Ulkesh Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Hei, Planlegger en ny PC, som kun skal benyttes til hosting, stå i nettverk etc. Jeg lurer : Vil en sånn en med 2 GB flashminne kunne boote maskina med Windows, enter XP eller 98 ? Det står at dette kortet støtter booting, vil da minnet bli C: eller hvordan vil det funke ? Ser at jeg trenger en IDE kabel mellom kort og hovedkortet. Planen er å få en megakjapp lydløs harddisk, til en nedklokka kald PC. Noen meninger ? Endret 2. februar 2005 av Ulkesh Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Planen er å få en megakjapp lydløs harddisk, Megakjapp blir vel neppe PCen, trodde fremdeles flashminne var ekstremt treigt i forhold til hastigheten til en harddisk. Det finnes forøvrig en minnehardisk som passer i en IDE/SATA slot, men den vil jeg anta koster flesk. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Beste jeg fant er Read 10 MB/s, Write 8 MB/s.... En ATA disk skal vel klare 50 Mb/s ? Uannsett, med begrenset antall MB å lese, er vel dette ikke så farlig for meg. Lenke til kommentar
Cell_v14 Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 huff nei du skal bare glemme det der! har du flesk så kjøper du RAM-harddisk, var på nyheter for ikke så lengesiden på hw.no Lenke til kommentar
pri Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Kan ikke se poenget med CF, med mindre du ikke vil ha noen bevegelige deler i maskinen, eller den må være _helt_ lydløs. Fant en artig sak på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301767&cks=PLS Har ikke lest noe om den, men tipper den er rimelig lydsvak på 4200 rpm. Endret 2. februar 2005 av pri Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg kjøper ikke denne til 5000 kr, og jeg er ikke interesert i 5400 RPM disker. Jeg vil ha en liten, kald, lydløs data som ikke klikker, og lurer da på : Er det noen andre hensyn å ta ovenfor Flashminne boot, unntatt lav hastighet og liten plass ? Lenke til kommentar
pri Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Så vidt jeg vet skal det funke utmerket med CF-disk. Sjekk ut denne tråden: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=149887 Så kan du sende en PM til DrSpawn og høre om den fortsatt funker Lenke til kommentar
Ehrgeiz Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Ja, flashminne generelt tåler ikke evig med overskrivning. Har du et OS på en CF-brikke, så vil du få korrupte filer, blåskjermer og andre trivelige feilmeldinger etter en stund. Endret 2. februar 2005 av Ehrgeiz Lenke til kommentar
pri Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Som Ehrgeiz skriver er antall overskrivinger begrenset til ca. 500.000/1.000.000, men om det blir et problem kommer vel an på hvilket OS du kjører og hva du skal bruke maskinen til. Fant litt info om emnet, som sikkert kan være grei lesing hvis du vil vite mer: ftp://ftp.nuug.no/pub/dist/20040819-freebsd-cf.pdf Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Bruker du det adapteret og et CF kort så dukker CF kortet opp som en helt vanlig harddisk i biosen din (CF kort kjører ATA standard, så det er bare en fysisk overgang). Fikk gleden av å teste de adapterene for komplett etter å ha tipsa de om å ta dem inn, greie mennesker som sendte meg en vare prøve for å teste Dette betyr at du bare lager en aktiv partisjon og legger inn din favoritt mbr på kortet, hey presto. Bruker selv en slik sak til linux, og det funker veldig fint. Eneste du bør ha i tankene er at det er et begrenset antall skriveoperasjoner som kan gjøres til et CF kort (det samme gjelder USB pen drive's som også kan bootest fra) og windows skriver aktivt til disken, både loger og swap filer som fort sliter ut kortet ditt. Skal du derimot bruke linux/freebsd kan du mounte kortet read-only og bruke en liten ramdisk til filer som må skrivest til. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det er antallet overskrivinger av flashminnet som vil være det største problemet her... spesielt med Windows... tror nok ikke det tar lenger enn noen måneder før flashminnet er dødt. Gjorde et lite forsøk selv her, med kjøring av Puppy Linux på en 128MB CF-brikke via en helt ordinær USB 8-in-1 kortleser Funka fint som snus det! Den er laget slik at den ikke skriver til eller fra CF-brikken... les mer her: http://www.goosee.com/puppy/ Windows har jeg ikke prøvd enda, men det hadde vært skikkelig stilig å bare ha gjort det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå