Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt GB lan

Anbefalte innlegg

Jeg har i lenger tid hatt et 10/100 hjemmenettverk bestående av 8-9 PC`er, men synes det gikk for tregt å overføre 10-12 GB i slengen, så jeg kjøpte meg D-Link Gigabit switch, og et D-Link GB nettverkskort til serveren min.

I de andre så var det allerede GB nettverkskort fra før.

Nå står maskinene i GB switchen og alt burde vært fryd og gammen, men den gang ei.

Normal hastighet ligger på 4-6% av maks, dette er det samme som når jeg hadde 40-60% på 10/100 switchen min.

Ergo, nøyaktig samme hastighet som før, hva kommer dette av, og hva kan jeg gjøre for å fikse det ?

Jeg gjør oppmerksom på at jeg får cirka samme hastighet, uansett hvilken maskin jeg sitter på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være kablingen som er for dårlig.

Sjekk gjerne med en krysset cat5e kabel (helst fabrikkprodusert for å utelukke "egenprodusert feil" og for å utelukke feil på switchen.

Prøv å overfør store filer med FTP da dette går noe kjappere enn å overføre filer med windows deling (små filer er kjappere med windows deling)

Har mest tro på kablingsfeil her. Driveroppdateringer kan også hjelpe. Hvordan er CPU loaden på pc'ene når du kopierer?

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at harddisker har et grensesnitt som tilater max 133 Mbit (gammel PATA) eller 150 Mbit (ny SATA). Selv om grensesnittene er på godt over 100 Mbit betyr ikke det at disken til alltid vil kunne levere slike hastigheter.

Lesing er som regel kjappere enn skriving, så hastigheten vil uansett begrenses til hvor kjapt disken i maskina som tar i mot klarer å skrive ned data'en.

Men jeg tipper det er disken i serveren som ikke klarer å lese kjappere enn 60-80 Mbit. Eneste metode for å øke lese/skrive hastigheten på diskene i serveren din er å invistere i RAID, kanskje SCSI disker? Men de vil alikevell ikke klare å lever i gigabit dimensjoner. Damå du nok ha 10 (~600-800 Mbit) disker som alle leser for full maskin og sender over switchen din.

Edit: GBit LAN egner seg best til store clustre av datamaskiner som settes sammen, er umulig å kunne utnytte Gbit LAN på noe effektiv måte med få maskiner. F.eks et LAN på over 20 maskiner kan nyte godt av GBit LAN framfor 100 Mbit full duplex.

Responstiden blir jo også betydelig bedre i større clustre hvor det også er store mengder data som overføres parallelt med f.eks spilling.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Nå er det vel snakk om megabyte, og ikke megabit i overføringshastighet for disker. S-ATA har 150 MB/s, dagens disker overfører i praksis rundt 70 MB/s mener jeg. Altså burde man få god utnyttelse av gigabit LAN, med overføring opp mot 70 MB/s x 8 bit/byte = 560 Mbit (kontra 100Mbit = 12,5MB/s)

Lenke til kommentar

cat5 går ikke fint, men cat5e går vel greit etter hva jeg veit.

Jeg klarer fint å dra 12mbit over 100/100 lanet mitt her hjemme, så det skal nok litt mer til før at harddiskene skal sette ned hastigheten.

Jeg har mer tru på at det er kablene dine som er feil :)

Lenke til kommentar
cat5 går ikke fint, men cat5e går vel greit etter hva jeg veit.

Jeg klarer fint å dra 12mbit over 100/100 lanet mitt her hjemme, så det skal nok litt mer til før at harddiskene skal sette ned hastigheten.

Jeg har mer tru på at det er kablene dine som er feil :)

12Mb/s er jo ikke akkurat imponerende når lanet ditt skal støtte 100Mb/s, og diskene støtter ca. 50 MB/s=400Mb/s ....

Lenke til kommentar

Ser ut til at noen blander litt mellom MByte og Mbit, dette er to forskjellig ting.

Harddisker stotter max 133Mbyte/sec (PATA) eller 150MByte/Sec( SATA). Ligger vel paa en plass mellom 30-70Mbyte/sec (merke, type overforing osv).

Ellers saa skal ett 100Mbit LAN stotte teoretisk overforing paa rundt 12,5Mbyte/sec plus minus (kabling osv).

1Gbit LAN skal teoretisk stotte over 100MByte/sec. Her er det mye begrensninger, alt fra kabling, til totalytelse av router eller switch. For aa ikke glemme nettverks kortet i seg selv. Sist men ikke minst, Windows innstillingene (MTU) er ikke akurat optimalisert for overforing i GB-format, (for lav MTU).

sidesprang: Naar det gjelder aa faa mest ut at et nettverk saa er det flere faktorer som spiller inn, dem forste er nok arkitekturen som nettverks kortet kjorer paa er det 32 eller 64bits. Naar man skal sende data med stor fart saa kan det rett og slett lonne seg aa sende storre pakker, typisk naar man er paa internet saa sendes pakken en plass mellom 700 og opptil 1500 (kommer ann paa hastighet), men paa Gigabit saa kan dette gjerne dreie seg opptil 6000 eller mer (vi snakker da om MTU).

Jeg har postet en post tidligere om hvilke kort som er bra (og ja det stotter TP-kabel, ikke snakk om Fiber). http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=296508&hl=

ta en titt der for aa finne ut hvilke Gbit-kort som er bra.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...