xcomiii Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Jeg jobber hos en bedrift som bla legger fiber og leverer bredbånd. Å legge fiber til privatpersoner, er i utgangspunktet dødfødt. Nesten ingen har råd til det og vi får masse spørsmål hver dag om fol som vil ha fiber rett hjem. Bare prosjektering i forkant, tar litt tid (og penger). Vi prøvde i begynnelsen å være snille med å regne ut og prosjektere, men 99% trakk seg etter prosjekteringen når de fikk vite kostnadene. Ny fiber legger vi bare til bedriftskunder som garantert kommer til å betale for seg, mange bedriftskunder trekker seg også når vi kommer med et kostnadsoverslag. En steinrik kar på sørvestlandet, betalte faktisk for 4 km med fiberkabel rett hjem. Kostnad: 843 000,- Men sånne kunder får vi bare en gang hvert 10 år Lenke til kommentar
huber Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Har selv trådløst nettverksforbindelse med noen 4 km unna. Dette bruker jeg til internettforbindelse hjem til meg da bredbånd ikke er utbygd her. Dette fungerer utmerket. Anlegget er til salgs da jeg får fiber innlagt om 3 uker. Lenke til kommentar
melsom Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Jeg jobber hos en bedrift som bla legger fiber og leverer bredbånd. Å legge fiber til privatpersoner, er i utgangspunktet dødfødt. Nesten ingen har råd til det og vi får masse spørsmål hver dag om fol som vil ha fiber rett hjem. Bare prosjektering i forkant, tar litt tid (og penger). Vi prøvde i begynnelsen å være snille med å regne ut og prosjektere, men 99% trakk seg etter prosjekteringen når de fikk vite kostnadene. Ny fiber legger vi bare til bedriftskunder som garantert kommer til å betale for seg, mange bedriftskunder trekker seg også når vi kommer med et kostnadsoverslag. Å da har du ikke tatt Lyse med i betraktning? Dem leverer fiber til privatpersoner. Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Selve fiberkabelene er ikke så dyr, men når man må grave osv blir det DYRT! Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 At Lyse har valgt å gjøre dette vel og bra, men de har jo sinnsyke kostnader tilknyttet utbygging. Pluss at utenlandstrafikken har gått i taket siden de begynte med fiber til privatkunder, og utenlandstrafikk betaler faktisk ISP i volum, altså MB. For å ikke snakke om at utstyret som står i core nettet blir mye dyrere når det skal takle flere Gb kontra et par hundre Mb. Men for all del, så lenge de tror de tjener penger, greit nok for meg Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Å da har du ikke tatt Lyse med i betraktning? Dem leverer fiber til privatpersoner. 5052553[/snapback] Lyse leverer bare fiber til privatpersoner hvis så og så mange husstander innenfor et vist område kobler seg på. Greit nok å legge 3km kabel hvis du kan få flere kunder på det, men 3km kabel til en person Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Lurer litt på hvorfor Lyse er de eneste som leverer fiber til privatkunder, til adsl-pris. Hvis det er lønnsomt burde jo flere hive seg på.. I bergen for eksempel Og for de som enda ikke har forstått at dette prosjektet var dødfødt i utgangspunktet og fremdeles regner på hvor mange hundre tusen dette kommer til å koste de 8 guttene på 14 år som trodde konfirmasjonspengene skulle betale lokalt fibernett, og at de bare kunne grave ned kabelen med spadene fra sandkassen, og ikke forsto at det faktisk ikke er sånn det fungerer, så ta en bolle Endret 24. oktober 2005 av bo1e Lenke til kommentar
melsom Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Lurer litt på hvorfor Lyse er de eneste som leverer fiber til privatkunder, til adsl-pris.Hvis det er lønnsomt burde jo flere hive seg på.. I bergen for eksempel BKK bygger ut fiber til privatpersoner i bergen Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 25. oktober 2005 Del Skrevet 25. oktober 2005 Ja det har du helt rett i. Men jeg kjenner ikke en sjel som har anledning til å koble seg på. Vet om flere i Stavanger/Sandnes som får fiber, så det virker som utbredelsen der er litt større. Hører aldri snakk om BKK sitt opplegg men glade Lyse-brukere er det overalt Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Lyse legger først og fremst fiber i områder hvor strømnettet skal oppgraderes... mange gamle kabler som skiftes ut, og skifte fra luft til jord. I tillegg har lyse også lagt gassnett som også har åpnet en del grøfter og mulighet for å legge stamnett for fiber. Men det rare er egentlig at de har fokusert på eneboliger, istede for blokker og leilighetskoplekser. Greit nok, de bygger ut i nye byggefelt, men se f.eks. på blokker... må da være billigere å legge der enn å grave til hvert hus. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Lurer litt på hvorfor Lyse er de eneste som leverer fiber til privatkunder, til adsl-pris.Hvis det er lønnsomt burde jo flere hive seg på.. I bergen for eksempel BKK bygger ut fiber til privatpersoner i bergen 5055897[/snapback] Nja, nesten riktig. De legger ut fiber til et borettslag, og derfra og ut til hver enkelt leilighet går det som regel på vanlig cat5e kabel. Lenke til kommentar
MeG^ Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 hei eg jobbe med fiber på jobben på Haugaland Kraft. Med single-mode fiber kan du strekke opp til 100km uten noen form for forsterkning. media-omformere får du på www.komplett.no til drøye 1000kr, men disse kan bare sende 20km, men d er langt nok for deg. CNet CFC-22CS 100base Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 har sjekket litt priser på utstyr i vær ende. 3 eller 4 litt forsjelige løsninger 1. Mediaconverter, Gigabit media converter, RJ-45/SC, SM 1310nm, 10km. pris 2500kr 2. modul i switch, GBIC 1000mbit SC SM, 20 km pris 1000kr (minigbic er samme pris bare det 10km) 3. fiber netverks kort (orker ikke sjekke siden er liksom kune for 1 pc, ca pris 1500-2000kr) 4. litt off topic: leie kobber par til 100kr mnd og 2stk vdsl modem til 1500kr pr modem speed: 5mbit/5mbit Lenke til kommentar
joebush Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 (endret) 4. litt off topic: leie kobber par til 100kr mnd og 2stk vdsl modem til 1500kr pr modem speed: 5mbit/5mbit 5064157[/snapback] Lurer litt på dette... Hvor finner du prisen og akkurat hva gjelder det? Begge sider? Samme sentral? Gjerne link til produktsiden. I tillegg, hvor har du det at VDSL-modem kan direkte kobles? Jeg trodde nemlig at de trengte termineringsutstyr på lik linje som ADSL (DSLAM). Endret 26. oktober 2005 av joebush Lenke til kommentar
cazper_no Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 (endret) 4. litt off topic: leie kobber par til 100kr mnd og 2stk vdsl modem til 1500kr pr modem speed: 5mbit/5mbit 5064157[/snapback] Lurer litt på dette... Hvor finner du prisen og akkurat hva gjelder det? Begge sider? Samme sentral? Gjerne link til produktsiden. I tillegg, hvor har du det at VDSL-modem kan direkte kobles? Jeg trodde nemlig at de trengte termineringsutstyr på lik linje som ADSL (DSLAM). 5064175[/snapback] Zyxel har VDSL (eller kanskje det var SHDSL) modem som ikke trenger termineringsutstyr i sentralen, men kan kobles direkte fra modem til modem. Husker ikke helt hvilken model det er, men du finner den på www.zyxel.no Får å leie en kobberlinje fra punkt til punkt må du ta kontakt med telenor. Tror ikke priser på dette ligger ute på nettet. Endret 26. oktober 2005 av cazper_no Lenke til kommentar
jevel Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Jeg jobber sammen med et firma som ruller ut fiber i stor skala, og hos dem regnes kostnaden ved kabellegging til å være ca. 200,- per meter eks. endeutstyr. Som sagt over er selve kabelen det billigste i prosjektet. Det er graving og endeutstyr som driver opp prisene. -KJ Lenke til kommentar
joebush Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Får å leie en kobberlinje fra punkt til punkt må du ta kontakt med telenor. Tror ikke priser på dette ligger ute på nettet. 5064222[/snapback] Vet du hva produktet heter? Anser at jeg ikke får særlig hjelp uten at jeg ber om riktig tjeneste. Lenke til kommentar
cazper_no Skrevet 26. oktober 2005 Del Skrevet 26. oktober 2005 Får å leie en kobberlinje fra punkt til punkt må du ta kontakt med telenor. Tror ikke priser på dette ligger ute på nettet. 5064222[/snapback] Vet du hva produktet heter? Anser at jeg ikke får særlig hjelp uten at jeg ber om riktig tjeneste. 5064291[/snapback] Vet ikke hva det heter, ring Jara på 08300. Er ikke sikker på om produktet selges til privatpersoner og tror det kun er mulig for personer koblet innenfor samme telefonsentral i telenor sitt nett. Hvis det er lengre distanser må man benytter Jaras Digitale aksesser for punkt til punkt samband: http://www.jara.no/produktlosninger/produk...idesamband.html Lenke til kommentar
joebush Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Det antok jeg da man ellers måtte leie linjer imellom sentraler. Og det koster. Skal høre med de. Interessant tankegang å koble seg opp mot venner eller familie i området- Lenke til kommentar
kamikaze666 Skrevet 27. oktober 2005 Del Skrevet 27. oktober 2005 Men det rare er egentlig at de har fokusert på eneboliger, istede for blokker og leilighetskoplekser. Greit nok, de bygger ut i nye byggefelt, men se f.eks. på blokker... må da være billigere å legge der enn å grave til hvert hus. 5062668[/snapback] Hos meg har de lagt inn i blokk, 2stk for å være nøyaktig. Og her tok Lyse på seg kostnadene med innstallasjonen hvis alle i blokkene sa ja til lyse fiber. De kom og med spesial tilbud til på internett, telefoni, og tv til alle beborene. 619kr mnd for hele pakka, internett, telefoni, og tv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå