Gå til innhold

Unix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-18 16:05, wil skrev:

nå vil jeg ikke mase, men jeg har hørt en plass at Unix systemer veldig dyrt, så jeg lurer bare på om Freebsd er Unix basert. er det sant at unix system eller unix os er veldig dyrt.

er det ikke bare et UNIX klon det er snakk om da,... eller noe lignende,..

lurer litt på det selv,... sel vom jeg ikke vet helt konkret,..

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-18 16:05, wil skrev:

nå vil jeg ikke mase, men jeg har hørt en plass at Unix systemer veldig dyrt, så jeg lurer bare på om Freebsd er Unix basert. er det sant at unix system eller unix os er veldig dyrt.

Det finnes UNIX-varianter i alle prisklasser.

Linux og FreeBSD er eksempler på gratis unix-varianter, men det finnes også kommersielle utgaver men disse er normalt for andre proprietære plattformer, altså ikke x86.

Eksempler på kommersielle UNIX'er:

- Solaris (tidligere SunOS) som brukes primært på Sun-maskiner

- IRIX som brukes på en del av Silicon Graphics sine maskiner

- Tru64 (tidligere Digital Unix) fra Compaq

Men selv om f.eks Solaris er kommersiell kan du kjøpe x86-versjonen for et par hundringser eller no, så det trenger altså ikke koste skjorta for en kommersiell UNIX hvis det var det du tenkte på.

Lenke til kommentar

Det opprinnelige UNIX-operativsystemet var nok ganske kostbart.

Det finnes heldigvis en rekke såkalte UNIX-kloner. Dvs. operativsystemer som er basert på UNIX, og mer eller mindre kompatible med POSIX-standarden.

GNU/Linux, *BSD er vel blant de mest kjente.

LeD

Lenke til kommentar

FreeBSD stammer fra det originale BSD 4.4, og er en videreutvikling av det "originale" UNIX systemet (BSD, altså, utviklet av Berkeley University i California i 1969).

Så det er, vil jeg si, et rent UNIX system.

Dessuten, Sun Solaris 8.0 er gratis for nedlasting, dog er siste 9.0 ikke gratis (4 ISO'er, x86 platformen).

IRIX er dog litt dyrt, og er spesialisert mot SGI's hardware.

Tru64 er også spesialbygd mot samme firma's hardware.

Skal du bruke ett UNIX system hjemme, gå enten for FreeBSD eller en Linux variant. Personlig synes jeg Linux duger best på en desktop PC, mens FreeBSD duger best som en server (ELLER en desktop PC der en ikke trenger noen mulighet for og spille med aksellerert OpenGL støtte via nvidia sine egne drivere, eller ikke trenger og ha "det nye og beste" innen software hele tiden, også kalt "the bleeding edge").

Lenke til kommentar

Litt UNIX-historie for de interreserte :smile:

http://perso.wanadoo.fr/levenez/unix/history.html#01

Print ut og heng opp på veggen...

Jeg gjorde det nok ikke klart nok i forrige post, men som sagt er både Linux og FreeBSD SKIKKELIGE unix-os. Mange newkids her på forumet tror f.eks at Linux er noe jalla-greier fordi det gratis, en slags dårlig kopi av den orginale UNIX. Det er selvsagt bare sprøyt. For det første er det ingen som bruker den opprinnelige UNIX eller rettere sagt UNICS lenger. Og for det andre er det sammenhenger mellom alle de forskjellige unix-versjonene. En funksjon kan ha blitt introdusert i én unix-variant og deretter dukket opp i andre. Mens andre funksjoner kan ha "gått" den andre veien. Det er altså for simpelt å tro det er kun ett opphav som alt er basert på. Det har kommet viktige bidrag fra forskjellige unix-versjoner.

Det var lenge et tydelig skille mellom BSD og Sys V grenene av unix, men dette har blitt delvis visket ut i seinere år. Mener å huske det startet med Solaris som tok endel av det beste fra både BSD og Sys V.

Lenke til kommentar

BSD er vel UNIX. BSD ble først utviklet (dog, da kaldt UNICS) på Berkeley University ved California i 1969!. FreeBSD er en direkte videreutvkling av BSD 4.4, og er dermed, en UNIX klone. Linux er ikke en UNIX klone (da det ikke direkte er basert på en UNIX kjerne/build), men er, en såkalt 'UNIX variant'.

Lenke til kommentar

SCO-UNIX!!!!

hehe

Det fant jeg på en maskin på skolen.

Den var vrien. Fikk roota den til slutt, etter MYE om og men. (Du kan tro noen på en skole husker passordet på en boks som har stått siden 1991 eller noe sånt(som de sansynligvis ikke skjønte bæret av den gangen heller)). Forøverig tror jeg Microsoft var inne i bildet rundt sco... ubekreftede rykter og summetoner i bakhodet...

Forresten var Unix i sin orginal form ett relativt fritt operativsystem, man kunne stort sett bare gå å få en lisens fra AT&T så fikk man kildekoden :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 18:44, Prazor skrev:

De fleste Linux distroer har gått svært mye bort ifra Unix da, bortsett fra snæcksne slack, som holder seg ganske bra på Unix 8 =)

Slackware for ever...

Vel, selv om noen distroer "kommer med" X, og har pakkehåndtering så er plattformen i bunn altså kjernen fortsatt en unix klone, og temmelig lik den du kjører.. nucklehead.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...