Gå til innhold

Luftgjennomstrømning i kabinettet. Hvordan?

Arve28

Anbefalte innlegg

Har et Chieftec high tower. Dette er bekledd med isolasjonsmatter 10mm.

Har satt en Zalman kjøler på chipsettet på hk. Montert Zalman heatpipe på skjermkortet. Hengt opp de 2 seagate diskene.

Hva er beste løsning for luftgjennomstrømning?

Bak har jeg en Chieftec PSU 340W. Under den en Papst 12dB vifte. Under der en Adda 23dB vifte som kjøres på 5V. Stillere enn Papsten.

Over PSU er det et hull til en 92mm vifte. som jeg ikke har noe i. Bør jeg tette dette? Ellers kan jeg vel dra inn luft her og ut av PSU?

Er isolert i 5,25" plassene. Bør jeg lage undertrykk i kabinettet?

Under 5,25" brønnene er det 3 hull med plass til 3 80mm vifter underhverandre. Bør jeg sette inn 2 vifter der, eller blir lufta alikevel dratt inn der?

Vil psu bli mindre varm om jeg setter inn en 92mm blæser over PSU?

Temp kabinett er 31-32 grader.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Luften kommer nok inn igjennom fronten, men det er minimalt med luft som har noe å si.

Tror nok det kommer til å bli litt kaldere inni kabinettet, samt bedre luftgjennomstrømning hvis du setter 2 vifter i front på kabinettet.

Du har 2 vifter bak, som blåser ut, samt PSU vifta, men pr. dags dato så har du ingen som blåser inn?

Dårlig løsning vil jeg kalle det, hvis det er tilfelle, så har nok ville satt inn 2 vifter som blåser inn også.

Lenke til kommentar

Spørs hvor den viften blir plassert vil jeg tro(Den som blåser inn bak).

Hvis du setter den litt under der CPU er plassert samt at den ikke kjører på fult, så vil du nok få fin temp på CPU og litt frisk luft til PSU.

Er kanskje best forslaget til Fixer'n.

2 i front som blåser inn (12V).

1 litt under CPU bak som blåser inn (7V).

1 ovenfor PSU som blåser ut (12V)

PSU som blåser ut (12V).

Grunnen til at jeg vil ha vifta bak på 7V er pga jeg tror det vil bli mer bråk rundt CPU kjøleren når den kjører på 12V.

Er vel bare å eksprimentere seg frem, regner med det er slik "plastikk vifte hengsler" som er med i Chieftec sine kabinetter du skal bruke? (Hvis du skjønte hva jeg mente).

Da er det iallefall enkelt å snu og bytte viftene :)

Lenke til kommentar

Takk.

Jo har plastikk til viftene bak. Mem foran bruker jeg dobbeltsidig tape. Da jeg ikke bruker disse brønnene til Harddiskene.

Slik jeg har hatt det i 3 år er 2 vifter nederst foran og en vifte bak. Disse har jeg koblet så de kan kjøres på 5V når jeg ikke er der og 12V når jeg ikke sitter ved PC'n. Den øverste hullet i front, der man egentlig skal ha harddisker, er tettet igjen.

Bak over denne vifta jeg har 5V sitter det en 12dB Papst. Over her igjen sitter Chieftec 340W psu. Luftinngang bak på denne. (Ikke under som nå er vanlig).

Over her har jeg et hull som jeg foreløpig ikke har noe vifte i.

Kan det være lurt å åpne/ta bort slott luka under der man kobler skjermkabel på skjermkortet. Da vil enten luft gå inn eller ut her og det blir forskjell på lufta.

Hvordan kan jeg finne ut om luft går inn eller ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...