TundraStar Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hei! Jeg har en Maxtor Diamond MAX plus 9 som jeg kjøpte for cirka et og et halvt år siden! Når veit man at harddisken begynner å bli slitt? Begynner spill og musikk og hakke eller kommer det bare skummle lyder?! Og en annen ting.. Kan et hovedkort bli slitt?! Jeg ser lissom ingenting på et hovedkort som kan slites, men det kan jo hende det er noen indre prosesser som slites?? Takker for all hjelp på forhånd! Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg kjøpte en Western Digital Caviar 120 MB harddisk i 1992 som har blitt brukt mer enn du kan forestille deg i din villeste fantasi - Den lever og fungerer enda, like bra nå som den var da! Har også en harddisk på 20 MB (ukjent merke) fra 1983 som fungerer enda! Så........ De funker nok lengere enn du tror! Samme med hovedkort.. Funker en "stund" de også! Lenke til kommentar
TundraStar Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Oj, 1992 er jo en stund siden.. Og tenker meg vel at det er bedre kvalitet på harddiskene idag! Jamen da ser jeg fram til å leve et godt og langt liv med den ved min side! Er så glad i harddisken min skjønner du, vil ikke miste den lille *Greia* he he.. Var kanskje litt å ta i men! Gjort er gjort! Takk for hjelpa! Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 En harddisk kan ryke når som helst. TA BACKUP. Alle harddisker varer ikke i 10 år, min venn... Må ikke basere avgjørelser på de helt ekstreme tilfellene. Lenke til kommentar
CrazyD Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hadde en 160 GB Maxtor Diamondmax som tok kvelden etter ca 9 mndr. Begynte med rare klikkelyder som kom og gikk, en stund senere startet jeg pc'n og nada...bare helt død..."No hard drive detected". Leste andre plasser om flere som har problemer med de diskene...var noe med det flytende lageret i de som smeltet og rant inn i disken Fikk ny på garantien, men ga den bort Mulig det var kun en spesiell serie som hadde problemer, men jeg tør ikke kjøpe Maxtor igjen. Lenke til kommentar
raZputin Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Min 120 GB Seagate Barracuda tok kvelden etter ett år. Venter ennå på en ny fra butikken. Det skjer når du minst trenger det, så; Ta backup! Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hvis du hører unormale lyder eller merker unormal oppførsel, f.eks. klikking eller andre lyder eller at filer blir korrupte eller at disken jobber unormalt mye (dette alene betyr IKKE nødvendigvis at den er ødelagt), så bør det ringe noen bjeller. Kræsjing og diskrelaterte feilmeldinger er åpenbare faresignaler Dette KAN være indikasjoner på HD-problemer, men kan også være annet, hehe. Jeg har hatt et par disker som surret som veps innimellom.. så fortsatte de med å kræsje under innlasting av visse filer og generell korrupsjon. Dette var riktignok IBM da, så det er vel å vente seg Lenke til kommentar
BeachDumb Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Harddisker og andre datakomponenter lever kortere dersom de er alt for varme! Harddisker med god kjøling klarer seg utrolig mye lenger enn harddisker som sitter inne i ett tett og varmt kabinett. Er harddisken varm å ta på, slik at du nesten ikke klarer å holde fingeren på den, er den for varm.. Det eneste jeg kan se for meg slites på hovedkort er eventuell chipsettvifte. Ellers så kan uhell skje.. Man bør ikke ta dette med statisk elektrisitet for gitt, det skjer før eller siden, særlig støvete PC-er er utsatt.. Lenke til kommentar
ThomasWH Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg personlig har aldri erfart at NOEN av mine harddisker har tatt kvelden! Som sagt, har en hd på 22 år her som funker enda! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg personlig har aldri erfart at NOEN av mine harddisker har tatt kvelden! Som sagt, har en hd på 22 år her som funker enda! Natteravn du og ser jeg . Har sjeldent hatt problem med mine disker, dette skyldes riktig kjøleløsning og riktig håndtering fra min side (+ litt flaks). Den eldste harddisken er 3 år gammel og er faktisk os disken (8mb cache), de andre er seagate disker som brukes som backup løsninger. Lenke til kommentar
DJtm Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Det meste av datautstyr har vel normalt lenger levetid enn du mest sannsynlig blir [ bruke det enda.... Har ca 300 30pins RAM/brikker av st;rrelser fra 1-8Mb om noen er interessert Lenke til kommentar
kenny_r_s Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg hadde en WD 200 gig i bare 3 måneder så tok den kvelden, fikk jo ny på garanti men utrolig irritende og miste alt man har innpå. Hadde også 2 disker en 40 gig ibm og en 60 gig maxtor som rauk nesten samtidlig bare en uke i mellom tror jeg. mitt råd ta backup vist det er noe du ikke vil miste det kan skje når som helst etter det jeg har erfart. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Har hatt en disk som har tatt kvelden (1-1,5 år etter at jeg fikk den). Det var en WDC 80BG. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 har faktisk aldri hatt noen HDD kræsj!. eneste er min 8år gamle IBM disk, men den starter da når jeg sparker i kabinettet :-) Lenke til kommentar
tom-ass Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Joda, Min 40 GB harddisk kollapset den. En ukes tid før kollapsen begynnte det å komme stygge/fæle lyder. Og den var bare 3 år gammel. (DELL-PC). Men hvordan ta backup på min 200 GB, som er stappa full med MP3? Må jeg ha en harddisk til på 200 GB da eller? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) slettet Endret 1. mars 2005 av Kjetil Lura Lenke til kommentar
Nunzio Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Kjetil: Det er snakk om 120MB Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hehe, jepp så det nå. Litt forsent oppdaget eg tabben, sorry. Lenke til kommentar
ZyberZombie Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Siden vi her er inne på ødelagte harddisker, kan jeg spørre her istedenfor et nytt thread. Min maskin (tror det er hd'n, men jeg er ikke bombesikker) lager en merkelig klikkelyd, henger seg litt, lager en ny klikkelyd og henger seg litt. Dette skjer av og til. Det rare er at noen ganger starter maskinen fint opp etter en restart, mens andre ganger finner den ikke hd'n i det hele tatt. Da er det bare å restarte et par ganger før den kommer alikevel. Er dette hd'n, eller kan det hjelpe med en re-innstalering av WinXP? Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Jeg hadde 2 maxtor disker, 120gb, som tok kvelden etter kanskje et halvt år... Utrolig kjedelig å miste data, så er det viktig data på den, ta backup Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå