j-- Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Er det fri sikt fra deg til noderommet? Du kan jo eventuelt prøve å finne ut om du kan "kjøpe linje" frem til radiomast, om det er noe sånt i tilslutning til noderommet. I så fall kan du kjøpe og montere radiolink. F.eks har vi et veldig fint sett her. Da slipper du gravinga i det minste, og hastighet/stabilitet på sånt utstyr som dette kan på ingen måte sammenlignes med Direct Connect og andre slike "5G"-utbyggere. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Tror nok totalkostnaden kommer til å bli relativt høy med den radioen der, når man legger til alle kostnader. Men absolutt, en spennende løsning opp til ~3-4km. Endret 2. januar 2014 av uGn Lenke til kommentar
minim Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Tror nok totalkostnaden kommer til å bli relativt høy med den radioen der, når man legger til alle kostnader. Men absolutt, en spennende løsning opp til ~3-4km. Helt riktig. Bare den antennen der kommer på 34113kr pluss frakt så la oss runde det av til 35000 så kan man legge til at det helt sikkert koster flesk å få skru den opp og knytte den til. Og det værste av alt er at når man har fått det opp så har man forsatt noe trådløst ræl som påvirkes av vær og som sikkert ikke liker lyn når det slår ned i den høye masten den er montert i. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Du kan få langt rimeligere trådløsustyr. Tipper dette jeg linker til her vil lett kunne nå mange mils avstand pga stor antennegain. Hastighet vil være inntil ca 150Mbit (praktisk stabil målt hastighet) 24/7/365. Men vil man være pessimist, så kan jo masten bli tatt av en tsunami og vulkanutbrudd... :-) UBIQUITI 34 DBI PARABOLIC ANTENNAhttp://www.dustinhome.no/product/5010517441/ubiquiti-34-dbi-parabolic-antenna/UBIQUITI ROCKETSTATIONM5http://www.dustinhome.no/product/5010517442/ubiquiti-rocketstationm5/ 1 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Og antenna er ekstra vanskelig å montere, pga. veldig liten åpningsvinkel Lenke til kommentar
minim Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Du kan få langt rimeligere trådløsustyr. Tipper dette jeg linker til her vil lett kunne nå mange mils avstand pga stor antennegain. Hastighet vil være inntil ca 150Mbit (praktisk stabil målt hastighet) 24/7/365. Men vil man være pessimist, så kan jo masten bli tatt av en tsunami og vulkanutbrudd... :-) UBIQUITI 34 DBI PARABOLIC ANTENNA http://www.dustinhome.no/product/5010517441/ubiquiti-34-dbi-parabolic-antenna/ UBIQUITI ROCKETSTATIONM5 http://www.dustinhome.no/product/5010517442/ubiquiti-rocketstationm5/ Hastighet er en ting, men hvordan er pingen på dette? Er det like ustabilt som vanlig wlan i hus? Der får man jo ustabil ping bare ved 5-10meter fri sikt. Grunnen til at jeg nevnte det med lyn nå var at i midten av desember slo lyn ned i utstyret deres og siden det så har vi kun hatt provisorisk linje i fra dem med ca. 40-50KB/s nedlastingshastighet så det var bare derfor Heldigvis betaler vi ikke for det Endret 3. januar 2014 av minim Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Det er klart at utstyr kan bli utsatt for lyn. Dette gjelder forøvrig all elektronikk. Man behøver ikke sette mikrobølgeantenner høyt oppe i luften. Har man fri sikt og rett utstyr, så vil man nå helt fram. Jeg antar at latency er mindre enn 1ms på en slik link, men at den vil øke dersom man presser båndbredden mye. På min wifi ligger jeg normalt på 1-2ms (PC -> router). Så lenge man har godt signal og ikke overfører store datamengder, så bør forsinkelsen være minimal. Endret 3. januar 2014 av Lars Dongeri Oppholdsnes 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Da har jeg vært i kontakt med radiosmalbånds leverandøren igjen og først fikk jeg bekreftet at jeg kunne få 50/50 til 5990 pr. måned før jeg fikk kontrabeskjed om at det var problemer med telelosji og at jeg ikke kunne få retningsbestemt antenne. Uansett så er det litt vel mye å betale 72000 i året. Da skal det ikke mye til før det lønner seg å legge den fiber kabelen for å få en permanent løsning Endret 13. januar 2014 av minim 1 Lenke til kommentar
Troxx Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 Er det mulighet for fri sikt kan du lage hele greia hjemme av gamle rutere (tips: helix antenne)... Kjøper du optisk fiber på ebay så koster det deg ca 1kr meteren.. Dette med SFP og annet er vel nevnt før.. Lenke til kommentar
MrZone Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Siden dette kommer til å bli dyrt UANSETT så kan jeg da bare dumpe denne: https://store.ubnt.com/airfiber.html airFiber5: 999$ 1 GBit 100km range (trenger 2) airFiber24: 1 497,5$ 1,4Gbit 13Km range (trenger 2) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) Spørs vel om en slik løsning gir stabile linjer, med tanke på regn og mye tåke og høy fuktighet. Husk også på pingtidene er nok ca like dårlige som trådløs forbindelse, men sikkert en del billigere. Ikke for å snakke om man må ha tilatelse fra post og teletilsynet for å sette opp slike, så det ikke skaper forstyrrelser mot andre signaler. Endret 17. september 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 LMH1: Nå er du nok inne på emner du ikke kan nok om, igjen. AirFiber på 24.05-24.25GHz går under "(22) Frekvensbåndene 24,0024,25 GHz" her:http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-01-19-77#KAPITTEL_2 Kan ikke se de er søknadspliktige. Ordentlige radiosamband over korte strekk (3km er kort) skal det ekstremt mye til for å få dårlig kvalitet over. Tåke/regn gir ikke utslag. Det er mye mer stabilt enn wifi, og responstidene er sub-ms. På jobb har vi noen 400Mbit radiosamband over mye lenger avstander enn 3km, og de er vell så stabile som fibersamband. Eneste gangene de går ned er når det er noe fysisk som dekker for sikten. 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Vel, ser ut som noen har prøvd dette Life After AirFiberMen tar nok tid før internetlevrandørene i heletatt vil vurdere slik, selv på steder der det ikke er lønnsomt med fiber, siden man må ha 2 enheter, der man ellers kunne kun ha trengt 1 hvis internet levrandørene hadde vurdert slik løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå