Cybermantix Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg har fått i oppdrag av min far å finne ett videoredigeringskort til hans nye PC. Saken er at han har mange analoge VHS-kasetter med hjemmevideoer, noen av dem snart 25 år gamle, flere av dem kopiert flere ganger, noe som medfører endel slitasje. Han ønsker å kopiere videoene inn på PCen sin, drive med litt digital "oppussing" for å fjerne støy i bildene osv, for deretter å redigere dem og brenne dem ut som DVD, slik at de blir bedre bevart for ettertiden. Vi snakker om ihvertfall 20-30 timer med råmateriale her, så hardware/programmvare som utfører oppgaven kjappere er meget ønskelig PCen hans er en P4 3,4Ghz med 1GB RAM, 400GB HD, Geforce FX6800 og dual-layer DVD-brenner, så det skulle ikke skorte på kraft her I tillegg har den både PCI og PCIe slots. Det jeg er på jakt etter da er først og fremst ett kort for å håndtere videostrømmen inn til PCen, denne behøver ikke ha TV-tuner, da vi kun skal hente signalet fra VHS-videoen vår, samt programvare som kan "pusse opp" videoen og lyden nogelunde automatisk. Video-redigeringsprogramvare og DVD-authoring tar jeg gjerne tips på også På forhånd takk for hjelp Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Du får sikkert gode råd om ad-convertere av andre, men min anbefaling er å kjøpe en "stue DVD-brenner". Det er sytalaust og greit og da får du digitalisert alle disse filmene i en fei. Virkelig praktisk. Hvis du skal ha noe slikt inn på PC'en er den enkleste måten å ta det inn via et DV-kamera (som har analog-inn), det digitaliserer til DV-AVI direkte og sender signalet fia firewire til PC'en. Er klar over at du ba om tips til AD kort, det får du sikkert av andre nå, men jeg mener at de to metodene over er det som totalt sett vil gi deg best og raskest resultat. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305396&cks=SER Dette er dyrt ja, men har en far som elsker videoredigering osv og dette er da hans klare valg. Han henter ut ting fra dvd'r, vhs, hans dvdkamera og hans kable videokamera. Men han bruker også da studio som redigeringsprogram, så veldig proff kan man ikke si han er, men har noen års erfaring dog. Lenke til kommentar
Cybermantix Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Dykkern: Takk for tips, men jeg tror at DV-kamera og stue-DVD-brenner er uaktuelt for far, da vi ikke har det fra før, og det er heller tvilsomt at han ønsker å kjøpe det for akkurat dette bruket. Dr3as: Hmm det var bittelitt dyrt ja, hva er fordelen med dette kortet fremfor andre billigere? Flere innganger? Mer hardware-funksjonalitet for videoprosseseringen ? Har sofwaren funskjoner for "oppussing" ? Forresten; hvilken type inngang regner man med leverer best kvalitet på analoge signaler? - S-Video, SCART eller Composite? Takk så langt Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Det kortet har vel alt av innganger og utganger iallefall. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Forresten; hvilken type inngang regner man med leverer best kvalitet på analoge signaler? - S-Video, SCART eller Composite? SCART er en fysisk kontakt (som RCA eller BNC), mens S-Video og Composite er to signaltyper som kan føres gjennom ulike fysiske kontakter. Ofte ledes S-Video inn og ut gjennom en spesiell kontakt (som kun leder bilde, ikke lyd), men den kan også overføres via SCART kontakten på noen apparater. S-Video gir bedre signal enn Composite. Endret 3. februar 2005 av Dykkern Lenke til kommentar
Cybermantix Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Takk for den opplysningen Dykkern Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg har med stort hell digitalisert såvel Beta som VHS med en Terratec Grabster til 699 kr.: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302295&cks=SER Har både kompositt- og S-video-inngang. Krever USB2, ikke firewire. Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg har med stort hell digitalisert såvel Beta som VHS med en Terratec Grabster til 699 kr.: Flott du sa Beatnik. Jeg så den på Komplett sine sider jeg også, hadde tenkt til å kommentere det, men fant ut at siden jeg ikke kjente produktet så ville det være galt av meg å anbefale det. Men jeg reagerte på prisen til Pinnacle-løsningen, nesten 2900 kr må være for mye å betale hvis ikke man har helt, helt, helt spesielle behov. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Terratec'en får også god omtale på DinSide: http://www.dinside.no/php/art.php?id=100884&=katnav Jeg bruker den også til å digitalisere TV-sendinger. Da blir antagelig kvaliteten like bra som med en DVD-recorder, iallfall ser ikke jeg noen forskjell på sendingen og opptaket. Men så er jeg ikke så enormt kravstor når det gjelder det tekniske. Jeg teller ikke piksler eller er opptatt av bitrate, men konsentrerer meg heller om innholdet. Lenke til kommentar
Cybermantix Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Ser fin ut den Grabster'en. PCen har både USB2.0 og Firewire, så det er ikke noe problem på den kant. Men som nevnt, har programmene som følger med noen funksjoner for "digital oppussing" eller må jeg bruke eksterne programmer, i så fall er det noen som har tips til hvilke ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå