Gå til innhold

Har du mista HD før? Post info her

Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Har du mista noen hardsiker før? Trenger ikke poste hvis du ikke har gjort det. Men hvis du har, veit du om noen av disse:

-HD temp?

-Merke?

-Hvor mange timer per dag og dager per mnd PC`n var på?

-Noe kjøling?

-Hva slaks bruker? Surfedisk, mye kopiering/installering/sleting, backupdisk osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Indirekte har jeg mista 5 disker, for fire av de klarte ikke lenger å kjøre ext3.fs. Men med NTFS i windows funka de fint. De fire er to 120 GB WD og to 80 GB Seagate.

Den disken som har blitt helt ødelagt hos meg er en 80 GB IMB disk, som kjørte fat32 i litt over ett år med kjøling. Måtte sendes tilbake til psdata, som fant ut at jeg kunne få en ny 80 GB WD isteden.

Den har kjørt ext3.fs i ca ett år nå og synger på siste verset, iallefall når det gjelder ext3.fs filsystem. Vil tro at den fint kan overleve 365 dager til i ett windows system med NTFS

Edit: Alle diskene har stått på 24/7 i en linux filserver som hele tiden har blitt brukt til lesing av filer over nettverk. Var også endel flytting av filer fra disk til disk, og de av aldri mer fulle en 95% par gb ledig.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

øh.. har ext3 noen spesiell innvirkning på disker, eller er det bare "deg"? :)

Hadde vært intr. å få utredet dette!

Selv har jeg "nylig" mistet en WD120GB etter et lite år.

Tempen lå ca rundt 40 grader og pc'n sto på stort sett 24/7 og den var stort sett i aktivitet hele tiden (ikke nødvendigvis full load 24/7). Ikke noe spesiell kjøling annet enn kabinettvifter (fulltower)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

^

||

||

Ja, jeg hadde ikke hatt noe i mot dette :) etter at jeg gikk over til reiser.fs har jeg ikke hatt noen problemer(untatt ene WD 80 GB dritten). Men vil tro at det bare er jeg som har vært litt uheldig. Kanskje hovedkortet har haxxora diskene max!

:roll:

Lenke til kommentar

Hvis du vil prøve å skaffe deg en oversikt over feilrate så må du også ta hensyn til hvor mange det er solgt av her type.

www.storagereview.com har forresten en genial statistikk over feilrate i sin "HDD Survey". Det er statistikk med flere titusner av erfaringer. Det er vanvittig mye bedre statistikk enn du noen gang vil få i denne tråden.

PS. Jeg har "mistet" en Seagate Barracuda 7200.7 160GB 2MB, og en kamerat "mistet" for noen år siden en WD 60GB 5400rpm. Husker ikke eksakte temperaturer men de var godt innenfor spesifikasjonene. Ja, også mistet jeg nylig en 8GB Fujitsu-disk da en PC fallt i gulvet, men den hadde nok levd sine beste dager.

Lenke til kommentar

Har mistet 2 like IBM 30GB, laget i 2000, tatt i bruk på høsten 2000.

Den ene døde tidlig i 2003, den andre nå i januar (omtrent ikke brukt siste 2 år).

Aner ikke temp o.l. men de ble forholdsvis lite brukt (lagring).

Nå har jeg bare SB og WD, og har ikke mistet noen enda.

Lenke til kommentar
170mb HD ? Det var en utrolig liten HD. Du må lære deg riktig bruk av mb / MB.

Du mener millibit/megabyte?

Jeg har mistet en 120 GB Seagate Barracuda V, men den var skrøpelig fra første sekund. Den fungerte delvis før den til slutt kuttet helt ut.

Jeg har også mistet en 120 GB WD i gulvet fra bortimot to meters høyde. Den lever i beste velgående den dag i dag. :D

Lenke til kommentar

Har mistet tre HD'er, men to var 45GB IBM'er (75GXP serien som IBM ble saksøkt for), så de teller vel strengt tatt ikke (?).

IBM'ene må jeg innrømme at sto uten kjøling, og de burde så absolutt hatt kjøling. IOM at det var 7200 RPM's disker som sto i et kabinett med dårlig luftflyt (AOpen HQ08). Diskene ble også brukt mye, mye lesing og skriving, store partisjoner i FAT32 + linux og ext2, disse levde da litt lengre enn FAT32 partisjonene. Den ene var erstatning for den første, og den døde også etter 6 måneder (begge to gjorde det).

-------

Hadde også en 120GB WD, 7200 RPM, 8MB cache. Den døde etter ca. 14 måneder. Da jeg sier døde var det at windows døde hele tiden og måtte reinstalleres, før BIOS fortalte meg: S.M.A.R.T. ERROR: Harddrive failure imminent. Backup your data and replace the disk. Den døde forøvrig på LAN, etter å blitt omtrent stappet helt full.

Tempsnitt: 50 grader C

bruk: film, spill, musikk, mellomlagring før brenning, windows og linux

------------

Den ble da erstattet med to 120GB Maxtor disker som kjører i RAID 0 for at jeg skal være sikker på at all data ryker :w00t:

Disse holder ca. 39 grader på en varm dag på hybeln (romtemperatur over 26 grader), og har kjørt siden september 2003 uten å anntydning til datatap.

akkurat nå ligger de på 38 grader. Noe som vil tilsi at rommet er 26 grader akkurat.

[EDIT]

Den beste disken jeg har vært borti i forhold til stabilitet: Seagate disk fra 2000: 5400 rpm, 17GB. Har vært konstant bruk siden april 2000 and still going strong. INGEN kjøling :ohmy:

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

Ja harddisker går det endel av her ihvertfall, det er jo så idiotisk garantisystem på noen butikker/webshops også så man får samme driten i garantibytte :no:

5 stk. Western Digital, både 120 og 160GB IDE ATA100/133 disker har jeg drept på 2-3 år. Når jeg har returnert driten så kommer samme type og merke tilbake og etter en stund har de også funnet ut at de skulle begynne å skurre.

De var NTFS partisjonert, montert i miditower med bra ventilasjon, de har vært montert i vanlig HD brønn og det har nok gjort at tempraturen de lager tilsammen har vært med på å knekke dem selv om det var OK tempratur i kabinettet, ca 30'C +-

Den eneste harddisken jeg har sett overleve den samme tiden som jeg har brukt på disse 5 WD diskene lever enda og det er en 120GB IDE disk fra Seagate, det er den som jobber mest her og WD diskene er bare brukt til lagring.

PC'en min står på ganske lenge om gangen, ofte flere dager, men er ikke utsatt for noe som skal kunne senke levetiden på en HD.

Når det ikke er mer garanti på noe eller jeg får byttet til annet merke så blir det Seagate og Samsung. WD Bråker og dør noe så helt for jævlig :thumbdown:

Lenke til kommentar

En samsung 80GB den funka i to år etter den hadde falt en meter ned på laminat.

Trodde den skulle ryke mye før men det gjorde den ikke, hadde ingenting viktig innpå den bare :whistle: Det var motoren som konka ut. Samsung er det beste merket jeg har vært borti, er så forbanna at de ikke lager disker over 160GB, noe som er lite!!

Lenke til kommentar

Jeg har mistet 3 disker

3år siden en 40gb seagate disk, uten spessiel kjøling

2år siden en 80gb seagate disk uten spessiel kjøling

for 8dager siden mistet jeg en samsung spinpoint 160 gb 2mb cache disk :(

Det var utrolig kjedelig, hadde 2stk og den ene tok natta.

finner den bare ikke i bios, hvis jeg bytter kretskort på de to diskene

så finner jeg i gjen dataen på den disken jeg ikke finner til vanlig.

dvs. får ut dataene på den ødelagte disken, men har kun 1 kretskort som virker.

er ihvertfall glad for at jeg hadde mulighet til å hente ut dataene.

seagate diskene stod med vifter i front som kjøling.

Lenke til kommentar

hm.. selv har jeg bare brukt reiserfs i linuxsammenheng selv (ganske ny i gamet) men kjørtet ext3 på den første BSD boxen jeg hadde, og der gikk ene disken faktisk kvelden (mest trolig tilfeldig). I etterkant har diskene vart (både på den første og den nåværende serveren - FBSD) med ext3.

Snakket litt stygt om den ene WD disken min i forrige post, men burde ganskje nevnt at de 11 andre WD diskene jeg har som fortsatt er i bruk (har vel 16 til sammen av typen WD) har fungert bra og fortsatt gjør det. :p

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Har selv 6 disker: 40gb WD, 80gb WD, 120gb Samsung, 160GB samsung SATA, 200gb Maxtor SATA, 160gb Samsung.

40gb wd disken er nesten 4 år gammel og har kjørt som os disk uten kjøling hele tiden. For meg er det uforstålig at folk klarer å drepe disker, men mulig jeg bare har vært heldig.. Har aldri begått drap på en disk!

Lenke til kommentar

Lost in Action :

10 GB Quantum Fireball - i bruk 2 år - Ingen kjøling

2x35 GB IBM 65GXP Serien - 1 år Raid 0 - Ingen kjøling

2x40 GB IBM 75GXP Serien - 2 mnd Raid 0 - Kjøling <-- Erstatning

160 GB Maxtor Onetouch - 3-4 mnd - Ingen kjøling

160 GB Maxtor Onetouch - 1-2 mnd - Ingen kjøling <-- Erstatning

120 GB Seagate Barracuda SATA - 2 år - På vei til å gi seg

Er garrantert noen glemt..

Alle har vært godt brukt, pcen nesten på 24/7, filoverføring etc hver dag, som oftes ingen kjøling..

Endret av Sicho
Lenke til kommentar
2x35 GB IBM 65GXP Serien - 1 år Raid 0 - Ingen kjøling

IBM har aldri hatt en serie med det navnet. Du tenker kanskje på 60GXP (etterfølgeren til 75GXP) og med en disk-størrelse på 30GB. (Det var 30GB som ga mye for pengene på den tiden)

Forøvrig synes jeg 8 døde disker var et usedvanlig høyt tall. Jeg aner ikke hvordan du behandler diskene for å få så mange til å bli ødelagt... Eller kanskje dette bare er 8 av 100 disker?

Lenke til kommentar

Hadde en Wd 80 som plutselig begynnte å lage "klikkelyder", byttet den ut med en gang selvfølgelig, da jeg trodde det var nummeret før den tok kvelden. Ga den til min bror som tenkte han kunne bruke den til midlertidig lagring.. Den disken holdt faktisk over 1 år etter at klikkelydene kom, var sikkert dårlig kontakt et sted, for den speedet opp og ned som en jojo på steroider.. Ingen kjøling, mye brukt.

I mitt nåværende kabinett Chieftec Dragon fulltower har jeg 80 mm vifter som kjøler diskene, de holder en behagelig temp, selv etter lange tider med mye load..

Så til poenget...:) Hvor lenge er beregnet, el. kansje garantert levetid på en disk som er godt kjølt? Om dette er tatt opp før beklager jeg selvsagt, sitter på jobb, orker ikke lese igjennom så mye... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...