Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3000 meter fiber patch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du får kjøpt en så lang fiber i butikk, kanskje prøve hos en produsent, f.eks Nexans, Alcatel, de vet sikkert hvor du kan få tak i.

Men de er nok ikke patchet, så det må du nok fikse selv, Ditt lokale everk kan sikkert hjelpe også.

Lykke til :)

Endret av DDuck
Lenke til kommentar

Fiberkabel er ikke så dyrt som dere kanskje tror. Det er bare at butikkene tar en enorm avanse. Pappa jobber hos Nexans, sjøkabelen de produserer der er billigere per meter enn hva lampettledning koster hos NTE (Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk). Tipper faktisk at NTE tar en 800-900% avanse.

Problemet er at du er en privatperson, og du kan derfor få problemer med å få en bra pris.

Lenke til kommentar

Dere som lurer på hva jeg skal bruke den 3000meterskabelen til:

Vi er en gjeng ungdommer, over 10 personer, som skal linke med hverandre.... (vi bor i to grupper 3 km unna hverandre)

Tørr jeg virkelig spørre ca pris for denne kabelen?

Lenke til kommentar

Elfa selger for 10,80,- per meter (hvis du kjøper over 100 meter). Dette er kabel ment for innendørsbruk og til små lengder. Tipper kabel til utendørsbruk faktisk er litt billigere. Orker ikke å lete etter det.

Du må huske at du trenger et fiber-patchesett, fibermoduler for svitsjer etc etc. Fibersvitsjer er ikke så dyrt det lengre, men når vi snakker om slike store kvanta så blir det fort noen kroner.

Får du lov av kommunen til å legge fiberkabel da? Den bør nesten graves ned.

Jeg ville heller sett på muligheten med et kraftig trådløstnettverk. Kjøp noe fra Cisco eller noe slikt. Rettningsstyrte antenner.

Lenke til kommentar
Darth Kjell: siden du har en far som jobber hos nexans: har du noe peiling på pris??

Det er ingen problem med bedrift... kan bestille via jobben til pappa... :p:thumbup:;):D

Pappa jobber på Nexans i Namsos. De lager ikke fiber der :(

Uansett, IKKE kjøp fiber fra en vanlig butikk. Skal du ha så mye, bør du ikke betale mer enn 5,- per meter.

Lenke til kommentar

Tipper du vil kunne få den ned til 5 kr metern med slike lengder. Men du kan ikke legge den billige varianten rett i jorda, da vil den rives i stykker ved første frost. Så du MÅ bruke ute kabel, som er en del dyrere. Disse kan jeg også garantere IKKE leveres så lange lengder, tipper du får tak i 1000,- tromler. Men skjøting er da mulig, og ved ordenlig skjøting så vil ikke tapet være noe.

Men hvordan har du tenkt å gjøre dette i praksis, grave for hånd? Det er vel ikke bare å legge en slik kabel her og der som man selv vil. Med en gang noen myndigheter får snurten i dette vil den bli fjernet med en gang, og på deres regning.

Tipper det fort blir billigere å kjøpe en PC til ekstra for å ha stående hos hverandre. Da slipper dere i hvertfall å kople opp og ned hver eneste gang.

Men uansett LYKKE TIL.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg en 3000 meter lang fiber patch nettverkskabel...

Noen som vet hvor jeg får tak i en sååå lang kabel??

Og hvor får jeg kjøpt en så lang kabel til billigst mulig pris?

(jeg vet at 3000 meter er litt langt)

Du kan sjekke med disse:

FOSS

Leteng as

MEN, en ting skal være sagt, og det er at du her ryker inn i en verden av interessante problemer....

3km er nemlig langt over hva spec'en på multimodekabel er god for. Ved gigabit hastighet er denne grensen 550m på 50/125 kabel. Du må derfor bruke 9/125 kabel (singlemode) Jeg kjenner ikke til hvorvidt selve kabelen er dyrere i 9/125 enn 50/125, men endeutstyret er iallefall dyrere. Første mediakonverter jeg fant fra 1000baseT til 1000baseLX kostet 6500.- For short-range (550m) koster de ca. 2000,-

Utendørskabel skal tåle en trøkk, og er en god del dyrere enn innendørskabel. Jeg tviler også på at du får utendørskabel med bare ett par, noe som igjen vil fordyre prosjektet.

Du vil også måtte kjøpe kabelen ferdig terminert da termineringsutstyret koster for mye.

Jeg ville nok heller satset på en eller annen form for trådløslink...

Biffo

Lenke til kommentar

Jeg er litt spent på å høre hvordan dette går, men det høres ut som en tøff jobb, med gravemeldinger og plantegninger.

Kanskje dere kan leie plass i eksisterende rør?

Dersom det er mulig å få sdsl eller liknende hos dere vil det GARANTERT være billigere å sette opp en vpn-løsning, som burde virke mer enn tilfredsstillende for det meste..

Lenke til kommentar

Den største kostnaden her er kanskje gravingen. Graving og drenering er bitchy. Kravde en 20 meters fibergrøft da jeg var lærling. Tre stykker var vi, tok en evighet. Etter det fikk vi en lokal entrepenør til å grave en 400 meter lang grøft. De brukte mye kortere tid på 400 meter enn hva vi brukte på 20 meter.

AndersT2 hadde jo et genialt forslag. Kjøp flere PCer. Kjøpe en Shuttle-boks og en 17" LCD-skjerm. Kjør det til kompisen din hver gang dere skal spille.

Lenke til kommentar

Jeg kan forhøre meg litt med "fiber-ansvarlig" på jobben hvis jeg får tid. Når det gjelder såpass som 3 km, så er det ikke bare-bare å få lagt dette på en skikkelig måte, uten å forsterke signalene. Det er klart dette er mulig, men det tar tid og det KOSTER :dribble: !

Eksempel fra et prosjekt i Molde:

Avstand: 2910 m

Kostnad fiber i grøft: 738 200

Kostnad fiber i stolper: 635 800

Bruk av eksist. rør: 553 400

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...