stclem Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Trenger et digitalkamera som lar meg ta bilder med god kvalitet i en idrettshall av personer i fart. Noen som har noen forslag. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 For at tage gode billeder indenfor i en idrætshal må du bruge lang lukkertid for at kameraet skal tage nok lys ind, eller istedet have et kamera med et lysstærkt objektiv. Det første gør at det ikke er nemt at tage gode actionbilleder med et billigt kamera (<5-6000,-) og det andet forudsætter også et dyrt kamera, da ingen kompaktkameraer har tilstrækkeligt lysstærke objektiver. Det er svært at tage gode actionbilleder i så dårligt lys som det i en idrætshal med et billigt kamera, så du må nok gå på kompromis med enten de penge du vil bruge på et kamera eller på kvaliteten af de billeder du vil tage... Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Du kommer vel ikke unna f.eks Nikon Coolpix 8800 eller Panasonic FZ20 i en slik sammenheng. Så fremt du ikke skal ha dSLR da...? I alle tilfeller trenger du en ekstern blitz slik at du får nok lys til å fange utøverne i action på mest zoom langt unna. Du kan jo ikke akkurat ta det for gitt at du hele tiden kommer nære nok til at en vanlig zoomlinse på 3x 4x rekker. Lenke til kommentar
stclem Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Zoom er egentlig uinteressangt i denne sammenhengen, da det er det å få fine bilder som er viktigst. Er ikke viktig å få med seg alt som skjer langt unna, da jeg kan bevege meg for å få de bildene jeg vil ha. Det jeg lurer på er hvis jeg har på lang lukketid for å få nok lys, vil det ikke da bli feil i henhold til de som beveger seg. Skal man ikke ha kort lukketid for å ta bilder av folk i fart? Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Det er klart at kort lukkertid er viktig. Men dersom du skal ha korte tider inne i en hall, trenger du enten veldig høy ISO eller en OK blitz. Og da er det jo sjelden at de innbygde blitzene på kompakte kameraer duger i særlig grad. Så hvis du skal ha fine bilder med høy ISO... Så trenger du egentlig dSLR, siden den fysiske brikken er mye større enn på kompakt, som igjen gir mindre støy i bilde ved høy ISO. Evt. en rask kompat med ekstern blitz da... F.eks Canon PowerShot G6 eller lign. Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 stclem, kan du ikke skrive noget om hvad dit budget er? Med "billigt digital kamera" som din overskrift siger forstår jeg et kamera til under 2000,- .... Men som Glenn Østerud skriver er det nok nødvendigt med enten SLR eller et "kompakt-kamera" der kan levere gode billeder selv ved høj iso. Lenke til kommentar
stclem Skrevet 4. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2005 har ikke noe budsjett så jeg er interessert i å vite hva som er det billigste kameraet som lar meg ta bilder med klar kvalitet inne i en idrettshall. Koster det kameraet 2000 eller 10000 så koster det det. Lenke til kommentar
Glenn Østerud Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Da tror jeg nok en D70 med kit linsa 18-70mm skulle være veldig bra for ditt behov. Med dSLR kan du skru opp ISO til 1600, noe som skulle gi høye lukkertider selv i svakt lys. Pris, ca 10.000 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Evt. slenge på en Nikkor 50/1,8 til rundt tusenlappen. Ingen zoom-muligheter, men her kan du få enten enda kortere lukkertider eller lavere ISO uten at det går ut over lukkertiden. Ja lavere ISO du kan bruke, jo bedre er det. Endret 17. februar 2005 av Afseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå