Gå til innhold

Hvordan finne ut bildekvalitet ?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor jeg kan få sjekket om bildekvaliteten er som den skal.

Kjøpte et Nikon coolpix 5200 til jul, og har tatt endel bilder med det, alle i beste kvalitet. De fleste på auto, men også noen med andre innstillinger. Virker som et kjempebra kamera, men jeg er litt usikker på bildekvaliteten.

Har sett her inne at det skal ha veldig bra bildekvalitet, det er derfor jeg endte på dette kameraet, derfor ble jeg litt overrasket når jeg brukte fullskjerm på pc en, da ble bildene ganske kornete.

Pcèn er en nesten ny bærbar med 15 tom skjerm. Har også lagt inn noen bilder fra et annet kamera på bare 2 mp, og de ser nesten bedre ut ?

Med 5 Mp hadde jeg trodd det skulle bli mye klarere, er det for mye forstørring, eller kan det være noe galt med kamera ? Filstørrelsene blir fra 1,5- 2 mb, har også noen få som er over 3mb, så jeg kan ikke legge de ved her.

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bildene det gjelder tatt med blitz, eller uten blitz i ganske mørke omgivelser?

Det blir en del korn på bilder hvis du bruker blitz og motivet ditt er lengre borte enn blitzen rekker. Hvis du ikke har brukt blitz og tatt bilde av et mørkt motiv så øker kameraet ISO verdien som igjen øker forekomsten av støy (korn).

Du kan jo legge ut et par bilder så kan vi på forumet kanskje hjelpe deg mer. Hjelper enda mer hvis du i tillegg poster EXIF informasjonen som står i bildefilen.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Er bildene det gjelder tatt med blitz, eller uten blitz i ganske mørke omgivelser?

Det blir en del korn på bilder hvis du bruker blitz og motivet ditt er lengre borte enn blitzen rekker. Hvis du ikke har brukt blitz og tatt bilde av et mørkt motiv så øker kameraet ISO verdien som igjen øker forekomsten av støy (korn).

Du kan jo legge ut et par bilder så kan vi på forumet kanskje hjelpe deg mer. Hjelper enda mer hvis du i tillegg poster EXIF informasjonen som står i bildefilen.

Hei, takk for svar, kjempefint. :D

Bilder både med og uten blits, men bildene er lyse og fine, så jeg trodde ikke det skulle være problemet.

Satte isoverdien på 64 på noen bilder, men med samme resultat. Jeg tror ingen av bildene jeg referer til tatt i auto heller ligger på Iso over 100.

Blitsen lyser opp så det holder, og noen få ganger mer enn det :-).

Hvor kan jeg legge de ut?

Skal sørge for at Exif informasjonen også følger med.

En ting til. Jeg har lest at antirødøyne funksjonen skulle være veldigt bra på dette kamera, men jeg får det ikke helt vekk. I flere tilfeller forsvinner det kun fra 1 øye også.

Mistenker kanskje at jeg har vært litt uheldigt med kamera, for jeg har fremdeles tro på at Nikon lager noen av de beste kameraene ?

Lenke til kommentar
Har sett her inne at det skal ha veldig bra bildekvalitet, det er derfor jeg endte på dette kameraet, derfor ble jeg litt overrasket når jeg brukte fullskjerm på pc en, da ble bildene ganske kornete.

Husk at om du viser et 5mp bilde i fullskjerm på pc´en så vil det bli skalert ned på skjermen, og kan ofte se grovt og hakkete ut. Dette kommer an på fremviserprogrammet. Prøv å forstørr bildet til 100% og se om det fortsatt er kornete før du skylder på kameraet...?

I fullskjerm vil et 5mp bilde uansett ikke se bedre ut enn 2mp, forskjellen viser seg når du får fremkalt en forstørrelse.

Lenke til kommentar

Husk at om du viser et 5mp bilde i fullskjerm på pc´en så vil det bli skalert ned på skjermen, og kan ofte se grovt og hakkete ut. Dette kommer an på fremviserprogrammet. Prøv å forstørr bildet til 100% og se om det fortsatt er kornete før du skylder på kameraet...?

I fullskjerm vil et 5mp bilde uansett ikke se bedre ut enn 2mp, forskjellen viser seg når du får fremkalt en forstørrelse.

Takk for svar.

Jeg har forstørret opp til 100%, jeg bruker fremviserprogrammet som fulgte med kamera, og det ser kornete ut på 100 %

Har ikke prøvd å skrive ut noe enda, men får kanskje finne et å skrive ut.

Jeg har heller ingen hjemmeside, men jeg skal se om jeg finner en plass å legge det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...