joebush Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Har nå fått vite at man kaller dette Leid Samband likevel, men at det er snakk om analog (rent kobberpar). Til tross for at begge husholdninger bruker samme sentral vil gjerne Jara at jeg betaler basert på avstand imellomg husstandene. Det ble 367+moms/mnd. :| Grunnen til at dette er helt på trynet er jo at, dersom husene er like ved hverandre eller 5km fra hverandre, så går jo kobberparene til sentralen der de kobles sammen. For at noen skal koble disse linjene sammen kommer etableringen på 3500-. :| Helt utrolig. Jeg prøvde å spørre om ikke dette var litt uheldig da disse prisene tydeligvis var basert på *vanlig* leid samband. Fikk ikke noe hjelp eller forståelse for mine argumenter om dette. Ringte til Telenor og kom frem til akkurat samme person som Jara satt meg over til. Jara er da vel eid av Telenor virker det som, og dette produktet selges av Jara. Prisen som Ranvik oppga var dersom husene er max 100m fra hverandre, da blir det kr.100+moms. Men ikke glem etablering på 3500 for at noen skal koble sammen kablene. Endret 27. oktober 2005 av joebush Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Det overrasker meg gang på gang hvor syke ideer det går an å ha. :!: Her er det dere trenger: http://www.hamachi.cc 1 Lenke til kommentar
joebush Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Det overrasker meg gang på gang hvor syke ideer det går an å ha. :!: Her er det dere trenger: http://www.hamachi.cc 5066486[/snapback] Dette er en eller annen type kvasi-VPN kobling. Det hjelper imidlerid ikke dersom man skal koble en venn sammen som ikke har internett. Endret 27. oktober 2005 av joebush Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Det er ikke bare Lyse som leverer fiber til privatkunder. SBB leverer også det samme. De har lagt fiberkablene via telefonstolpene 27km til hovedsentralen deres. Lenke til kommentar
ntec Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Ville bare si at siden den tid jeg startet denne diskusjonen, har det blitt bygd ut adsl i området her... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Veldig artig å se folk anslå priser på fiber Kort og greit .. Du vil aldri finne 3km fiber-patch, du vil aldri finne utendørs fiber-patch, du vil neppe finne en kabel på 3km. Størsteparten av utgiften vil alltid ligge i hvordan du skal få kabelen fra A til B. Skal du under asfaltert vei er dette dyrt. Skal du grave i kommunal eiendom kan du igrunn glemme det med en gang. Så sporer man litt av her .... Når det gjelder Lyse (og andre e-verk) så bygger disse opp stamnettet sitt mens de vedlikeholder/oppgraderer eksisterende strømnett. Den siste kostnaden fra stamnett og inn til kunden deler de på. Personlig tror jeg faktisk Lyse tjener mer penger pr kunde enn mange andre ISP'er som baserer seg på å videreselge jara-linjer da Lyse sitter igjen med alle pengene sjøl. Greit nok at de har mye trafikk ut av nettet sitt, men pga det nettet de har går veldig mye av trafikken innad i Lyse sitt eget nett. Lyse sin eneste virkelige "driftsutgift" er sin linje mot NIX. Ta en enkel kalkyle, Telenor selger 6mbit adsl til 500,- pr mnd. Det er ikke usansynlig at si f.eks 300,- av disse går til Jara så Telenor sitter kanskje igjen med 200,- pr 6mbits kunde. Si at Kundeservice og andre tjenester koster 25,- pr kunde som gjør at de kanskje sitter igjen med 175,- til å dekke ting som trafikk ut av nettet, oppgraderinger og utskifting av defekt utstyr. Lyse derimot tar 450,-. Minus 25,- i Kundeserviceutgifter og lignende og de sitter igjen med 425,- pr kunde (mao ~250% bedre inntjening enn Telenor). Kostnaden ved utbygging er minimal da denne gjøres i samband med oppgradering/vedlikehold av strømnettet og i tillegg så tjener Lyse penger på TV OG IP-Telefoni. Hvis man da tenker tilbake på de enorme overskuddene energiselskapene gikk med for et par år siden, så er det ikke usansynlig å tro at Lyse neppe lånte så veldig mye penger for å finansiere de oppstarten som ISP og dermed ikke har mye penger som går bort i nedbetaling av gjeld, samt de får sikkert litt penger spyttet inn vært år for å kunne fortsette utbyggingen. Lenke til kommentar
meitemark Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Ringte til Telenor og kom frem til akkurat samme person som Jara satt meg over til. Jara er da vel eid av Telenor virker det som, og dette produktet selges av Jara. Jara er den delen av Telenor som "eier" alt det tekniske og alle sentralene og ledningene. Akkurat det samme som at Bravida er alle montørene. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 Jara og Telenor Internett er vel begge eid av Telenor ASA, men det skal vel ikke være noen annen link mellom Jara og Telenor Internett bortsett fra samme eiere? Lenke til kommentar
mark Skrevet 23. desember 2005 Del Skrevet 23. desember 2005 leverandører som leverer franchise tjenester fra Lyse, deriblandt Haugaland Kraft, Sandefjord bredbånd, Vesterålskraft, Dalane Breiband, Hadeland Bredbånd, Nord-Trøndelag Elektrisitetverk (NTE), Sola Bredbånd, Bykle Energi og Lofotkraft, disse er også kjent som "Bredbåndsalliansen". Lenke til kommentar
minim Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Det blir en heftig necro av denne posten, men emnet passet så bra Nå, så mange år senere, hva koster det pr. meter for en utendørs fiber kabel som kan brukes på 3500m strekk? Utstyr til skjøting/terminering kan jeg nok få ordnet. Grunnen til at jeg spør er at jeg har bosatt meg i Hordaland (like utenfor Bergen) på et sted uten internet.. I 2014.. Det er på et gårdsbruk og dette ligger ca. 3500 meter i fra nærmeste sentral i følge kapaks. På gården er det to hus, men kun en linje inn i fra telenor å der er alle trådpar i bruk. En linje som er så lang er jo også i praksis ubrukelig så det er nesten ikke et tema å prøve å få frigjort et trådpar der. Jeg har pr. i dag 4/4mbit "5g" internet trådløst og dette virker kun når det vil og man får variable ping/hastighet etter dagsformen til utstyret. Jeg må derfor få ordnet meg fiber på et vis. Jeg har allerede kontaktet BKK som leverer Altibox i distriktet og tilbydd meg å legge kabelen for dem om de ga meg 3500meter med kabel og en minigraver til disposisjon, men jeg tror ikke de tok forespørselen seirøst av en eller annen grunn Jeg vurderer nå alternativer som å dekke kostnaden ved kabelen eller lignende, men jeg vet ikke helt hva de går med på av avtaler. Er det noen som har tips eller råd til hva jeg kan forsøke eller hvem jeg bør kontakte? Siden det er gravingen som er den store kostnaden i slike tilfeller så hadde jeg egentlig sett for meg at det skal være mulig å få det til forholdsvis rimelig om man kunne få ordnet gravingen på "dugnad", men det er sikkert mange fallgruver her som jeg ikke er klar over. En drømme løsning for meg var at BKK/Altiboks tok seg av søknader og alt papirarbeid og at jeg bidro med en egeninnsats på graving/terminering/spleising+endeutstyr i min ende, men jeg kan se at de muligens ikke er intressert i noe slikt. Noen innspill? Noen som tørr å gjette på en pris? 30-50-100-150k? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Jeg ville først prøvd å få trådløsutstyret du har i dag til å fungere. Jeg antar det er WIMAX du har og at du enten har marginal sikt eller lang avstand til basestasjonen. Det finnes paraboler som kan gi deg langt bedre signal på WIMAX enn de små antennene som kommer med utstyret. En forbedring på 10-15 dB er trolig forskjellen på de problemene du sliter med nå og en dønn stabil tilgang. Det er dessuten leverandører av WIMAX som leverer langt mer enn 4/4. I mitt nærområde får man f.eks 15/3Mbit. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg ville først prøvd å få trådløsutstyret du har i dag til å fungere. Jeg antar det er WIMAX du har og at du enten har marginal sikt eller lang avstand til basestasjonen. Det finnes paraboler som kan gi deg langt bedre signal på WIMAX enn de små antennene som kommer med utstyret. En forbedring på 10-15 dB er trolig forskjellen på de problemene du sliter med nå og en dønn stabil tilgang. Det er dessuten leverandører av WIMAX som leverer langt mer enn 4/4. I mitt nærområde får man f.eks 15/3Mbit. Vet ikke hva det er men det er levert av Direct connect. http://www.directconnect.no/privat/hva-er-5g/ Jeg har fri sikt til sentralen og jeg vil anslå at den er max 2km i luftlinje i fra meg. Jeg får nok 4/4 til de fleste tider, men langt i fra alltid og det er veldig variabel ping noe som gjør det relativt ubrukelig til spilling. Jeg vil tro at dette er noe jeg ikke kommer bort i fra så lenge det er trådløst. Om du tror en parabol kan gi meg mindre ping og mer stabil linje så kan jeg eventuelt prøve det, men tror uansett det blir et kompromiss i forhold til fiber :X Hvor kan man få kjøpt slikt? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Problemet er ikke selve fiberen (du kan ringe nexans eller andre elektrogrosisster og spørre på pris) kan tippe mellom 5 og 10kr/m for det strekket, å terminere fiber er ikke enkelt (lar seg gjøre, men det er noe herk, selv med utstyr) du må huske at du skal ha gravemelding på plass for hele strekket, samt godkjenning av internettleverandør for type kabel og at du får koble deg til når du er ferdig å strekke den. Dette lar seg gjøre, men tar litt tid. Lykke til Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hei Har holdt på en del med fiber og bygging av nett. Du får kjøpt 4km fiberkabel på trommel om du vil, pris ned mot 2-3kr/m eks mva Problemet er blåsingen av denne i mikrorør. Anbefaler maks 400 meter mellom hvert koblingspunkt ved bruk av 12/8mm mikrorør. Rør koster ca 2kr/m. Melbye, Wavin og GM plast produserer dette. Er også mulig å få kjøpt ferdig blåste rør med kabel i, men husker ikke makslengden på disse. Alt må graves ned, rør er ikke UV-bestandig og kabelen tåler ikke å ligge åpent. Hvert koblingspunkt trenger en koblingsboks til ca 500-1000kr. Her må fiber sveises sammen. Ikke å anbefale med så mange sveiser totalt, men det kan vel gå. Normen vi jobbet etter var 2db tap fra node til kunde/hus. Det du trenger å vite er trase for kabelstrekket, og hvilke tomter du blir liggende på. Er det veitomt? Kommunal grunn? Privat grunn? Hør med kommunen, og evt gravemelding.no. Skaff til veie eksisterende kabelkart fra e-verk og kommune. Dette skal du få påvist gratis (merkes med spray på bakken) Kabelstrekket bør også innmåles i etterkant, f.eks av Geomatikk eller tilsvarende. 1 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Er det ikke enklere å ta opp problemet med DC? Det er ikke noe problem å få bedre hastighet og bedre ping over trådløst. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hei Har holdt på en del med fiber og bygging av nett. Du får kjøpt 4km fiberkabel på trommel om du vil, pris ned mot 2-3kr/m eks mva Problemet er blåsingen av denne i mikrorør. Anbefaler maks 400 meter mellom hvert koblingspunkt ved bruk av 12/8mm mikrorør. Rør koster ca 2kr/m. Melbye, Wavin og GM plast produserer dette. Er også mulig å få kjøpt ferdig blåste rør med kabel i, men husker ikke makslengden på disse. Alt må graves ned, rør er ikke UV-bestandig og kabelen tåler ikke å ligge åpent. Hvert koblingspunkt trenger en koblingsboks til ca 500-1000kr. Her må fiber sveises sammen. Ikke å anbefale med så mange sveiser totalt, men det kan vel gå. Normen vi jobbet etter var 2db tap fra node til kunde/hus. Det du trenger å vite er trase for kabelstrekket, og hvilke tomter du blir liggende på. Er det veitomt? Kommunal grunn? Privat grunn? Hør med kommunen, og evt gravemelding.no. Skaff til veie eksisterende kabelkart fra e-verk og kommune. Dette skal du få påvist gratis (merkes med spray på bakken) Kabelstrekket bør også innmåles i etterkant, f.eks av Geomatikk eller tilsvarende. Takk for mye god informasjon. Det ser jo ikke så ille ut med de prisene egentlig. Om det er mulig å få til en avtale at de stiller med minigraver til disposisjon og ordner alle formaliteter så er det jo mulig å komme unna med under 50000 for dette. Om noen av de 8 andre husstandene i umiddelbar nærhet av meg er intressert i å knytte seg på så vil dette bli win-win for nettleverandøren skulle jeg tro Bokser: 10000kr Kabel: 12000kr Rør: 8000kr Diverse:10000kr Totalt :40000kr Er det ikke enklere å ta opp problemet med DC? Det er ikke noe problem å få bedre hastighet og bedre ping over trådløst. Har gjort det tidligere. Det er feil på alle de nye routerne jeg har kjøpt og trolig også kun dårlig nettverkskabel jeg har kjøpt De er ihvertfall raskt ute med å fraskrive seg ansvar som de fleste andre leverandører. Må få pressisere at jeg ikke er misfornøyd med DC, men med teknologien som blir brukt. Har du virkelig tro på at det kan bli bra? Jeg har til og med kablet cat-6 i huset fordi jeg er misfornøyd med trådløst nettverk lokalt og da snakker man bare om 6-7 meter rekkevidde så jeg er litt usikker på hele "5G" teknologien for å være helt ærlig. Jeg kunne tenkt meg stabil ping og er ikke stort mer kravstor en at den ligger på rundt 20-25ms. Problemet er ikke selve fiberen (du kan ringe nexans eller andre elektrogrosisster og spørre på pris) kan tippe mellom 5 og 10kr/m for det strekket, å terminere fiber er ikke enkelt (lar seg gjøre, men det er noe herk, selv med utstyr) du må huske at du skal ha gravemelding på plass for hele strekket, samt godkjenning av internettleverandør for type kabel og at du får koble deg til når du er ferdig å strekke den. Dette lar seg gjøre, men tar litt tid. Lykke til Jeg kan sikkert få gode priser på dette via jobben også, men akkurat nå er jeg 150km fra land, med begrenset med tid til å nøste opp i dette. Håpet var jo at nettleverandør kunne ta seg av gravemelding, godkjenning og alt det der. Regner med at det ikke er fort gjort og det er heller ikke jobben med det, men om det er mulig å komme unna med det til under 50k så er det nok verdt det siden jeg ikke har noen tro på at det vil bli bygget ut noe her på åresvis. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 kontakt ISP på nytt og gi beskjed om at du er villig til å se på å gjøre dette "privat" og spør om mulighet til å få hjelp med å få dette opp, de fleste ISP'er er villige til å hjelpe til såfremst det framkommer at det ikke blir de som skal betale hele kalaset. (Sånn som du har lagt det fram her, så virker det som om du er villig til å ta regningen OG arbeidet selv) da ser jeg egentlig ikke hvorfor det ikke skulle gå bra. Det som kan være litt kinkig er ofte hvis man skal over andre private tomter, men. Som sagt, ta deg tid til å ringe og snakke med ISP, eventuelt få info om hvor en slik forespørsel kan sendes i ISP'en sitt system. En annen ting å tenke på er å kontakte kommunen for å forsøke å få de til med hjelp til å kontakte ISP'en, er det oppegående folk der. Så er de flinke til å spille på sin egen PR og kan kanskje tilogmed komme med driftsmidler til dette. Å få overskriften i lokalavisen "kommune hjelper sine inbyggere med å få fremtidens internett" er ofte populært. Få også frem for ISP'en at du har regnet på dette og kommet til en pris på dette på ~40K pluss og du ser på dette som en god investering. Får du ett ok, så kan det jo være greit å gå til noen av de andre, må man ut med 4-6K så er jo ikke dette så ille, hadde du i tilegg klart å få på plass både TV og internett via fiberen, så hadde det kanskje sukret tilbudet nok til at det var enklere å "svelge" for de andre (bare ett tips) Ps: Grunnen til at de muligens ikke tok deg seriøst er at svært få av de som legger kabel har egne gravemaskiner, de leier gjerne folk til å grave for seg. (iallefall av de prosjektene jeg har sett der det har vært lagt kabel/fiber etc. her) altså har de måttet leie inn en gravemaskin til deg til ~1000 kroner pluss hver dag, uten å vite hvor lenge du eventuelt trengte den. (for gravemaskin, så ville jeg heller ha snakket med kommunen) 1 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Har selv en 6,5km trådløs link hjem til meg selv, med ~75mbit og stabilt 5ms ping til VG. På "5G" som DC kaller det. Ville prøvd å kontakte DC på nytt og høre om det er mulig å få satt opp en dedikert link hjem til deg. Endret 2. januar 2014 av uGn 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 To km og fri sikt burde jo gi stabil linje. Så lenge antennen er utendørs bør det være stabilt 4/4. Ville tatt dette opp med DC. Hvis det er indikasjon på signalstyrke, så bør den sikkert ligge godt over 50% på den avstanden. Spørsmålet er om det kan ha noe med overbooking av basestasjonen å gjøre, men du burde uansett ikke droppe ut. 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 kontakt ISP på nytt og gi beskjed om at du er villig til å se på å gjøre dette "privat" og spør om mulighet til å få hjelp med å få dette opp, de fleste ISP'er er villige til å hjelpe til såfremst det framkommer at det ikke blir de som skal betale hele kalaset. (Sånn som du har lagt det fram her, så virker det som om du er villig til å ta regningen OG arbeidet selv) da ser jeg egentlig ikke hvorfor det ikke skulle gå bra. Det som kan være litt kinkig er ofte hvis man skal over andre private tomter, men. Som sagt, ta deg tid til å ringe og snakke med ISP, eventuelt få info om hvor en slik forespørsel kan sendes i ISP'en sitt system. En annen ting å tenke på er å kontakte kommunen for å forsøke å få de til med hjelp til å kontakte ISP'en, er det oppegående folk der. Så er de flinke til å spille på sin egen PR og kan kanskje tilogmed komme med driftsmidler til dette. Å få overskriften i lokalavisen "kommune hjelper sine inbyggere med å få fremtidens internett" er ofte populært. Få også frem for ISP'en at du har regnet på dette og kommet til en pris på dette på ~40K pluss og du ser på dette som en god investering. Får du ett ok, så kan det jo være greit å gå til noen av de andre, må man ut med 4-6K så er jo ikke dette så ille, hadde du i tilegg klart å få på plass både TV og internett via fiberen, så hadde det kanskje sukret tilbudet nok til at det var enklere å "svelge" for de andre (bare ett tips) Ps: Grunnen til at de muligens ikke tok deg seriøst er at svært få av de som legger kabel har egne gravemaskiner, de leier gjerne folk til å grave for seg. (iallefall av de prosjektene jeg har sett der det har vært lagt kabel/fiber etc. her) altså har de måttet leie inn en gravemaskin til deg til ~1000 kroner pluss hver dag, uten å vite hvor lenge du eventuelt trengte den. (for gravemaskin, så ville jeg heller ha snakket med kommunen) Takker for gode tips Tenkte egentlig ikke over det med gravemaskin, men det kan jeg jo altids prøve. Har selv en 6,5km trådløs link hjem til meg selv, med ~75mbit og stabilt 5ms ping til VG. På "5G" som DC kaller det. Ville prøvd å kontakte DC på nytt og høre om det er mulig å få satt opp en dedikert link hjem til deg. Selv i dårlig vær? Hvilken kostnader snakker vi om da? 10000kr/mnd? Her betaler jeg nå den latterlige sum av 600kr for 4/4mbit og 800kr for 6/6mbit. Til sammenligning kan jeg få 60/60mbit for 549kr og 100/100mbit for 849kr om man tar investeringen på å få lagt frem en kabel. To km og fri sikt burde jo gi stabil linje. Så lenge antennen er utendørs bør det være stabilt 4/4. Ville tatt dette opp med DC. Hvis det er indikasjon på signalstyrke, så bør den sikkert ligge godt over 50% på den avstanden. Spørsmålet er om det kan ha noe med overbooking av basestasjonen å gjøre, men du burde uansett ikke droppe ut. Det kan godt være. Jeg vet at det har vært snakk om at andre ikke har fått bli kunder hos dem fordi sentralen er full nå. Uansett så er jo 4/4 ikke så altfor mye, men det å oppgradere til 6/6 koster meg 800kr/mnd. Synst det er surere å betale 10k i året for noe så lite som 6mbit om alternativet kan være å få fiber og "tjene inn igjen" en 40k investering på bare fire år. Dette om man ser bort i fra mnd kostnaden på den nye linjen siden jeg da betaler omtrent det samme som i dag, men får et mye raskere nett og en mer stabil linje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå