som ble ødelagt? Er nok det ja. Lynnedslag dekkes ikke av garantier. Forøvrig, lynnedslag er ikke force majure. Lenke til kommentar
staf Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 tatt fra catch sine abbvilkår.. Kunden plikter å erstatte skader på eller tap av Catch utstyr som er plassert hos Kunden, med mindre Kunden kan godtgjøre at skaden eller tapet skyldes forhold som etter alminnelige kontraktsrettslige prinsipper anses som force majeure. Som force majeure i henhold til disse Abonnementsvilkårene regnes blant annet miljømessige forhold som temperatursvingninger, fuktighet, elektrisitet/overspenning hvor Kunden ikke forsto eller burde ha forstått at utstyret kunne få skade, og hvor Kunden kun har benyttet godkjent utstyr. Ved skade på utstyr som skyldes force majeure, vil utstyret bli byttet ut uten kostnad for Kunden. Nytt utstyr sendes med ordinær post etter nærmere avtale med Kunden. Lenke til kommentar
aron Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg har Catch ADSL og har fått et modem som heter Topcom explorer 871b Dette modemet får du på Elkjøp for 600 kroner og eneste forskjell er at det har en innebygget 4 port switch. Det kan jo være en billig forsikring å kjøpe dette og så legge det du får fra Catch i esken, hehe. En annen ting er at en 4 port switch fort kommer på noen kroner og da blir forsikringspremien enda mer gunstig... Det går helt sikkert an å få tak i det orginale modemet for en brøkdel av prisen til Catch. Skaff et slikt og ring og si at det gamle virker. Send tilbake det du fikk etter tordenværet. Med de blodprisene der kan Catch kjøpe utstyr til den andre enden også, det får sikkert en trøkk det og når modemet ditt ryker..... Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Det var en annen bruker på forumet som faktisk kan bekrefte at man får et nytt modem (gratis) hvis lynet tar det. Han har faktisk byttet ut modem 4 ganger pga. lyn, tråden finner du her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=356180&hl= Men selvom Catch dekker det så betyr ikke det at dere skal leke med ilden, dvs. at dere lar modemet stå på når det lyner. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) tatt fra catch sine abbvilkår.. Kunden plikter å erstatte skader på eller tap av Catch utstyr som er plassert hos Kunden, med mindre Kunden kan godtgjøre at skaden eller tapet skyldes forhold som etter alminnelige kontraktsrettslige prinsipper anses som force majeure. Som force majeure i henhold til disse Abonnementsvilkårene regnes blant annet miljømessige forhold som temperatursvingninger, fuktighet, elektrisitet/overspenning hvor Kunden ikke forsto eller burde ha forstått at utstyret kunne få skade, og hvor Kunden kun har benyttet godkjent utstyr. Ved skade på utstyr som skyldes force majeure, vil utstyret bli byttet ut uten kostnad for Kunden. Nytt utstyr sendes med ordinær post etter nærmere avtale med Kunden. Ja her ser man jo klart at du ikke burde få dekket dette etter min mening. Lyn og torden er noe alle burde forvente kan gi skader, og derfor er det sunn fornuft å trekke ut støpsler og telefonledninger når det er slikt vær. Som det står i vilkårene, å få dekket ting pga force majeure gjelder ikke når kunden burde forstått at utstyret kunne få skade. Endret 4. februar 2005 av Alastor Lenke til kommentar
Scrim Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 tatt fra catch sine abbvilkår.. Kunden plikter å erstatte skader på eller tap av Catch utstyr som er plassert hos Kunden, med mindre Kunden kan godtgjøre at skaden eller tapet skyldes forhold som etter alminnelige kontraktsrettslige prinsipper anses som force majeure. Som force majeure i henhold til disse Abonnementsvilkårene regnes blant annet miljømessige forhold som temperatursvingninger, fuktighet, elektrisitet/overspenning hvor Kunden ikke forsto eller burde ha forstått at utstyret kunne få skade, og hvor Kunden kun har benyttet godkjent utstyr. Ved skade på utstyr som skyldes force majeure, vil utstyret bli byttet ut uten kostnad for Kunden. Nytt utstyr sendes med ordinær post etter nærmere avtale med Kunden. Ja her ser man jo klart at du ikke burde få dekket dette etter min mening. Lyn og torden er noe alle burde forvente kan gi skader, og derfor er det sunn fornuft å trekke ut støpsler og telefonledninger når det er slikt vær. Som det står i vilkårene, å få dekket ting pga force majeure gjelder ikke når kunden burde forstått at utstyret kunne få skade. Ja, men så kan lyn komme ganske overraskende fort, og er man uheldig at man ikke rekker å dra ut modemet før lyner slår ned så er ikke det deres skyld. Og er man på jobb/skole så er det umulig å få gjort noe. Og hvis du så den url adressen jeg limte inn ovenfor så ser du at en fyr som har catch adsl har fått dekket modem 4 ganger (modem som har gått i stykker pga. lynnedslag) Lenke til kommentar
staf Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) det var ikke slikt vær.. det lynte en gang og da var jeg ikke hjemme.. Endret 4. februar 2005 av staf Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Vel da er dette på en slik måte at de ikke kan si at du "burde ha forstått". Og da skal det ifølge avtalen dekkes. Lenke til kommentar
staf Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 det virker som catch bare har sendt regning til meg uten å høre/undersøke hva som skjedde og satser på at jeg betaler. siden de sa at jeg ikke trengte å sende modemet i retur. og ikke spurte hva som skjedde når det røyk. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Lynnedslag må da telle som force majeure, kan aldri tenke meg at dette ikke skal gjelde her. Med force majeure så menes ting som man ikke har noen grunn til å forvente at skal skje. Plutselig utbrudd av krig, terrorhandlinger ala WTC, meteor som slår ned på jorden, opprør, aliens som angriper jorda, helvette fryser over, statskupp, atomeksplosjon etc. Lynnedslag er noe som er vanlig her i landet hver sommer og noe man må regne med. Det er en grunn til at det er forsikringer mot lynnedslag og at det selger overspenningsvern... og at det ikke selges "aliens-protector-devices" og "statskupp-nullifier" Oslo sporveier brukte det jo om det "plutselige snøværet på Østlandet". Erstaningsansvar er vel basert på andre premisser, men jeg kan ikke se de er særlig oppfylt heller. Lenke til kommentar
staf Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 INFO om saken: ringte til catch. så fortalte jeg om regninga på det nye modemet og de sa jeg fikk regning på nytt modem pga jeg ikke sendte tilbake det som ble ødelagt. Jeg forklarte de at det var catch som sa det ikke var nødvendig å sende tilbake det gamle modemet. han skulle sende meg en returlapp så jeg fikk levert det ødelagte modemet. Dermed er saken ute av verden og jeg skal ikke betale for det nye modemet. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Oslo sporveier brukte det jo om det "plutselige snøværet på Østlandet". Ja, nettopp, og snøfall er etter min mening mye mer forutsigbart enn lynnedslag... -alle vet vel sånn omtrent når den første snøen bruker å komme der de bor (og dette "plutselige" snøfallet ble jo til og med varslet av værmeldinga, som for engangs skyld hadde rett... :!: ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå