Skogslik Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 eg har et par spørsmål angående kjølepasta: Skall eg ta kjølepasta på hele prossesoren?? eller bare ein del i midten av cpuen?? Lenke til kommentar
Calidor Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Ja bare ta litt på midten. Bruk så feks kreditt kort og smør utover. Husk at goopen ikke er et smøremiddle men for å fjerne alle luftlommer og ujevnheter det måtte være. Skal være meget tynt lag. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvis du tar over hele CPUen tyter pastaen ut på sidene. Litt i midten, blir jo spredt utover når du setter på vifte uansett. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvis du tar over hele CPUen tyter pastaen ut på sidene. Litt i midten, blir jo spredt utover når du setter på vifte uansett. uenig, det er viktig, (iallefall med AS5 som er rimeligt seigt) å fordele det først jevnt utover hele kjernen, slik er det også med alle guider jeg har lest, og personlige erfaringer... Lenke til kommentar
apwr Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hvis du tar over hele CPUen tyter pastaen ut på sidene. Litt i midten, blir jo spredt utover når du setter på vifte uansett. uenig, det er viktig, (iallefall med AS5 som er rimeligt seigt) å fordele det først jevnt utover hele kjernen, slik er det også med alle guider jeg har lest, og personlige erfaringer... Jeg har AS5 og fulgte bruksanvisningen på Artic Silver sin hjemmeside. Den sier at du skal legge en liten bit kjølepasta i midten av kjernen, og deretter presse kjøleren ned. Min Amd 3500+ "Winchester" idler på 25C, og har aldri sett den over 35C enda. (Bruker Thermalright XP-120). Vil anbefale å følge instruksene på hjemmesiden til kjølepastaleverandøren. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Min Amd 3500+ "Winchester" idler på 25C, og har aldri sett den over 35C enda. (Bruker Thermalright XP-120). Vil anbefale å følge instruksene på hjemmesiden til kjølepastaleverandøren. Dette er enten verdensrekord i luftkjøling i normal romtemperatur, hovedkortet ditt viser ganske feil, eller så pynter du på sannheten... 25c på CPU med (normal) romtemp på 20c, er rett og slett umulig. (gitt at du ikke underklokker til 1Ghz, og gir CPU'en 0,7V da) edit: leste ikke godt nok gitt Endret 2. februar 2005 av ADT Lenke til kommentar
apwr Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Min Amd 3500+ "Winchester" idler på 25C, og har aldri sett den over 35C enda. (Bruker Thermalright XP-120). Vil anbefale å følge instruksene på hjemmesiden til kjølepastaleverandøren. Dette er enten verdensrekord i luftkjøling i normal romtemperatur, hovedkortet ditt viser ganske feil, eller så pynter du på sannheten... 25c på CPU med (normal) romtemp på 20c, er rett og slett umulig. (gitt at du ikke underklokker til 1Ghz, og gir CPU'en 0,7V da) Hva annet skal jeg gjøre enn å stole på hk? Hvorfor skal jeg pynte på sannheten? Har følgende vifter innstalert: 2x120mm i front 1x80mm i topp 1x120mm + 2x80mm i bakkant 1xCrossflow-vifte CPU-kjøler: Thermalright XP-120 Disse viftene snurrer rundt i et cm stacker kabinett. Og hvem vet, kanskje jeg har verdensrekorden i luftkjøling... Endret 2. februar 2005 av apwr Lenke til kommentar
ADT Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hva annet skal jeg gjøre enn å stole på hk? Tja, hva annet skal jeg gjøre en å stole på tyske sladderblader, jeg trodde virkelig at Mette Marit har var gravid i tre år før hun endelig fødte, og at hun har en hemlig hasj-plantasje i slottsgården jeg... Hva med å være skeptisk til kildene? Lenke til kommentar
apwr Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hva annet skal jeg gjøre enn å stole på hk? Tja, hva annet skal jeg gjøre en å stole på tyske sladderblader, jeg trodde virkelig at Mette Marit har var gravid i tre år før hun endelig fødte, og at hun har en hemlig hasj-plantasje i slottsgården jeg... Hva med å være skeptisk til kildene? Ja, jeg kan selvfølgelig være kritisk, men nå skal det også sies at jeg har særdeles god luftgjennomstrømming i kabinettet, samt en fantastisk CPU-kjøler. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg ser ikke på det som veldig usansynlig..På overklokking.no bruker de samme viften og overklokker en prosessor (AMD Athlon 64 3000+ 1800 mhz) til 2608MHz 1.6V Stabilt og idle temperaturen er 42 °C..Det er jo en veldig bra vifte.. Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 eg har et par spørsmål angående kjølepasta: Skall eg ta kjølepasta på hele prossesoren?? eller bare ein del i midten av cpuen?? Kjølepastaen er ment for å dekke de mikroskopiske ujevnhetene en kjøler/CPU har. For mye kjølepasta virker i samme retning, som for lite, du får ikke ett resultat som er optimalt. Du skal fordele pastaen jevnt utover CPUens kjerne, slik at pastaen dekker slik at du ikke ser kjernen. Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hadde også 24 grader idle med boxedkjøleren. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 eg har et par spørsmål angående kjølepasta: Skall eg ta kjølepasta på hele prossesoren?? eller bare ein del i midten av cpuen?? Kjølepastaen er ment for å dekke de mikroskopiske ujevnhetene en kjøler/CPU har. For mye kjølepasta virker i samme retning, som for lite, du får ikke ett resultat som er optimalt. Du skal fordele pastaen jevnt utover CPUens kjerne, slik at pastaen dekker slik at du ikke ser kjernen. Problemet er at du ikke ser CPU'ens kjerne på prosessorer med heatspreader... Lenke til kommentar
ADT Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Det jeg prøver å si her er at det på ingen som helst måte er unormalt med hovedkort som viser for lav eller for høy temperatur, og at man ikke bare burde ta disse for gitt.. Det er en føler på hovedkortet mitt som viser 5c, hvor kan det være da tro? Endret 2. februar 2005 av ADT Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det jeg prøver å si her er at det på ingen som helst måte er unormalt med hovedkort som viser for lav eller for høy temperatur, og at man ikke bare burde ta disse for gitt.. Det er en føler på hovedkortet mitt som viser 5c, hvor kan det være da tro? Er hovedkort som viser -128 grader også, men så har vel det ingenting med saken å gjøre. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Det jeg prøver å si her er at det på ingen som helst måte er unormalt med hovedkort som viser for lav eller for høy temperatur, og at man ikke bare burde ta disse for gitt.. Det er en føler på hovedkortet mitt som viser 5c, hvor kan det være da tro? Er hovedkort som viser -128 grader også, men så har vel det ingenting med saken å gjøre. Jo! det beviser at hovedkort ikke er til å stole på. Ikke før man bruker en slags ekstern probe for å bevise at man virkelig har den temperaturen... Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Problemet er at du ikke ser CPU'ens kjerne på prosessorer med heatspreader... Da har du på over hele heatspreaderen da. Ikke noe å lage ett problem av. Bare pass på så du ikke bruker den andre plasser enn oppå CPUen. Lenke til kommentar
lasus Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Det med kjøle pasta visste jeg ikke om før no,mne vist eg skal flytte prossesoren fra et hk til et anna hk, kor skal eg ta kjølepastaen da? der som vi setter den eller under cpuen ? Lenke til kommentar
X-Fiesta Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hadde også 24 grader idle med boxedkjøleren. Slike temperaturer er selvfølgelig feil, med mindre man har en romtemp under 10° (og forklarer jo også dine usansynlig lave temp med BigWathe, hvis det er samme HK), og bekrefter bare ADTs utsagn "Hva med å være skeptisk til kildene? " Lenke til kommentar
ExtoL Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Det som kan skje med for mye kjølepasta, er at du har lyst til å bytte CPU vifte og så henger CPU'en igjen meget uheldig så bøyer du noen pinner også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå