Gå til innhold

9800xt eller x800pro

TERHEJ

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet forskjellen på disse kortene

etter mye om å men fikk jeg bestemt meg for å kjøpe nytt skjermkort

så at netshop hadde et Asus A9800XT Radeon 9800 256MB DDR 8x til 1995,- demobrukt

jeg bestilte kortet umiddelbart, men dagen etter fikke jeg en tlf om at de ikke hadde kortet alikevel. :no:

Fikk tilbud om Hightech Excalibur Radeon X800 Pro 256MB til kr 2500,- :hmm:

vet ikke om dette er et bra tilbud eller ikke, er glad om noen kan gi meg et råd her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta for guds skyld det x800 kortet, da det er nesten dobbelt så bra..

2500,- var iallefall ikke så alt for dyrt..

Sammenlikning:

En kompis har et overklokket Hercules 9800XT, han får ca 6900 3DMarks i 3DMark03

Jeg har connect 3D x800 pro vivo@XT PE, og får ca 12000 3DMarks i 03.

Vi har nesten identisk maskinvare ellers..

Lenke til kommentar
da det er nesten dobbelt så bra..

nei det kortet er ikke i nærheten av dobbelt så bra! det er bedre pga klokkehastighet, og 4 flere pipes, men da resten er tilnærmlig likt KAN det ikke være dobbelt så bra :thumbup:

at xt pe er dobbelt så bra er noe helt annet!

men ja det er mye bedre!

En kompis har et overklokket Hercules 9800XT, han får ca 6900 3DMarks i 3DMark03

går heller ikke ann å sammenligne fordi du har flashet ditt kort til xt pe!

hvis han får tilbud på et kort som ikke er vivo kan han ikke flashe, og får da ikke like bra score som deg!

edit: endra litt så folk ikke skulle tru jeg mente at det var like brikkesett!

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

Ok da.. Et originalt x800 Pro er ca 1/3 bedre enn et 9800XT..

Uansett er det et bedre kjøp, fordi at et 9800 kort utvikler mye mer varme enn et x800 kort, ergo du kan få et stillere system med færre vifter/vifter på lavere hastighet..

Hadde aldri i verden kjøpt meg et 9800XT kort nå, heller et 6600GT kort, da det er generelt et bedre kort det også, og ikke så langt unna prismessig.

Lenke til kommentar

går heller ikke ann å sammenligne fordi du har flashet ditt kort til xt pe!

hvis han får tilbud på et kort som ikke er vivo kan han ikke flashe, og får da ikke like bra score som deg!

Poenget her er vel at begge kortene er tyna ut til det potensialet

de har,og derfor er det riktig.

Lenke til kommentar

Uansett er det et bedre kjøp, fordi at et 9800 kort utvikler mye mer varme enn et x800 kort, ergo du kan få et stillere system med færre vifter/vifter på lavere hastighet..

Hadde aldri i verden kjøpt meg et 9800XT kort nå, heller et 6600GT kort, da det er generelt et bedre kort det også, og ikke så langt unna prismessig.

Det er da bare tull at x800pro butvikler mindre varme enn 9800xt...slutt å komme med sluttninger som er basert på egne meninger og ikke fakta. :mad:

Lenke til kommentar
haha, nei det kortet er ikke i nærheten av dobbelt så bra! det er bedre pga klokkehastighet, men da resten er likt KAN det ikke være dobbelt så bra  :thumbup:

men ja det er mye bedre!

Hmm, ikke første gang du skriver noe du ikke helt har greie på har jeg på følelsen av.

9800 og X800 er to forskjellige serier, basert på to forskjellige kjerner. Mange mener kanskje X800 kun er en oppdatert 9800xt-kjerne, men nok om det.

9800XT har 256MB DDR-minne. X800 har 256MB GDDR3-minne. 9800XT har 8 pipelines, X800 pro har 12 pipelines.

Du har rett i at det er et bedre kort, men når alle dine feilaktige uttalelser kommer med utropstegn er det kun med på å villede folk som er ute etter riktig informasjon.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Hmm, ikke første gang du skriver noe du ikke helt har greie på har jeg på følelsen av.

da må jeg nok skuffe deg å si at du ikke har helt kontroll på følelsene dine :thumbup:

jeg veit at kortene ikke er "like", men det betyr ikke at x800pro non vivo er dobbelt så bra som 9800xt.

9800XT har 256MB DDR-minne. X800 har 256MB GDDR3-minne. 9800XT har 8 pipelines, X800 pro har 12 pipelines

ja, det er sant, men det gjør fortsatt ikke at x800 kortet yter det dobbelte av 9800 kortet.

men når alle dine feilaktige uttalelser kommer med utropstegn er det kun med på å villede folk som er ute etter riktig informasjon.

hvilke feilaktig info?

x800 pro er dobbelt så bra som 9800XT. Og da tenker jeg ikke bare på ytelse.

- Lydnivå (x800 > 9800)

- Strømforbruk (x800 > 9800)

- Størrelse (x800 > 9800)

- Pris/ytelse (x800 > 9800)

IMO er det forbanna mye bedre

noe av det du har ramset opp er riktig, men ikke pris/ytelse(eller i dette tilfelle er det det, men ikke til vanlig)

x800pro koster nesten det dobbelte av 9800xt, men yter ikke dobbelt så mye

Poenget her er vel at begge kortene er tyna ut til det potensialet

de har,og derfor er det riktig.

nei, ikke riktig! for det er nok ikke et x800pro vivo vi snakker om her, men det non vivo! man kan ikke flashe et non vivo kort, og derfor blir sammenligninga helt feil

vil heller si at 9800xt yter 1/2 av et x800pro kort!

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

For det første, jeg har ikke uttalt meg om dette kortet er dobbelt så bra som 9800XT eller ikke. jeg bare reagerer på måten du fremlegger info på, og har reagert i flere andre tråder der du kommer med lignende uttalelser. Nå har du jo endra på ditt innlegg, så greit nok, men dette klarte jeg ikke å ta helt seriøst:

haha, nei det kortet er ikke i nærheten av dobbelt så bra! det er bedre pga klokkehastighet, men da resten er likt KAN det ikke være dobbelt så bra  :thumbup:

men ja det er mye bedre!

For å kverulere litt ekstra, så sier du her at untatt klokkehastighetene, så er resten likt. Det var dette jeg reagerte på.

Og, sjekk din siste setning en gang til kanskje. Du sier først at "haha, nei, absolutt ikke dobbelt så bra!" Og så skriver du

vil heller si at 9800xt yter 1/2 av et x800pro kort!

Hva kalte du spaden sa du? Sist jeg sjekket var 1/1 dobbelt så mye som 1/2, men dette er du tydeligvis ikke enig i. ;)

Lenke til kommentar

leste over det jeg hadde skrivd, og skjønte at det kanskje var "litt" dumt skrivd :blush::thumbup:

For å kverulere litt ekstra, så sier du her at untatt klokkehastighetene, så er resten likt. Det var dette jeg reagerte på

yes, men endra på det. er jo alltids noen(du i dette tilfeller ;) ) som ikke forstår helt hva jeg mener(pga at jeg skreiv dumt denna gangen)

det jeg mente med 1/2 var at 9800xt yter 50% av x800pro. altså at det yter halvparten så mye, men ikke at x800pro yter det dobbelte av 9800xt

Lenke til kommentar

Du er tilgitt, og jeg er nesten ferdig med å kverulere:

La oss ta for oss det du sier: 9800XT yter 1/2 av X800pro

La oss tenke at X800 får 10 000 poeng i 3DmarkXXX. 9800XT får da 50% = 5000 poeng.

Hvis vi så snur det på hodet: X800 får dermed 5000 poeng mer enn 9800XT, eller med andre ord dobbelt så mange poeng.

Skjønner du motsigelsen din? :)

Til trådstarter: Vær glad du ikke fikk tak i 9800XT til 2000,- I den prisklassen finnes det flere nye skjermkort som er hakket bedre. Og for 2500,- hadde jeg absolutt slått til på et X800pro, samme om det er dobbelt så bra, eller 9800XT er halvparten så bra, eller 1/3 så dårlig eller 3/1 så bra. :p

Lenke til kommentar
leste over det jeg hadde skrivd, og skjønte at det kanskje var "litt" dumt skrivd  :blush:   :thumbup:
For å kverulere litt ekstra, så sier du her at untatt klokkehastighetene, så er resten likt. Det var dette jeg reagerte på

yes, men endra på det. er jo alltids noen(du i dette tilfeller ;) ) som ikke forstår helt hva jeg mener(pga at jeg skreiv dumt denna gangen)

det jeg mente med 1/2 var at 9800xt yter 50% av x800pro. altså at det yter halvparten så mye, men ikke at x800pro yter det dobbelte av 9800xt

Så det du sier er at 9800xt yter 50% så mye? Men at x800pro ikke er dobbelt så bra?

Sist jeg sjekka så var 1 banan 50% av 2 bananer... Og 2 bananer var dobbelt så mye som 1 banan. :ermm:

edit: Faen, litt for sein :( og jeg som hadde en sånn fin banansammenligning og greier...

Endret av frodeaa
Lenke til kommentar

headcleaver: jeg må nok en gang be deg om å skjerpe deg. 1/2 x 2 = 1. Hvis noe er halvparten av noe annet, så er det andre dobbelt så mye.

Det du sikkert mener, er at X800 Pro er halvannen gang så bra som 9800XT, og at 9800XT altså er 2/3 så bra som X800 Pro.

EDIT: jeg lar innlegget mitt stå, men jeg ser at jeg var ALT for sent ute... :)

EDIT2: 2500,- kr for et X800 Pro er 600,- kr under det billigste alternativet i prisguiden, så det er helt klart et bra kjøp, uansett.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...