Jørnan Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Er GPRS gratis om jeg ikke gjør noe? Har forstått det sånn at wap betaler du pr minutt, men GPRS betaler du for mengden data. Er det riktig? I såfall, med Djuice abbonebent, hvor mye koster det pr kb? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Ja, du betaler kun pr. kb som blir lastet ned! Med Djuice tror jeg det er 100 kr. mb, altså dyrt! Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 100kr mb! Det er 10kr kb. Kan det stemme da? Lenke til kommentar
tbone Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Prisen ble endret 01.02: For vanlig surfing vil prisen være på 20 kr per MB man overfører, som ikke er helt ulikt det Telenors kunder har betalt for å gå på internett før. Man vil imidlertid aldri betale mer enn 30 kr per dag, som betyr at de mest aktive brukerne har en svært god pris å forholde seg til. Link Lenke til kommentar
yeahdude Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 100kr mb! Det er 10kr kb. Kan det stemme da? nei heldigvis stemmer ikke dette, fordi 100 kr pr MB blir 10 ØRE per kb...men fortsatt synes jeg dette er alt for dyrt...samme med netcom youngtalk også Lenke til kommentar
Kridal Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvor mye koster det f.eks å åpne en vg side å lese en artikkel da?? (med gprs) Lenke til kommentar
Freesbee Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvor mye koster det f.eks å åpne en vg side å lese en artikkel da?? (med gprs) Hvis KB prisen er 10 øre og forsiden på VG er ca 1 MB så koster bare det ca 100 kr. Ikke billig mao.... Lenke til kommentar
rag-fo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) Hvor mye koster det f.eks å åpne en vg side å lese en artikkel da?? (med gprs) Hvis KB prisen er 10 øre og forsiden på VG er ca 1 MB så koster bare det ca 100 kr. Ikke billig mao.... Dette er jo det reneste tøv... Det er jo ikke slik man bør bruke GPRS.... Man kan f eks stille telefonen til ikke å vise bilder og dermed få opp oversikten over artiklene på VG. Så trykke for en av dem, og lese artikkelen. Eller trykke for "siste nytt"....og så lese artikkelen der. Når siden så er lastet, så har kilobitene løpt og man kan lese i ro og mak. Koster 10 øringer. Personlig har jeg lest de viktigste artiklene fra utlandet, et par ganger om dagen i 3-4 dager, uten at det har kostet så mye. Jeg har f eksempel vært inne og sjekket min e-post, samt sjekket overskriftene på et par aviser hjemme.Kostnad Ikke mange kronene....(Avhengig av nettverk) Her hjemme har kostnaden for dette vært på 50 øre til 1 kr. En artikkel uten bilder kan heller måles i 10 øringer....ikke kroner. Med bilder er det naturligvis en del dyrere. Men ikke så dyrt som det blir påstått. Men hvor får Dere disse kb prisene fra? Jeg har Talkmore og betaler 1.5 øre pr kb. Mobyson tar under et øre?????? Det blir jo bare 10 - 15 kr pr mb???? Endret 3. februar 2005 av rag-fo Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 en skikkelig webside er på 3-400kb 40kr siden det. Jeg har mobyson og betaler 4 kr som er litt mer ok. Men det greieste er nok å wappe eller noe når det er så dyrt. Lenke til kommentar
Mistar Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 det er jo bare å laste seg opp med gsm istedet dersom du skal surfe. Da betaler du pr minutt istedet. Dersom du bruker gprs, bør det være på wap, eller kun for nedlasting av mindre mail (tekstfiler)...... imo Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Prisen ble endret 01.02:For vanlig surfing vil prisen være på 20 kr per MB man overfører, som ikke er helt ulikt det Telenors kunder har betalt for å gå på internett før. Man vil imidlertid aldri betale mer enn 30 kr per dag, som betyr at de mest aktive brukerne har en svært god pris å forholde seg til. Link Er ikke dette bare for de som har 3G-abonnement ? Lenke til kommentar
rag-fo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 (endret) det er jo bare å laste seg opp med gsm istedet dersom du skal surfe. Da betaler du pr minutt istedet. Dersom du bruker gprs, bør det være på wap, eller kun for nedlasting av mindre mail (tekstfiler)...... imo Dette skjønte jeg ærlig talt ikke i det hele tatt.... Om vi snakker om lesing på mobildisplay.... Hva mener du med dette: "Dersom du bruker gprs, bør det være på wap, eller kun for nedlasting av mindre mail" Gprs er da kun en bæreteknikk for wap....og GSM er en annen måte og "wappe" på? Ellers.... Wap ved hjelp av Gprs, er da veldig mye billigere enn ved tradisjonell wapsurfing på GSM. For ikke å snakke om fra utlandet. Har reist i utlandet i flere år og sjekket mail og aviser hjemme med mobiltelefon. Etter at jeg fikk gprs telefon for noen år siden, ble det mange, mange, ganger billigere enn å koble seg opp med GSM. For ikke å snakke om at man ved bruk av GPRS kan lese artikler i ro og mak uten å tenke på oppkoblingstiden. Ja, her innenlands så er det jo og langt billigere. Endret 3. februar 2005 av rag-fo Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 det er jo bare å laste seg opp med gsm istedet dersom du skal surfe. Da betaler du pr minutt istedet. Dersom du bruker gprs, bør det være på wap, eller kun for nedlasting av mindre mail (tekstfiler)...... imo Dette skjønte jeg ærlig talt ikke i det hele tatt.... Om vi snakker om lesing på mobildisplay.... Hva mener du med dette: "Dersom du bruker gprs, bør det være på wap, eller kun for nedlasting av mindre mail" Gprs er da kun en bæreteknikk for wap....og GSM er en annen måte og "wappe" på? Ellers.... Wap ved hjelp av Gprs, er da veldig mye billigere enn ved tradisjonell wapsurfing på GSM. For ikke å snakke om fra utlandet. Har reist i utlandet i flere år og sjekket mail og aviser hjemme med mobiltelefon. Etter at jeg fikk gprs telefon for noen år siden, ble det mange, mange, ganger billigere enn å koble seg opp med GSM. For ikke å snakke om at man ved bruk av GPRS kan lese artikler i ro og mak uten å tenke på oppkoblingstiden. Ja, her innenlands så er det jo og langt billigere. Du sier jo akkurat det samme som han... Lenke til kommentar
rag-fo Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Omdet er meg du mener....så tror jeg nok du bør lese litt nøyere? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 gsm er som modem, du betaler pr min er vel det han tenker på. Men GPRS er jo ikke helt gratis når du ikke gjør noe, den sender jo pakker for å si at den er pålogget etc Lenke til kommentar
Limstift Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Var så masse feil blant kostnaden på GPRS priser hos Telenor her, så jeg bare sier hva som er rett: Fra 01.01.2005 endret Telenor prisen til 20 kr. pr. MB. Dvs. 20 deltpå 1000 (Det er 1000KB i 1 MB) = ca. 0,019 kr. pr. KB. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Koster videosamtaler det samme som vanlig 3G/GPRS, eller har det egen minuttpris? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Omdet er meg du mener....så tror jeg nok du bør lese litt nøyere? Nei, han sier at hvis man skal laste ned store datamengder er det billigere å koble seg opp via vanlig GSM modem, da man vet akkurat hvor mye penger man bruker. Laster man f.eks. en vanlig fullblods webside via GPRS, popper det fort opp i over 1 MB, og blir dermed veldig dyrt. Derfor sier han at GPRS kun bør brukes der du har kontroll på at datamengdene ikke er så store, slik som i WAP og e-mail uten vedlegg/dynamisk innhold. Mao. sier han, i likhet med deg, at GPRS er billigere enn vanlig GSM data ved WAP-surfing. Som en liten avsporing kan det nevnes at mange forretningsfolk kobler mobilen til laptopen som et trådløst modem, og da er det veldig viktig å bruke GSM data i stedet for GPRS, siden man glatt overstiger både 1,2,3,4 og 5 MB pr. dag. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Virker wap ordentlig da? Har du galt GPRS oppsett kan du ikke kikke på alle internettsider, så er det sånn med wap også? Lenke til kommentar
tbone Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Er ikke dette bare for de som har 3G-abonnement ? 3G er ikke et eget abonnement, hastighet og tjenester er tilgjengelig for alle som har en telefon som støtter det og som befinner seg i dekningsområdet. Prisene er det samme uansett om du WAP'er med eller uten EDGE/UMTS dekning. @jornan: Videosamtale har egen minuttpris, men er vel foreløpig gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå