Gå til innhold

"Familie-PC" som aldri feiler


Anbefalte innlegg

Det er ein utopi, men eg fekk spørsmål om å finna ein PC som "bare virker". Eg prøver å forklara om oppdateringar og at brukarane må ha kunnskap, for at ein skal kunne få ein problemfri datakvardag.

Svaret blei: "Eg skal ha datamaskin, men om den lagar problem for meg, tar eg den ut på huggestabben å kløyver den i tre"

 

Kva gjer ein då?

Dell?

:hmm:

 

Pengar var ikkje så viktig, men maskina *måtte* fungera!

ehh... :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del begynner jeg å foreslå en Mac mini til familiemedlemmer som spør om råd. Mest av hensyn til meg selv så jeg slipper å legge inn utallige timer med suport for å fikse maskiner som ikke lenger virker (worms, virus etc)

 

Men hvis de ikke skal spille eller er avhengig av windows programvare og/eller stor kraft, så er det absolutt et alternativ å vurdere.

 

Dell er greie nok i utgangspunktet, men som alle andre pc'r MÅ man sørge for oppdateringer av virusprogrammer samt annet pirk fra tid til annet.

 

 

Edit:leif

Endret av ColaDranker
Lenke til kommentar

Dert nytter ikke å ha en maskin som fungerer hvis man skal bruke internett. Så mye spyware/adware/malware som det er idag, så kna den personen bare glemme det..

Men hvis du installerer et par programmer imot sånt, og lærer personen å bruke dem, så vil det gå greit. Med tanke på hva slags pc personen skal velge, så er maskiner fra Multicom veldig trofaste, mye for pengene, og VELDIG god kundeservice. Ser du etter bærbar eller stasjonær, og ca i hvilken prisklasse?

Lenke til kommentar

Ingen Antivirus eller AntiSpyware i Mac?

Ingen oppdateringar som må inn?

 

Sjølv har eg ingen erfaring med Mac og kan heller ikkje supportera/støtta dette systemet. Men om Mac OSX aldri feiler og aldri treng oppdateringar, så kan brukaren finna ut av ting utan støtte frå meg.

 

Den her mirakelkuren finnes på norsk, sant?

Lenke til kommentar

Hehe

 

Joda, enkelte personer tror det så enkelt som dette da

 

En windows basert pc som alltid funker er vel tvilsomt i seg selv

 

Men, en pc med bare kvalitetsdeler som i tillegg er kjølig og med Windows XP er jo rimelig stabil da. Men det står og henger litt på brukerens ferdigheter også da.

Fordi at windows XP må oppdateres hvis den skal være sikker, samme om at brukeren skjønner hvorfor eller ikke.

 

En Mac med Mac OS X hadde nok sikkert vært ett bedre og urstabilt system da

Lenke til kommentar

det du evt kan gjøre er å forklare at pc er som en bil, man kan ikke kjøpe en bil som ikke kræsjer, det er føreren som styrer om om bilen kræsjer eller ikke

 

mange folk tror ikke de forstår noe når man snakker om data og forstår det derfor heller ikke, derfor bør man sammenligne data med andre ting, som de forstår, eller tror de forstår...

 

forresten, hvis han/hun vil kjøpe en pc, for så ødelegge den, så er vel det opp til kjøperen, synes ikke du skal nekte personen å ødelegge den

 

hvis det er du som får supporten på den, lag ett image av pc`n, og ta med det når du skal se på pc`n, ikke sitt forran pc`n i timesvis å prøv å reparer alt, med ghosting får brukeren oftest en lærepenge, så de er mer forsiktige neste gang, og du slipper masse jobb

Lenke til kommentar

Den nye mini-mac´en virker ideell i dette tilfellet. Den er like liten som en boks med CD´er (med cover), og hvis man i tillegg installerer Norton AntiVirus for Mac, så er man godt sikret både mot systemkræsj, virus, og spam.

 

For ikke å snakke om hvor lett det er å hogge den lille saken i to, ved behov :!:

 

EDIT: her er en link til eplehuset:

http://www.eplehuset.no/

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...