--==Seb==-- Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Hei har et kombinert gammelt kjøleskap/fryseboks. Kjøleskapet er gått i stykker, dermed sitter eg igjen med frysedelen, lurte på om eg skulle leke meg litt og bruke det som et kjøle anlegg til pcen. Det eneste som bekymrer meg er faren for kondens i maskina. Utenom fryse systemet tenkte eg å handle fra microplex: Swiftech CPU-kjøler, vann SocketA/FC-PGA Skulle helst hatt kjøle anlegget utenfor pcen, med bare to kopperrør in til maskina. Vurderte å hanle en duron og teste med først. Har noen mening om dette her? Takker for alle innlegg! MVH --==Seb==-- Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 En annen ting som burde bekymre deg er at slike kjøleskap/bokser ikke er laget for kontinuerlig drift. Kompressoren i et kjøleskap jobber svært lite av tiden, da kjøleskapet er såpass godt isolert. Saken er en helt annen når du skal kjøle f.eks en CPU, som gir så godt som kontinuerlig 50-100W, hvilket er alt for mye for en normal kompressor i et kjøleskap. Den vil rett og slett brenne opp i løpet av bare noen timer/dager (og da samtidig ta med seg cpu`en i døden hvis du er uheldig) Selvfølgelig KAN du leke deg litt med kjøleelementet, siden det allerede er lettere defekt. Du kan f.eks bruke det i kombinasjon med vannkjøling for tester over kortere tidsrom. F.eks bruke kjøleelementet til å kjøle ned et større reservoir med væske, for så å starte pumpa på vannkjølingen når væska er blitt kald. Dette gir deg en buffer i reservoiret. Det vil si at væsken i reservoiret langsomt vil bli varmere, da kjøleelementet ikke klarer å fjerne all varmen som blir tilført vannet. Men, men... kanskje er bufferen treg nok til at du kan kose deg en stund (jeg skal ikke legge meg ut på noen regnestykker om hvor lang tid det tar før kjølevæsken er blitt så og så varm, for det har jeg ikke peil på) Lenke til kommentar
errgo Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Sett et par 120mm vifter til å kjøle ned kompressoren, da burde du kunne holde den lunken. Den blir _glovarm_ hvis den går kontinuerlig uten noe kjøling. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Quote: Den 2002-06-18 18:09, --==Seb==-- skrev:Det eneste som bekymrer meg er faren for kondens i maskina. Da vet du ikke hva du står ovenfor Selve kompressoren er ikke noe problem, kan overdimmensjonere kompressor eller bruke mindre gass i i system slik at den kan gå kont. fordi motoren jobber lettere. Det som er vanskelig er å sette sammen og driftssette systemet. Rørene må hardloddes, med acetylen+oksygen, du må fylle på korrekt mengde gass ellers får du dårlig virkningsgrad eller fare for veskeslag i kompressor slik at den går til h*****. Kan heller ikke være blytilsatser i hardlodd, bly reagerer med freon.. 1 kg kuldemedie-gass ligger på rundt 1000 kr.....=>dyrt med prøve/feiling. Anlegget treger nytt tørrefilter for å få ut vanndamp, oljen i kompressor bør skiftes og anlegget må trykktestes og evaukeres for luft. Lengden på strupeventilen ( ofte et tynt rør på mindre anlegg ) er også viktig, du må få rett trykkforhorhold på suge og trykk side. Rørene til fordamper og kondensator må også ligge slik at fare for veskeslag minimaliseres. Du må også hele tiden passe på at motoren i kompressoren ikke trekker mer en merkestrøm... bla bla det du må også mekke ny kjøleblokk/fordamper..Det er mye mer som man må tenke på.. enkelt ? Nei det krever mye knowhow, og feil koster dyrt.... :-/ Vet ikke hvor mye du vet om dette emnet, men iallefall skaff deg en god bok eller bli kompis med en som kan dette hvis du vil gå videre ;-) Lenke til kommentar
--==Seb==-- Skrevet 19. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2002 Takker for svarene... ER DET INGEN SOM HAR PRØVD DETTE FØR? Har ikke på nær så peiling som dere har, men har kompiser som er litt mere smarte/håndnemme. : ) Kompressoren har en termostat som jeg har tenkt å fjerne slik at den vil gå hele tiden, men som nevnt tidligere vil kompressoren gå varm og derfor trenge et par store vifter slik som Roger23 anbefalte Sprøsmål til Honda, hvorfor må komponentene hardloddes? går ikke det greit med f.eks lage fingjenger med masse teflon teip for å holde tett? >>Du må også hele tiden passe på at motoren i >>kompressoren ikke trekker mer en merkestrøm?? Mener du at den ikke er beregnet til å kjøre hele tiden? DrErling, elementet til kjøleskapet er ødelagt, og eg har tenkt å bruke fryse elementet! Mumle mumle mumle... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå