Gå til innhold

Porter i beta vs i final

Anbefalte innlegg

Jeg har en 10 mbps linje, men det er dessverre sperret for innkommende UDP-trafikk, noe som gjør at jeg ikke får spilt de fleste multiplayer/online-spill. WoW-betaen derimot, kan jeg spille siden det bruker TCP og derfor lurer jeg på om de kanskje kommer til å endre på hvilke porter spillet bruker i final. Noen som vet hvor sannsynlig dette er? Kan jeg slutte å uroe meg over at betaen er slutt om ikke lenge? Har sendt en mail til Blizzard også, men er ikke godt å si når jeg får svar fra dem.

Martin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går dessverre ikke. Bor på studenthybel i Oslo og det er universitetet som leverer oppkoblingen. Universitetets IT-seksjon mener at innkommende UDP trafikk må sperres av sikkerhetsmessige årsaker, altså virus og lignende. Helt teit, men sånn er det.

Lenke til kommentar

de kommer naturligvis ikke til å endre porter, nei, tror du kan være 99.9% sikker på det.

UDP = ikke helt garantert overføring...såkalt best effort... funker ikke sååå bra til spill det...

UDP passer best til overføring der det ikke gjør noe om man mister litt datapakker..som streamet video eller audio...man får ett lite hakk, men ikke mer...

Lenke til kommentar

Nei, har akkurat samme problem som deg. Får spilt WoW (kjempefornøyd), men nesten ingen andre spill. Håper virkelig ikke de skifter porter, da får jeg panic!

Men, hvorfor ville de gjøre det egentlig? Hvis alt går bra i betaen, ser ikke jeg noen grunn til at de gjør det...

Lenke til kommentar
  Sitat
Can I continue to use my Final Beta client when the game is released? (added Jan 26th)

You can continue to use the Final Beta client to access the game after release (provided you have a valid account, of course). There's no need to reinstall.

Kilde.

Dette ser jeg på en 100% garanti for at portene ikke blir endret. Det finnes jo uansett ingen som helst logisk grunn til å endre på de i retail.

Endret av nåvi
Lenke til kommentar
  MrLee skrev:
de kommer naturligvis ikke til å endre porter, nei, tror du kan være 99.9% sikker på det.

UDP = ikke helt garantert overføring...såkalt best effort... funker ikke sååå bra til spill det...

UDP passer best til overføring der det ikke gjør noe om man mister litt datapakker..som streamet video eller audio...man får ett lite hakk, men ikke mer...

Spill bruker ofte UDP fremfor TCP pga. hastigheten. Ofte kan et tap av pakker underveis tolereres. La oss si spillet sender din player posisjon flere ganger i sekundet. Da spiller det liten rolle om en av disse oppdateringene forsvinner. Den neste pakken vil alikevel si hvor du er i verden.

I tillegg lager mange spill noe som kalles reliable UDP, hvor de lager et system som gjør UDP mer lik TCP, hvor de retransmitter UDP pakker som forsvinner etc.

Ofte er det en blanding av disse systemene, og noen spill bruker både UDP og TCP basert på hva slags data som skal sendes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...