Gå til innhold

Hvilken plattform skal jeg velge, 939 eller 754?

Anbefalte innlegg

Hvilken plattform skal jeg velge, 939 eller 754? Har på følelsen av at man fremdeles får mest for pengene ved å velge 754.... (Skal bygge meg splitter NYYY PC:)

#topic endret til første linje i tråden, den passet mye bedre til topic. Moderator jankee#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyne helt klart socket 939.

Socket 754 skal fases ut og 939 overtar. 939 har også en del fordeler over 754.

- Dual channel minne.

- 90 nm prosessorer som betyr mindre varme og høyere ytelse.

- Flere bedre alternativer innen hovedkort.

Sikkert flere, men orker ikke tenke så mye nå.. Leggetid. :p

Prisen er det ikke mye forskjell på. Tilsvarende CPUer koster det samme og tilsvarende hovedkort er ~100-200,- billigere som 754.

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar

Altså, det koster 200-300 kroner mer å kjøpe socket 939.

Det er så absolutt vert det. Som nevt har socket 939 dobble minnekanaler, noe som gir en viss ytelsesøkning. 90nm CPU'ene lager også mindre varme.

Utvalget innen socket 754 er kansje hakket bedere enn socket 939, men du finner nok det du skal ha :)

Lenke til kommentar

754 har best ytelse/pris-forhold. 939 med PCIe (NForce4) vil gi deg flere oppgraderingsmuligheter uten å bytte hovedkort. 939 med AGP synes jeg er temmelig meningsløst.

Angående doble minnekanaler, er det knapt noen fordel. For samme pris kan en kjøpe en CPU med vesentlig høyere frekvens for socket 754, og det vil gi høyere ytelse totalt.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
754 har best ytelse/pris-forhold. 939 med PCIe (NForce4) vil gi deg flere oppgraderingsmuligheter uten å bytte hovedkort. 939 med AGP synes jeg er temmelig meningsløst.

Angående doble minnekanaler, er det knapt noen fordel. For samme pris kan en kjøpe en CPU med vesentlig høyere frekvens for socket 754, og det vil gi høyere ytelse totalt.

Doble minnekanaler dobler jo faktisk ytelsen på minnet. Så å si at det knapt er noen fordel er bare tåpelig.

Jeg ser ingen grunn i det hele tatt til å kjøpe et socket 754 basert system. De få kronene du spytter inn ekstra får du igjen ved senere oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Doble minnekanaler har minimal ytelsesforskjell i praktisk bruk. Det er den totale ytelsen som teller, og der vinner 754 (inntil en beveger seg opp på CPUer som ikke er tilgjengelig for 754 selvsagt).

Men jeg kommer nok til å kjøpe 939 med PCIe selv pga. det dårlige utvalget i nye AGP-skjermkort.

Lenke til kommentar
Doble minnekanaler har minimal ytelsesforskjell i praktisk bruk. Det er den totale ytelsen som teller, og der vinner 754 (inntil en beveger seg opp på CPUer som ikke er tilgjengelig for 754 selvsagt).

Men jeg kommer nok til å kjøpe 939 med PCIe selv pga. det dårlige utvalget i nye AGP-skjermkort.

Minimal forskjell, men forskjell. De fleste kjøper uansett dual pack med ram, og da er det jo ingenting å tenke på om man vil utnytte den best mulig. Spesiellt ved overklokking så vil man merke den ekstra minnebåndbredden. Og særlig ved overklokking vil man i de fleste tilfeller komme seg høyere med 939 pga 0.90nm. Den bruker også mindre effekt og er kjøligere, og i tillegg så er 939 den plattformen som vil holde lengst fra Amd. Teit å pakke inn masse penger i en plattform man ikke kan oppgradere cpu på når det nesten ikke er forskjell i kroner og øre. :no:

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Prsiforskjellen er liten, ytelsesforskjellen er man ikke enig om...

Hvorfor ikke kjøpe 939 med AGP?

Har det jeg....

En annen fordel med 939 er at du engang kan oppgradere CPU til f.eks FX-prossesorene (når prisene blir fornuftige).

Dette kan du bare glemme med 754

Uansett; 754 er per dags dato et dårlig valg, dersom du ikke har svært begrenset med kontanter... i hvertfall hvis du vurderer enn 3000+ (AMD64 s754 har billigere CPU'er i 2800+)

Desuten er Winchester CPUer forbeholdt s939, og disse er kjøligere (les; stillerte) og mer klokkevillige.....

Lenke til kommentar
La oss si at jeg satser på en A64 3000+ når jeg oppgraderer. Vil det være ingen eller minimal ytelsesforskjell mellom socket 754 og 939 da?

939 overklokker vel sannsynligvis bedre, men ellers er nok 754 littegrann kjappere (1,8 GHz mot 2 gir større utslag enn doble minnekanaler).

Den store prisforskjellen ligger mellom 3400+ (s754) og 3500+ (s939), som yter det samme jevnt over. I tillegg kan en få greie 754 hovedkort til 7-800 kr.

Men jeg ville ikke kjøpt hovedkort uten PCIe i dag, annet enn for en billig-PC eller kortsiktig oppgradering. Tipper det blir skikkelig dårlig utvalg i AGP-skjermkort om et års tid.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...