Gå til innhold

Hovedkort for P4 2.26 Ghz 533Mhz m/RAMBUs

christt

Anbefalte innlegg

Hei,

vil gjerne ha utnyttet maksimalt av systemet uten å overklokke. Har noen forslag til hovedkort.

Gjerne med støtte for 1060 RAM + 533 bus, skal kjøre 1Gb minne. Må ha RAID og helst fler enn 2 minneplasser.

Har i utgangspunktet tenkt å handle dette fra databutikken.com:

Abit TH7II-RAID i850 5PCI 1AGP 4RIMM RAID Audio Socket478 ATX

Andre forslag? Får man utnyttet prosessoren med dette hovedkortet og PC800 RAM uten å overklokke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøre Kingston PC1066 ville jeg ha holdt meg unna ASUS kortet. Ser mange plasser på nett at det er problemer med å få det til å fungere. TH7 II vil fungere, men du må "lure" kortet til å finne brikkene ved hjelp av PC800 minne. Etter det skal det fungere bra.

-KJ

Lenke til kommentar

Såpass ja, jeg er avhengig av at systemet er stabilt da det skal brukes i jobbsammenheng.

Noen som har forslag til beste hovedkort og RAMBUS minne med P4 2.26Ghz 533Mhz? Tenker på å gå utnyttet prosessoren max.

Er det muligens bedre å gå for DDR?

Er ute etter best mulig ytelse...

[ Denne Melding var redigert av: christt på 2002-06-18 19:37 ]

Lenke til kommentar

I850E = I850, det er ingen forandringer der. Det betyr at du kjører et TH7II over det som er spesifikasjonene til kortet hvis du kjører 533FSB, men det skal ikke være noe problem med mindre du får de eldste DRCGene (Klokkegeneratorchipene). (Om nødvendig så har jeg et kort her (med RAID) du kan få kjøpe som kjører 533FSB stabilt.)

Hvis du ikke skal kjøre noen deler over spec. (hovedkort, minne og CPU), så er nok DDR det eneste alternativet per i dag. Du mister mye når det gjelder minneytelse, men det er i tillegg billigere enn RDRAM. ABIT BD7II RAID er et godt alternativ.

-KJ

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hva du bruker maskina til. Skal du holde på med video / lyd eller 3D, så er det snakk om stor forskjell. Skal du lage websider så er forskjellen så og si ingen ting.

Var jeg deg ville jeg kjøpt et TH7 II RAID, Kingston PC1066 og en 1.8A. Med 533FSB ville denne kjøre på 2.4GHz. Har lest om _mange_ som kjører dette oppsettet (men med PC800 minne overklokket), med standard kjølere.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 04:46, christt skrev:

Problemet er at den skal brukes i jobb sammenheng...

Derfor vil jeg ikke overklokke.

Maskina kommer til å bli brukt til videoredigering så RAMBUS må det nok bli...

Skal maskinen brukes i jobb sammenheng anbefaler jeg deg en "ferdig" pc.

Kjøpt en krafig arbeidsstasjon fra Dell eller noe. Med 3 år "pick and return service" eller noe. Det er den desidert beste løsningen for jobb relatert arbeid. De maskinene er DØNN! stabile.

Lenke til kommentar

Hadde håpet at dere ikke ville si det der!

Man får jo mye mer for pengene ved ikke å handle Dell, har prøvd å sette opp samme konfigurasjon med Dell som jeg gjorde på Databutikken. Dell maskina ble dårligere og kostet 12000 kr mer.

Er det så stor fare for dårlig stabilitet da?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 14:44, christt skrev:

Er det så stor fare for dårlig stabilitet da?

Du får ikke dårligere stabilitet om du bygger selv. Har du peiling så kan du snu om på det der faktisk.

Men kjøper du av Dell så blir det mindre brydderi hvis maskinen skal vise seg å ha problemer. Men kan du bygge den opp selv og vet at dette kan jeg så syntes jeg at du like gjerne kjøper deler og skrur selv.

[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-06-19 14:52 ]

Lenke til kommentar

Når det er snakk om 533MHz CPU bus og PC 1066 RIMM så mener jeg at du definitivt bør ha i850E chipsett på kortet ditt. Det eneste slike kortet her til lands er vel Asus sitt P4T533-C. Kingston er vel også de eneste med PC1066 brikker så det er vel ikke så mye valg.

Hører Jevel sier at Asus og Kingston har problemer sammen? Den kan muligens stemme men jeg har ikke hørt noe om det i det hele tatt. Komplett.no har jo begge deler og der står det ikke noe om at det er problemer med denne kombinasjonen. Du kan jo sende dem en mail og høre?

Personlig så tror jeg Abit TH7-II bringer mere problemer for hverken CPU eller Minne hastighet er støttet av hovedkortet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 15:09, Vegard20 skrev:

Når det er snakk om 533MHz CPU bus og PC 1066 RIMM så mener jeg at du definitivt bør ha i850E chipsett på kortet ditt. Det eneste slike kortet her til lands er vel Asus sitt P4T533-C. Kingston er vel også de eneste med PC1066 brikker så det er vel ikke så mye valg.

Hører Jevel sier at Asus og Kingston har problemer sammen? Den kan muligens stemme men jeg har ikke hørt noe om det i det hele tatt. Komplett.no har jo begge deler og der står det ikke noe om at det er problemer med denne kombinasjonen. Du kan jo sende dem en mail og høre?

Personlig så tror jeg Abit TH7-II bringer mere problemer for hverken CPU eller Minne hastighet er støttet av hovedkortet.

Faktisk så er TH7II det eneste kortet jeg har prøvd med Kingston minne og som faktisk fungerer, bare så det er sagt.

Ellers så kan dere lese denne tråden:

http://discuss.madonion.com/forum/showflat...ew=&sb=&o=&vc=1

Har pr. dags dato ingen stabilitetsproblemer med å kjøre mitt TH7II RAID på 145MHz FSB.

Men over til deg som skal ha dette; Er ikke nettop dette det du ønsker å unngå? Masse frem og tilbake angående hva du skal ha / ikke ha osv. Alt dette unngår du med å velge Dell pluss at du får mulighet til å velge 3 års på stedet service.

Skal du handle hos PS Data eller andre webshopper må du nesten regne med en ukes behandling om ikke mere bare en minnebrikke ryker. Den minste del er nok til at systemet går ned, og du er uten mulighet til å jobbe i en uke? Burde være rimelig enkelt å prioritere her.

-KJ

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-19 16:33, jevel skrev:

Skal du handle hos PS Data eller andre webshopper må du nesten regne med en ukes behandling om ikke mere bare en minnebrikke ryker. Den minste del er nok til at systemet går ned, og du er uten mulighet til å jobbe i en uke? Burde være rimelig enkelt å prioritere her.

Du har et poeng her ja!

Og skal tenke over saken nøye en gang til!

Men jeg er fortsatt tent på en byggeløsning...

Grunnen til at jeg prøver å finne ut hva jeg skal kjøpe er fordi jeg ønsker å utnytte den teknologien som finnes i dag...

Det er ikke noe problem å finne et P4 400Mhz oppsett med PC800 RAM, spørsmålet mitt er mer om hva jeg _kan_ få ut av en P4 533Mhz + RAMBUS PC800 eller PC1066 i dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...