Azton Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Fiber i seg selv er ikke dyrt å produsere, det er jo billige materialer det blir laget av. Det som koster er utstyret i endene. Du må jo nesten legge den i ei grøft, og grave grøft 3km er ikke akkurat unnagjort på en dag Lenke til kommentar
fredster Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Fikk et noe difust svar, men kort fortalt så sa han dette: "Den som har den laveste prisen på fiber hos oss betaler ca. 7,45 pr. meter, avhengig av kursen på Euro. Uansett så er dette kun ca 5 % av kostnadene !!" Han sa også at slikt MÅ graves ned.... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg pleier ikke å være negativ, men til dette fiberprosjektet sier jeg bare LYKKE TIL! Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 kanskje det er billigere og ringe, Host hark, TeleNor/Bravida og LEIE linja!? Catch leverer jo f.eks 100/1000mbit CityLan/nextCity/city2city... eller no sånt Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Eller spørre om du kan få heftig internettlinje og spleise med naboen, så kan begge sider gjøre det. Da trenger bare delene å knyttes sammen. Er ganske mye adslgreier ute på markedet nå til en ikke alltid for høy pris. (kommer helt ann på hvor du bor) Lenke til kommentar
Booz Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hva med trådløst nett? Evt kjøpe en wlan forsterker fra usa og noen antenner så duger vel d, vist di ikke har fjell mellom seg da :/ Lenke til kommentar
meastp Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Dette virker som et dødfødt prosjekt, spør du meg. Tror nok trådløse biquad-antenner i parabol er den beste, og eneste løsningen her. (Med mindre du har en sjenerøs millionær-venn, da Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Wow, litt av noen priser som kommer opp her. Med de siste pris-overslagene her saa regner jeg med at det er billigere for VPN over DSL, eller traadlost nettverk. Vil heller sattse paa det siste, der to parter har rettnings-orientert antenne. en i hver ende, mens naboen kobles inn til antenne-naboen med en TP kabel. Bare et forslag. Frankie Singapore Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Vel, du må kjøpe et fiber patchepanel også.. Koster et par tusen bare det.. Trur nok ikke du har råd til 3000 meter fiber Kordan kan du vite saldoen på kontoen hans? Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg kan forhøre meg litt med "fiber-ansvarlig" på jobben hvis jeg får tid. Når det gjelder såpass som 3 km, så er det ikke bare-bare å få lagt dette på en skikkelig måte, uten å forsterke signalene. Det er klart dette er mulig, men det tar tid og det KOSTER ! Eksempel fra et prosjekt i Molde: Avstand: 2910 m Kostnad fiber i grøft: 738 200 Kostnad fiber i stolper: 635 800 Bruk av eksist. rør: 553 400 Med de prisene kan dem like godt bygge ett nytt hus o stille opp maskinene dems i =P Lenke til kommentar
slipknot_fan Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Øh... fiber kan da vel ikke være så dyrt? Lykke til! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Fiber ER billig, men det er det som skal være i hver enda av kabelen som er dyrt. Driver med dette av og til på jobben, og en konnektor som du trenger 4 av koster rundt 100 (slipefrie). Så kommer overgangene fra Fiber, enten ved overgang til cat 5 kabel, eller direkte kort i PC så koster dette fort en del hundrelapper for billigste. La opp ett anlegg på Skøyen for 3 år siden, hvor vi la opp til sammen 27000 meter med dobbel Cat 7 (slik den skulle være siden standarden ikke var helt satt enda). I hver enda ble det brukt skjermede Cat 6 konnektorer (totalt nesten 3000). De som skulle inn i kontorene fikk overslag på forhånd om av ett fiber anlegg ville bli en god del billigere enn dette. Men de avslå siden de akkurat hadde oppgradert halvparten av PCene med nye nettverkskort. Lenke til kommentar
1955 Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Kabelpris er aldri avgjørende . Prisen på legging er derimot svært avgjørende. Over så store avstander brukes gjerne trekkerør med trekkekummer hver 500m. I tillegg legges peiletråd/peilekabel. Anbudspris vil nok være nærmere en hel . Dersom grunnforholdene er egnet kan trekkerør/kabel pløyes ned med kabelplog. Får dere gravd ned kabelen selv kan drere leie ut ledige fiber til Telenor. Nødvendige løyver må inhentes. Håper renta holder seg lav. Lenke til kommentar
P4F Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hvis det ikke trengs hastigheter over 100Mbit/s er det bare å kjøpe single modus kabel. En G24 (24 leder) kabel koster mellom 20-30kr pr m. Kanskje du får et par eller to pars kabler en del rimligere. I hver ende er det bare å bruke 100Mbit/s FX-UTP media konvertere for SM. Disse koster rundt 1500-2000kr + mva pr stk. Rekkevidde er 15km. Konektorer koster noen hundre kroner + arbeid (Bravida eller noen fikser dette) Men det er vel en del som lurer på hva slags terreng denne kabelen skal legges i ? Er det "line of sight" så kan et trådløst nett etableres for under 10.000,-kr Summen kan halveres hvis en bygger antennen selv som noen her har gjort. Men hva slags strålingsfelt den har og hvor mange db gain den gir er jo et spørsmål. Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 (endret) Du kan prøve hos General Cable de har et stor utvalg og bra priser på disse kablene. Ta og ring dem...tlf. finner du på nettsiden deres :www.generalcable.no Endret 4. februar 2005 av cmf_Tiger Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 graving av fiberkabel er ein gøy jobb der er akkurat som å pakke opp ein julegave Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 ville ha begynt å sjekke prisene på et heftig trådløstnett. Send en epost til wlansupply.no for å høre hva dem mener. De kan sikkert komme med noen forslag som kan få dere på gli. For et par år siden var jeg med å satte opp et slikt wlan som rakk i underkant av en mil i luftlinje og på den tiden kostet det rundt 10k, og prisene har endret seg vesentlig etter det! Lenke til kommentar
Solarstone Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...njer&VareID=202 Vet det er gammel post, men denne burde da holde? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 (endret) dere kan koble dere på hoved-nettet til norge, mener å huske at en bekjent av meg betalte 50 000 for dette en gang, men da var det snakk om en liten bedrift med STORE servere da, vet ikke hvordan dette er med private... Endret 21. oktober 2005 av aklla Lenke til kommentar
Pondi Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Fiberen i slike store prosjekter er billigt, det er derimot utstyret i hver ende og legging av kabel som koster. Jeg ville tatt kontakt med hovedleverandøren av kraft i kommunen. De legger ofte opp fiberkabler i nye jordingskabler. Muligens du kan leie et par av dem på strekket du trenger. Kommunen har også fiberstrekk mellom seg. Dere kan muligens snakke med dem men dette virker litt i løse luften.... Det og legge fiberstrekk for privatpersoner på 3km er dyrt og jeg vil si dette er et prosjekt som henger i løse luften.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå