Gå til innhold

Interessant om skjermer(kanskje)

JeffK

Anbefalte innlegg

Interessante ting om skjermformater:

Skjermareal når du vet diagonal(d) og forhold(f) mellom bredde(b) og høyde(h):

eq1.gif

Plotter A(1,f):

plt.gif

Vi ser at man får størst areal per tomme jo nærmere man er 1:1 format, noe som ikke er noen overraskelse.

eq2.gif

Dette betyr at arealet av skjermen ikke endres om man setter den på høykant.:ohmy:

4:3 VS 16:9(widescreen):

eq3.gif

Altså får man over 12 % mer skjerm om man kjøper en vanlig skjerm framfor en widescreen på like mange tommer.

Her er et bilde som viser forholdene:

forhold.gif

Gul er felles, grønn er ekstra for widescreen og rød er ekstra for 4:3.

Endret av JeffK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yes. Meget bra! :thumbup:

Som jeg har påpekt i flere tråder tidligere, i sin ytterste konsekvens kan man tenke seg en skjerm som er 15" bred og èn pixel høy. Det er fortsatt en 15" i diagonalen, men alle kan se at akkurat det ikke gir en spesielt stor skjermflate...

Takk for matematikken, skal lagre en link til neste gang emnet kommer opp.

Det følger av formelen at en 15" i 4:3 har omtrent like stor flate som en 17" i 16:9. Det skal man ha i tankene når man velger widescreen.

Men til slutt må det være bruksområde og preferanser som teller. Personlig bruker jeg mer tid på å scrolle oppover og nedover sider, enten det er i Word eller på websider, så jeg liker meg godt i 4:3 format. Jeg ville selvsagt byttet til widescreen hvis den var like høy, og dermed bredere, men det koster for mye i forhold til nytten for meg. Andre har sikkert andre preferanser, og det er greit. :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar

Det kan også være verdt å tenke på hva man skal bruke skjermen til. Til vanlig PC-bruk er det selvsagt ønskelig med størst mulig skjermflate, men til filmbruk vil bildet bli størst på en widescreenskjerm (forutsatt at filmen er i widescreenformat selvsagt, noe de aller fleste filmer er) hvis diagonalen på skjermen er den samme.

Bra initiativ, JeffK! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...