Gå til innhold

Oppgradering av P4 maskin

Anbefalte innlegg

Heisann. Har fått i oppgave å oppgradere pcen til mor. Nåværende specs:

Pentium4 2.4Ghz 533FSB BOXED

Asus P4S8X SiS468

512MB noname (twinmos) DDR Ram

Sapphire 9500

IBM 60GB IDE 2MB cache

Chieftec miditower 350W PSU

Nåværende hovedkort er lite stabilt, og det går ikke ann å starte opp maskinen ordentlig. Må inn i BIOS og endre på masse instillinger hver gang som den ikke klarer å få med seg til neste gang så alternativet er å ha maskinen på hele tiden. (Har prøvd det meste med dette hovedkortet, skiftet batteri, oppdatert bios, skiftet northbridge kjøler, osv osv uten forbedringer..)

Neste problem er harddisken. Den er ufattelig treg og bråker i tillegg en hel del. Den jobber som sirup så pcen blir unødvendig treg. Lyst å bytte den ut og bruke den gamle selv til en eldre PC.

PCen blir i hovedsak brukt til surfing, og en sjelden gang brukt til litt spilling av CS, CSS, HL2, NFSU og sånne ting. Får ikke prioritert skjermkort i denne omgang. Så skulle gjerne hatt hjelp til å plukke ut ett ok hovedkort som matcher resten av hardwaren (som gjerne tillater overklokking) og en liten,billig og rask disk. Om noen har forslag til andre ting som kan oppgraderes (feks ny cpuvifte) så er det bare å slenge inn en post! Setter pris på alle svar jeg får!

Her er mitt eget forslag til oppgradering av hk/hhd:

EPoX EP-4PLA3i Hovedkort for S478/800mhz I848P,ATA/SATA,ATX,SC-DDR400,lyd,LAN

Samsung SpinPoint P80 80GB IDE ATA/133 8MB cache 7200RPM

Totalt: 979 KR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde du ikke da velge disken i SATA-utgave?

Har hatt litt dårlige erfaringer med sata, både på egenhånd og kamerater som har slitt. (ikke funnet disken i bios, ikke fått lagt inn os og masse tull) Men kanskje på tide jeg prøver meg på en sata disk igjen ja.. Noen forslag til hovedkort? tittet på ett abit IS7-E2 demokort til 449kr, er dette bedre enn det forrige forslaget mitt?

Lenke til kommentar
Hadde litt hastverk med å bestille så endte med jeg gikk for det epox 848p hovedkortet, spinpoint sata 80gb og en zalman cpuvifte. Får satse på det holder for denne pcen, den er mest ment som en familiepc uansett så skal nok holde.

Joda, til en oppgradering til 1000kr så synes jeg det gav mye for pengene.

Samtidig håper jeg du blir kvitt de andre problemene du hadde med det andre hovedkortet. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...