geir_a Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Det er på tide med en oppgradering av PCen, og de fleste komponentene må byttes ut. Det eneste jeg beholder er kabinettet (AOpen HQ-08) og DVD-brenneren (NEC ND-3520A). Dette er komponentene jeg har kommet fram til så langt: Hovedkort: MSI K8N NEO2 Platinum-54G S939 CPU: AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939 (Boxed) RAM: Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit (2x512MB) HD: Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA Skjermkort: MSI GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP, NX6600GT-VTD128, DVI/ViVo PSU: OCZ PowerStream 520W Så vidt jeg har skjønt etter å ha lest innlegg både her på HW.no og på MSI sitt forum, så er dette hovedkortet veldig kresent både når det gjelder minne og PSU. PCen bør kunne brukes til både nyere spill (f.eks. Doom 3) og litt mer "vanlige" oppgaver (bildebehandling, surfing osv.). Ser dette greit ut? Alle innspill mottas med takk. Geir Endret 2. februar 2005 av geir_a Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg ville heller gått for et PCIe basert hovedkort. Hvorfor satse på AGP idag når det er på vei ut? Lenke til kommentar
Alph3z Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 enig. F.eks asus sitt nforce 4 A8n-Sli ( nå er jeg veldig ustø på å huske navn korrekt ) er ikke så fryktelig mye dyrere. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Skifter du både hovedkort og skjermkort samtidig - gå for PCI-Express - VGA skjermkort er like utdatert om et år som PCI skjermkort er idag. Se tråder her om diverse hovedkort og når du nærmer deg ordre last ned manualen på det "utvalgte" og finles den, noen kort er "sære" på ulike komponenter. Mitt 939 MSI Diamond skal ha powersupply med 24 pin MED -5V som er utenfor standard for 24 pin ATX - endel adapter fra 20 til 24 pin "sløyfer" da -5V kabelen, bruker Tagan 480 som har begge med -5V Den powersupply du har funnet skulle være OK - ikke Q-Tek effekt.. -har ikke sett på kablene ut fra den. Lenke til kommentar
Guybrush LeChuck Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) hei hei. jeg bestillte idag akkurat samme hk,cpu og skjermkort som du tenkte på å bestille. minnet jeg bestillte er twinmos dualchannel 1024(2*512paired) 3200. powersupplyen min er på 360 watt får varene sikkert til helga og da mekker jeg ny pc.. hart lest masse tester og funnet samme som deg , bra komponenter!. tenkte på nforce 4 men har ikke brukt for PCIe enda.... d blir lenge til jeg skal oppgradere igjen ser du, håper jeg. tror ikke msi PCIe skjermkortet er inne på lager heller rundt forbi på webshoppene.... jaja, ill let u know if my new system works! Endret 2. februar 2005 av uberdogleg Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 nforce 4 hk hadde nok vært litt bedre, angående PCI-e. Og har ikke MIS fått gjennomgå de siste dagene? Og hvorfor så utrolig kraftig PSU skal du ha 1X antal hd eller andre strømkrevende ting koblet til? Og det koster ikke så mye med 50GB til, og når har noen nok HD plass? Lenke til kommentar
Fatboy Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Kor er det du kjøper frå? Eg hadde tenkt å kjøpe samme hovedkortet, men dei var utselt på komplett dagen før eg bestillte. Ser på komplett at dei ikkje får det inn før 1. april....... Kjøpte eit Asus A8N deluxe kort.. Fungerer heilt supert! Lenke til kommentar
Guybrush LeChuck Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 hovedkortet har di på lager på databutikken.com, eneste plassen oxo tror jeg. jeg bestillte igår, ble sendt idag..... Lenke til kommentar
geir_a Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Takk for alle tilbakemeldinger. Dere har overbevist meg, så nå har jeg sett litt nærmere på Asus A8N-SLI Deluxe. Det virker svært lovende. Skjermkortet blir muligens et MSI GeForce 6600GT 128MB DDR PCI-E NX6600GT-TD128E. Geir Lenke til kommentar
geir_a Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 Og hvorfor så utrolig kraftig PSU skal du ha 1X antal hd eller andre strømkrevende ting koblet til? Og det koster ikke så mye med 50GB til, og når har noen nok HD plass? Jeg valgte en kraftig PSU pga. diverse meldinger jeg leste i forumet hos MSI. De fleste problemene med ustabile MSI-kort så ut til å skyldes for svake strømforsyninger, og inkompatibel RAM. Så jeg valgte en PSU som kunne levere nok ampere på 12v. Nå har jeg lest litt i manualen til Asus-kortet, og der ser det ut som jeg klarer meg med en langt svakere PSU. Når det gjelder større HD, så synes jeg ikke det er verdt prisen å gå fra 200GB til rundt tusenlappen, til 250GB til ca. 1400,- (Seagate, komplett.no) Det er jo bare å kjøpe en ekstra disk hvis jeg trenger mer plass. Nå sitter jeg med en disk på 20GB, så jeg får neppe plassproblemer med det første. Takk for tilbakemeldingen! Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå