Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Har noen erfaring med "lurium"-merket Redline?

Anbefalte innlegg

Karer.

Har fått tips om å skifte til Redline "spesial"-girolje for å få bukt med treghet og slark i girkassa.... Olja skal visstnok være tilsatt et eller annet som får drevene til å slutte å slarke..(utrolig godt og forklarende språk dette, ser jeg.)

Noen som har brukt disse produktene, og funker de? Hm?

T'Weed

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si det samme som Opus, at det er lite trolig at noe vidundermiddel kan kurere slark. Det eneste som kanskje kan kurere slark, er å fylle på skikkelig tjukk olje, type industri :no:

Jeg husker jeg leste en følgetong i Teknikens Värld, der det gjaldt å holde liv i en gammel Renault 5. Gutta visste råd når rådebanken meldte seg - de fikk tak i kanner med olje beregnet for Harley Davidson-motorer med store toleranser. Med ett gikk bilen helt tyst! Men det holdt ikke særlig lenge.

Hvis du har "slark" i girkassa er det nok dessverre bare et botemiddel - å bytte kassa.

Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 03/02/2005 : 14:33

..(utrolig godt og forklarende språk dette, ser jeg.)

Vel, he he.. om du klarer og forlare dette så godt at jeg fester noen særlig litt til det er du god :p Jeg er i alle fall veldig skeptisk til alle mulige slike vidunder midler.

Har jobbet på bensinstasjon for noen år siden, og der kom det stadig selgere med alt mellom himmel og jord som skulle fylles i alle påfyllinger, eller festes på bensinslangen, eller på coilen, og jeg hadde stor morro av å teste ut det meste av disse tingene. Kan ærlig talt ikke si at noe av det hadde noe som helst effekt på noe, utover "placebo-effekten" altså :p

Så nei, jeg tror ikke noe på at du kan fikse slark og treghet i en smekk med og fylle på noe greier! At det er mulig og oppnå en viss forskjell på det ene eller andre kan vel hende, men at ting nærmest blir reparert vil jeg kalle usannsynelig :)

Prøv det da vel, og forklar oss hvor fantastisk det var, skal vedde på at den vil starter lettere, og får noe bedre bremser også he he :D

Lenke til kommentar

Jepp. Skal ha EU-kontroll snart, og bestemmer meg etterpå (avhengig av hvor mye som må fikses) Uansett har jeg erfaring med japanske girkasser, og bytte til helsynt olje på disse. DET funker som f.....

Skal holde dere orientert! (kanskje dere kan sponse olja? ....ikke det nei....)

T'Weed

Lenke til kommentar

Ja, for å være litt seriøs, så kan jeg ikke si at det har gitt noen negativ effekt de forskjellige "lurum-midlene" som jeg har vært borti så langt. Kan bare ikke se at de har hatt noen funksjon.

Så det er sikkert ikke farlig å prøve, og som du er inne på med forskjellige oljer, med forskjellige egenskaper kan til en viss grad gi forskjellige resultater.

Bare det og endre viskositet på giroljen kan jo gi store forskjeller i treghet, særlig da med kaldt vær.

Alle giroljer kan jo påstås å "få bukt med" slark og treghet, det spørs bare hva du sammelikner med. Hvis vi bare for å sette det på spissen sammenlikner med vann, vil forskjellen være stor...

Det er her jeg tror markedsføringen prøver å lure oss litt, hva betyr "få bukt med"?? Vi liker vel og tolke det som at det blir borte, når sannheten vel heller er at det i beste fall har en positiv effekt ifht slark og treghet.

Ettersom jeg da ikke har prøvd akkurat det du snakker om her, kan jeg jo ikke kategorisk utelukke at det har en viss form for positiv effekt. Det blir fra min side mer snakk om forutinntatte holdniger basert på mye erfaring med liknende produkter. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Får bare hive meg på bølgen: Slark blir ikke som nytt bare av en tilsetning.

Samtidig som vi er inne på emnet:

Funker slike tilsetninger som f.eks skal tette oljelekkasjer i servo og motor??

Tilsetning for å rense innsprøytningsdyser?

Off-topic:

På bilen min ser det ut til at det har begynt å lekke olje ut fra toppakningen. Merkelig synes jeg, da det er 2 år / 20tkm siden topp ble planet og ny toppakning montert. Har likevel tenkt å prøve noe oljetilsetning for å få tettet lekkasjen..

Noen tips?

Lenke til kommentar

Slike oljelekkasjetettere/pakningsfornyere fungerer faktisk meget bra.. En bekjent har brukt Omega 917 på en 6.2 L dieselmotor som var omtrent like tett som en sil... den ble potte tett etterpå :!:

Prøvd selv også, med godt resultat... et lurium-middel som faktisk fungerer.

Lenke til kommentar
Slike oljelekkasjetettere/pakningsfornyere fungerer faktisk meget bra.. En bekjent har brukt Omega 917 på en 6.2 L dieselmotor som var omtrent like tett som en sil... den ble potte tett etterpå :!:

Prøvd selv også, med godt resultat... et lurium-middel som faktisk fungerer.

Nettopp....noe fungerer faktisk. Og Redline-greiene jeg snakker om først i tråden har fått mange gode skussmål i andre forum ser jeg. Gjenstår å prøve.

Ellers kan man jo nevne at finmalt kanel (jepp krydderet) fungerer som tetningsmiddel i radiatorer med mindre lekkasjer. Og så lukter det graut :!:

(helt sant!)

T'Weed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...