Gå til innhold

Angrer bittert på valg av CPU


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken proffesjon prater vi om? Der jeg jobber burde jeg ha et high-end system, men det går mer på policy utfra hva ledelsen mener fra sitt ståsted. Derimot har jeg andre goder jeg trives godt med.

 

Så det er neppe faget eller utdannelsen, men arbeidsgiveren du til sist havner hos som avgjør hva du får av utstyr for å gjøre jobben din.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg synes det blir litt søkt å sammenligne A64 multitasking med en HT enablet CPU. En CPU laget spesielt for multitasking vil alltid fungere bedre her. Det skulle da bare mangle?

 

At 64bit OS og drivere vil gi bedre noe ytelse er riktig men ikke nødv. bedre multitasking.

 

Et eksperiment du kan gjøre på din AMD er å laste ned trialversjon av VMWare GSX server med virtual HT. Da vil du se at du får bedre multitasking ytelse selv om du fortsatt kjører din ene A64. Dette fordi at den virituelle HT lignende funksjonen som gir deg flere virituelle CPU'er gjør at systemet jobber på en annen måte ved multitasking eller dual-core/cpu optimaliserte oppgaver(eks. 2 programmer samtidig).

 

Så sammenligningen synes jeg blir helt feil.

Selvfølgelig blir det ikke feil å sammenligne dette! Det blir det samme som å si at det blir galt å teste en AMD64 mot en Pentium 4, siden AMD har 64-bit og Pentium 4 ikke har det.

Tja.. tester blir jo testet i 32bits windows og applikasjoner da, og siden amd 64 støtter 32bits fullt ut, så ser jeg ikke problemet med å sammenligne disse. Amd64 har vel ingen fordel i å være en 64 bits prossesor i vanlig windows xp med vanlige programmer?

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir litt søkt å sammenligne A64 multitasking med en HT enablet CPU. En CPU laget spesielt for multitasking vil alltid fungere bedre her. Det skulle da bare mangle?

 

At 64bit OS og drivere vil gi bedre noe ytelse er riktig men ikke nødv. bedre multitasking.

 

Et eksperiment du kan gjøre på din AMD er å laste ned trialversjon av VMWare GSX server med virtual HT. Da vil du se at du får bedre multitasking ytelse selv om du fortsatt kjører din ene A64. Dette fordi at den virituelle HT lignende funksjonen som gir deg flere virituelle CPU'er gjør at systemet jobber på en annen måte ved multitasking eller dual-core/cpu optimaliserte oppgaver(eks. 2 programmer samtidig).

 

Så sammenligningen synes jeg blir helt feil.

Selvfølgelig blir det ikke feil å sammenligne dette! Det blir det samme som å si at det blir galt å teste en AMD64 mot en Pentium 4, siden AMD har 64-bit og Pentium 4 ikke har det.

Tja.. tester blir jo testet i 32bits windows og applikasjoner da, og siden amd 64 støtter 32bits fullt ut, så ser jeg ikke problemet med å sammenligne disse. Amd64 har vel ingen fordel i å være en 64 bits prossesor i vanlig windows xp med vanlige programmer?

Nei, men er det alle programmer som tar i bruk (støtter) Hyper-Threading da? :roll:

Lenke til kommentar
Jeg synes nå Amiga500-600-1200 i sin tid med Workbench var flere år foran WindowsXP med sin multitasking er nå. Og da snakker vi om "windows" basert OS fra 89.

På hvilken måte er Amiga bra på multitasking? Jeg har en Amiga 500 liggende, så jeg kan jo teste dersom du sier hvilke operasjoner den takler bra å kjøre samtidig.

Lenke til kommentar
Huff, grøsser når jeg hører windows og multi tasking. Linux, Unix og mac er jo flere år foran når det gjelder multitasking.

 

Men ditt problem kan nok løses med en raptor og noen GB minne. :p Vel og linux da.

Har faktisk en gb ram og en raptor som systemdisk :D Men litt skryt skal prosessoren min ha, den yter godt i spill :thumbup:

Lenke til kommentar
Huff, grøsser når jeg hører windows og multi tasking. Linux, Unix og mac er jo flere år foran når det gjelder multitasking.

 

Men ditt problem kan nok løses med en raptor og noen GB minne. :p Vel og linux da.

Linux er kort og greit ubruklig til mange ting.

Derfor er ikkje linux eit alternativ ein gang.

 

Selg maskina og kjøp deg ei intel maskin så blir du fornøyd.

Windows 64 kjem ikkje før du skal oppgradere neste gang uansett.

og den betaen som er ute kan du glemme... beta er beta...

 

Du skal jo ha drivere og slikt til den og.

 

Kanskje ikkje så mange som vil ha ei gammal amd maskin no, så du får nok ikkje så mykje igjen for den.

Lenke til kommentar

64-Bit Windows Ready for April?

According to reports, Microsoft's 64-bit edition of Windows XP may finally be ready for a retail release on April 24. The operating system, which has been in extended beta testing, will be released to manufacturing in March, sources say.

 

Intel also has said that it will be releasing its consumer line of 64-bit processors around that time, including the Celeron 64. But according to the company, the timing is purely coincidental. AMD has been shipping its 64-bit Opteron and AMD64 processors for consumers since last year.

 

Lenke til kommentar
Jeg synes nå Amiga500-600-1200 i sin tid med Workbench var flere år foran WindowsXP med sin multitasking er nå. Og da snakker vi om "windows" basert OS fra 89.

På hvilken måte er Amiga bra på multitasking? Jeg har en Amiga 500 liggende, så jeg kan jo teste dersom du sier hvilke operasjoner den takler bra å kjøre samtidig.

Har du en 500 liggende og har aldri forsøkt å kjøre flere operasjoner samtidig? hvilken kickstart og workbench kjører du på den. Selv har jeg for ca. 10 år siden, kastet både Amiga 500 og 1200(med intern 2,5HDD, ekstern 3,5" 560MB via slot-in modul og strøm fra serieport, CPU 50Mhz akksellerator kort med egen FPU og utvidet 8MB system minne) for snart 10 år siden.

 

Husker når jeg gikk fra BBS til aminett(amiga på internett) og brukte offline news readers etc. Samt at jeg kjørte p2p parallelport nettverk mot PC på jobben slik at jeg kunne laste ned fra 9600bps fastlinje og overføre til amiga. Kjørte den også såvidt på en PC monitor på slutten. Hadde alle spill liggende som floppy images som jeg mountet opp automatisk når jeg skulle spille. Husker ikke nå hva filutforskeren het, men den var meget kraftig og jeg Brukte REXX for å scripte hvordan den skulle spille musikk, starte spill, vise bilder osv.

 

Angrer litt på at jeg kastet dette, men jeg hadde aldri tid til å drive med det og til slutt tok det bare opp dyrbar plass i boden. Begynte å glemme hvordan ting fungerte etter en stund også samt at spillene begynte å bli vesentlig bedre på PC.

Men hadde jeg vært en dreven demo programmerer hadde jeg nok beholdt den. Jeg holdt meg til enkel basic programmering for div. nytteprogrammer. Lagde lotto og tippe programmer hvor jeg lastet inn statistikker, resultater osv osv med et pent grafisk grensesnitt. Var artig hehe.

 

Men tilbake til multitasking:

Jeg kunne styre prioriteten i 10 nivåer enkelt og greit, samt at den kjørte oppgaver samtidig ganske så pent. Scriptet store LZX/LZH komprimeringsjobber som stod og jobbet i bakgrunnen, mens jeg hørte på musikk og jobbet med bilder og leste fra BBS og div div. bare styrte prioriteten ettersom jeg ønsket via script og menygrensesnitt. Den klarte tom. å laste fra floppy drevet uten at "windows" hang slik den gjør i windows og på intel maskiner. Var ikke så ofte jeg gjorde det, var mest når jeg kjøre det fantastiske Xcopy programmet som kopierte 2 sidige HD floppies på kun sekunder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sitter på en athlon 64 og synes den er helt topp til windows, selv med ekstremt mange programmer oppe, har faktisk aldri opplevd noen som helst form for henging med dette systemet. Har prøvd p4 både med og uten ht og synes de blir mer som sirup, i hvertfall bare med en aplikasjon oppe, det fine med p4en med ht var at de måtte en del programmer til før den ble tregere, men min erfaring er at mn athlon 64 aldri ble tregere liksom.

 

Men jeg er litt intresert i å høre hva slags aplikasjoner dere har oppe når dere klager på atlhon 64 i windows, og hva dere har i resten av systemet i forhold til p4 systemene dere har prøvd.

 

Hvis det ene systemet sitter emd en raptor og det andre med en 5400rpms maxtor så er det klart det blir forskjell, og om man kjører tunge videoredigeringsoppgaver i bakgrunnen så er det klart at p4en blir bedre siden den faktisk er best på det området.

 

Hvis den ene maskinen har minne med timings på 2-2-2-6 og det andre har 3-4-4-8 (begge ddr 1), så blir det kjempe forskjell.

 

Men til alle som sliter med ytelsen i windows uasett plattform:

Kjøp en raptor og føl et mirakel!

Eller installer linux!

Lenke til kommentar

Har du en 500 liggende og har aldri forsøkt å kjøre flere operasjoner samtidig? hvilken kickstart og workbench kjører du på den. Selv har jeg for ca. 10 år siden, kastet både Amiga 500 og 1200(med intern 2,5HDD, ekstern 3,5" 560MB via slot-in modul og strøm fra serieport, CPU 50Mhz akksellerator kort med egen FPU og utvidet 8MB system minne) for snart 10 år siden.

 

Husker når jeg gikk fra BBS til aminett(amiga på internett) og brukte offline news readers etc. Samt at jeg kjørte p2p parallelport nettverk mot PC på jobben slik at jeg kunne laste ned fra 9600bps fastlinje og overføre til amiga. Kjørte den også såvidt på en PC monitor på slutten. Hadde alle spill liggende som floppy images som jeg mountet opp automatisk når jeg skulle spille. Husker ikke nå hva filutforskeren het, men den var meget kraftig og jeg Brukte REXX for å scripte hvordan den skulle spille musikk, starte spill, vise bilder osv.

 

Angrer litt på at jeg kastet dette, men jeg hadde aldri tid til å drive med det og til slutt tok det bare opp dyrbar plass i boden. Begynte å glemme hvordan ting fungerte etter en stund også samt at spillene begynte å bli vesentlig bedre på PC.

Men hadde jeg vært en dreven demo programmerer hadde jeg nok beholdt den. Jeg holdt meg til enkel basic programmering for div. nytteprogrammer. Lagde lotto og tippe  programmer hvor jeg lastet inn statistikker, resultater osv osv med et pent grafisk grensesnitt. Var artig hehe.

 

Men tilbake til multitasking:

Jeg kunne styre prioriteten i 10 nivåer enkelt og greit, samt at den kjørte oppgaver samtidig ganske så pent. Scriptet store LZX/LZH komprimeringsjobber som stod og jobbet i bakgrunnen, mens jeg hørte på musikk og jobbet med bilder og leste fra BBS og div div. bare styrte prioriteten ettersom jeg ønsket via script og menygrensesnitt. Den klarte tom. å laste fra floppy drevet uten at "windows" hang slik den gjør i windows og på intel maskiner. Var ikke så ofte jeg gjorde det, var mest når jeg kjøre det fantastiske Xcopy programmet som kopierte 2 sidige HD floppies på kun sekunder.

 

Du har nok vært litt mer "seriøs" i din bruk av Amiga enn det jeg var, spesielt siden du til og med brukte Amiga på internett. Du hadde også ganske bra spesifikasjoner på den ene Amigaen din. 50 MHz CPU er vel nesten 10 ganger raskere enn CPUen i min Amiga 500. Og du hadde 8 ganger så mye RAM som meg.

 

Jeg fikk Amigaen til konfen og brukte den mye i mange år, men nesten utelukkende til spilling. Det var Workbench 1.3 jeg hadde. Det var vel Amiga 1000 som brukte Kickstart den gangen...(før Amiga 600 og 1200 dukket opp).

 

Eneste oppgraderingene jeg hadde var 512 KB ekstra RAM (blant annet for å få med sambatrommene i Kick-Off II) + ekstra diskettstasjon (df1:). En kompis av meg hadde også ekstra diskettstasjon til sin Amiga, og jeg husker at vi koblet sammen både min og han sin diskettstasjon på hans Amiga for å være mer effektive i piratkopieringen av spill + at det var gøy å bare teste det. I Xcopy var det mulighet for å kjøre 4 diskettstasjoner.

 

Så tilbake til multitasking: Jeg husker at da vi prøvde å formattere 3 disketter samtidig, så gikk hastigheten betydelig ned, slik at det tok omtrent 3 ganger så lang tid som å formattere én diskett. Men vi sparte jo litt tid på at vi sjeldnere måtte starte ny formattering. Det ble forøvrig en del formattering siden vi hadde kjøpt flere hundre uformatterte disketter av typen "NoName".

 

Jeg hadde også en 10 meter lang nullmodemkabel som vi brukte til å spille F-16 Combat Pilot mot hverandre. Det var stor stas den gangen. :D

 

Hilsen Putin - som aldri kommer til å kaste Amigaen :love:

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...