Gå til innhold

Windows på Compac Flash Minne

Ulkesh

Anbefalte innlegg

Hei,

Planlegger en ny PC, som kun skal benyttes til hosting, stå i nettverk etc.

Jeg lurer :

Vil en sånn en med 2 GB flashminne kunne boote maskina med Windows, enter XP eller 98 ?

Det står at dette kortet støtter booting, vil da minnet bli C: eller hvordan vil det funke ? Ser at jeg trenger en IDE kabel mellom kort og hovedkortet.

Planen er å få en megakjapp lydløs harddisk, til en nedklokka kald PC.

Noen meninger ?

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Planen er å få en megakjapp lydløs harddisk,

Megakjapp blir vel neppe PCen, trodde fremdeles flashminne var ekstremt treigt i forhold til hastigheten til en harddisk.

Det finnes forøvrig en minnehardisk som passer i en IDE/SATA slot, men den vil jeg anta koster flesk.

Lenke til kommentar

Bruker du det adapteret og et CF kort så dukker CF kortet opp som en helt vanlig harddisk i biosen din (CF kort kjører ATA standard, så det er bare en fysisk overgang).

Fikk gleden av å teste de adapterene for komplett etter å ha tipsa de om å ta dem inn, greie mennesker som sendte meg en vare prøve for å teste :thumbup:

Dette betyr at du bare lager en aktiv partisjon og legger inn din favoritt mbr på kortet, hey presto.

Bruker selv en slik sak til linux, og det funker veldig fint. Eneste du bør ha i tankene er at det er et begrenset antall skriveoperasjoner som kan gjøres til et CF kort (det samme gjelder USB pen drive's som også kan bootest fra) og windows skriver aktivt til disken, både loger og swap filer som fort sliter ut kortet ditt. Skal du derimot bruke linux/freebsd kan du mounte kortet read-only og bruke en liten ramdisk til filer som må skrivest til.

Lenke til kommentar

Det er antallet overskrivinger av flashminnet som vil være det største problemet her... spesielt med Windows... tror nok ikke det tar lenger enn noen måneder før flashminnet er dødt. Gjorde et lite forsøk selv her, med kjøring av Puppy Linux på en 128MB CF-brikke via en helt ordinær USB 8-in-1 kortleser :)

Funka fint som snus det! Den er laget slik at den ikke skriver til eller fra CF-brikken... les mer her: http://www.goosee.com/puppy/

Windows har jeg ikke prøvd enda, men det hadde vært skikkelig stilig å bare ha gjort det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...