Gå til innhold

Litestep, har du noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trokke du får et shell i samme måte som linux nei, men virker som et "theme" opplegg for windows. Du kan forandre måten desktop ser ut, samt du kan legge til moduler for klokke, dato + mye annet.

(har ikke prøvd litestep, men tok meg tid til å lage bruker å sjekke dokumentasjonen)

Min tidligere erfaring av slike themes er at de er ressursbrukende samt kommer endel i konflikt med spill osv. Er det noen som har brukt dette som kan avkrefte mine tidligere erfaringer?

Lenke til kommentar

Det defaulte shellet i Windows heter "explorer.exe" og er det du ser som start menu, start bar, ikoner på desktop mm. Dette programmet kan du avslutte fra task manager. Finn prosessen "explorer.exe", og velg end process. Da står du igjen med en "naken" Windows, uten noen shell. Herfra kan du bruke Ctrl-Shift-Esc for å få frem Windows Task Manager og Ctrl-Alt-Del for Windows Security. Fra task manager kan du starte programmer med File->Run. Prøv f.eks. å starte "explorer.exe" igjen.

Følgelig kan man altså bytte ut "explorer.exe" med et annet program som har tilsvarende eller utvidet eller minimalisert funksjon. Der finnes en del slike. Jeg har brukt Blackbox en stund. Andre er Litestep som du nevner og Geoshell samt avarter av Blackbox.

Når du installerer et slikt shell vil det vanligvis sette seg selv opp som default shell ved å endre noen registry-settinger. Hvis du vil ha muligheten til å velge shell ved login, slik som i Linux, kan du bruke programmet ShellOn.

Når det gjelder ressursbruken, varierer det nok fra shell til shell. Blackbox er veldig minimalistisk, Litestep visstnok noe mer featureful (uten at jeg har prøvd det).

Mvh.

Knut Arne Vedaa

Lenke til kommentar

Som nevnt over her er LiteStep et program som bytter ut explorer.exe-skallet med andre skal. Disse er gjerne hjemmelagde skal som folk har laget og lagt ut på nettet. Har testet Litestep selv, men fant ut at det ikke var noe for meg: Det gjorde maskinen veldig ustabil, brukte til tider mye ressurser. Og dessuten må du ha ganske god peiling på hva du holder på med. Ganske innviklet for en som ikke har vært borti det før. Fant ut at jeg kunne få til mye mer, på en mye enklere måte ved å bruke programmer fra Stardock, som Window Blinds, DesktopX og ObjekctDock. Da får man mange flere muligheter, og programmene er laget med tanke på nybegynnere og andre som ikke er så drenen i å lage script og slikt... En annen mulighet, hvis man ikke ønsker å bruke penger; er jo å starte med å laste ned uxtheme.dll-patchen fra Neowin og installere denne. Da kan man bruke alle du visuelle stilene man vil - helt gratis...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...